همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی انفجارهای روز سوم اسفندماه جاری در دمشق و کشته و زخمی شدن جمعی از مردم بی‌گناه ،طی نامه‌ای به بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد بر رعایت مسوولیت قانونی کشورها و نهادهای بین‌المللی به ویژه سازمان ملل برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه تاکید کرد و خواستار محکومیت این‌گونه حوادث تروریستی از سوی ارکان سازمان ملل شد.

علی اکبر صالحی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تداوم اقدامات خشونت‌آمیز و انفجارهای کور موجب به تاخیر افتادن دستیابی به راه حل سیاسی و نشانه استیصال و درماندگی طرف‌هایی است که منافع خویش را در بی‌ثباتی سوریه می‌بینند.

وی همچنین تاخیر در روند حل و فصل بحران کنونی سوریه را به هیچ وجه به مصلحت مردم بی‌گناه این کشور، کشورهای پیرامونی، منطقه و جهان ندانسته و تاکید کرده است: این تاخیر می‌تواند بحران را در سطح منطقه فراگیر نموده و زمینه منازعات میان طوائف و گروه‌ها را بیش از پیش فراهم سازد که مخاطرات ان نه تنها بر وضعیت منطقه و جهان اسلام بلکه بر نظام بین‌الملل اثرات مخرب و جبران‌ناپذیری بر جای خواهد گذاشت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، وی افزود: از این رو معتقدیم وظیفه انسانی، نوع‌دوستی از یکسو و مسوولیت قانونی کشورها و نهادهای بین‌المللی به ویژه سازمان ملل حکم می‌کند که از یک تعامل همسو و مشترک برای حل و فصل مسالمت‌امیز بحران سوریه حمایت کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز نگرانی از اقدامات تروریستی و خشونت‌آمیز گروه‌های افراطی و قانون‌گریز که مورد حمایت برخی کشورها بوده و با اقدامات خود به تشدید بحران و بی‌ثباتی در سوریه و منطقه دامن می‌زنند، تصریح کرد: این شرایط ایجاب می‌کند با رایزنی و مشورت فراگیر از تکرار فجایع گذشته که اثار مخرب و جبران‌ناپذیری بر وضعیت منطقه و سوریه دارد، جلوگیری شود.

وی مخالفت آمریکا با محکوم کردن این‌گونه جنایات از سوی شورای امنیت سازمان ملل را نشانه برخورد دوگانه و گزینشی این کشور در مبارزه با تروریسم دانست و خواستار محکومیت این عملیات تروریستی از سوی ارکان سازمان ملل شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه در قالب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را اعلام کرد.

کد خبر 204084
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز