سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنگره خلق چین کار خود را در پکن آغاز کرد.

NPC

این نشست سالانه آخرین مرحله از فرآیند تغییر رهبری کشور چین است که هر 10 سال یک بار انجام می‌شود.

 در این نشست ون جیابائو، نخست وزیر چین که به زودی قدرت را ترک می‌کند "گزارش کار" خود شامل دستاوردهای اقتصادی گذشته و طرح‌های آینده را قرائت کرد.

هم‌زمان با آغاز نشست کنگره خلق چین، این کشور رشد اقتصادی 5 / 7 درصدی را برای سال 2013 به عنوان هدف قرار داده و متعهد مبارزه جدی علیه فساد شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایرانگزارش کار، ون جیابائو در سخنرانیش مقابل سه هزار نماینده از سراسر این کشور حاوی آمار تولید ناخالص داخلی بود.

کنگره ملی خلق یک نشست دو هفته‌ای در پکن محسوب می‌شود که در آن انتقال قدرت به "لی ککیانگ" به عنوان نخست وزیر و "شی جین پینگ" مرد شماره یک حزب کمونیست به عنوان رئیس جمهوری چین به‌طور رسمی قطعی می‌شود.

ون جیابائو که روزهای پایانی کار خود را به عنوان نخست‌وزیر سپری می‌کند، گفت: ما باید علیه فساد به طور جدی مبارزه کرده، انسجام سیاسی را افزایش دهیم و مطمئن شویم که مقام‌های کشور صادق و دولت پاک و بی نقص است و امور سیاسی با صداقت و درستی اداره می‌شوند.

جیابائو، در ادامه سخنرانی خود گفت: معتقدیم که مناسب و ضروری است که هدف رشد اقتصادی سال جاری را حدود 5 / 7 درصد قرار دهیم. برای رسیدن به این هدف باید به سختی کار کنیم. چین در سال جاری همچنان تحت فشار تورم بسیار زیاد است.

حدود سه هزار نماینده در کنگره شرکت می‌کنند که از جمله شامل کادر ارتش، راهبان، نمایندگان اقلیت‌های قومی و چهره‌های ممتاز بخش خصوصی خواهد بود. اکثریت آنها اعضای حزب کمونیست چین هستند.

وظیفه نمایندگان حاضر نه بحث در مورد سیاست‌ها، بلکه تصویب تصمیم‌هایی است که مقام‌های حزب از قبل پشت درهای بسته گرفته‌اند.

از جمله قرار است طرح‌هایی برای بازسازی چند وزارتخانه دولتی، تغییرات در چند سیاست دیرینه درمورد ارتش و همچنین طرح‌هایی در ارتباط با انحصار تقریبا کامل دولت بر برخی نهادها و آزادی‌های فردی تصویب شود.

درحالی که برنامه دقیق این کنگره در اختیار عموم گذاشته نشده، شی جین‌پینگ قرار است در بخش پایانی این رویداد رسما رئیس‌جمهور شود.

او نوامبر گذشته به عنوان رهبر حزب کمونیست منصوب شد که گامی در جهت رئیس‌جمهور شدن او بود.

در آستانه نشست کنگره، رسانه‌های این کشور انتظارات بالای عمومی را منعکس کردند که می‌شد آنها را در گزارش‌های مربوط به تقاضاهای عمومی برای مقابله با فساد، رسیدگی به مساله آموزش، مراقبت‌های اجتماعی، مسئله درحال تشدید آلودگی هوا و همچنین نیاز به رسیدگی به شکاف فزاینده طبقاتی دید.

کد خبر 204131
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز