سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با تاکید بر عزم دولت برای حل مشکل مسکن گفت: همه مسئولا‌ن کشور در بخش مسکن به ویژه مدیران وزارت مسکن وشهرسازی و استانداران باید با ایجاد نهضتی فراگیر در سراسر کشور، تا پایان امسال چشم‌انداز روشنی در این بخش ایجاد کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود احمدی‌نژاد صبح سه‌شنبه چهارم شهریور در جلسه مشترک استانداران و مدیران کل مسکن و شهرسازی استانهای سراسر کشور"، با بیان اینکه مسکن در میان ملت ایران محل برپایی نهاد مقدس خانواده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دولت نیز مکلف به تامین و تسهیل خانه دار شدن مردم است‌، افزود: در ساخت مسکن باید علاوه بر توجه به شهرسازی و معماری اسلا‌می- ایرانی‌, برای هراستان نیز شرایط آن منطقه و فرهنگ مردم را در نظر گرفت و ضمن اجرای طرحهای جدید و ساخت مسکن استاندارد و با کیفیت‌, باعث ایجاد آرامش در میان قشرهای مختلف جامعه شد.

وی با اشاره به ضرورت کاهش هزینه های ساخت مسکن تصریح کرد : زمین‌, مصالح ساختمانی و نیروی انسانی عوامل اصلی تولید مسکن هستند که کاهش یا حذف قیمت زمین از هزینه های مسکن با استفاده از اجاره بلندمدت زمین‌های دولتی‌، استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی‌، تخفیف در عوارض به ویژه در بافت‌های فرسوده و حذف هزینه‌های غیرضروری، همچنین انبوه‌سازی مسکن از راه‌هایی است که باعث کاهش قیمت مسکن می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه متأسفانه با وجود برخی تلاش‌ها تاکنون برنامه مدونی برای تهیه مسکن مردم اجرا نشده است‌، ضمن تأکید بر ضرورت ایجاد کمیته‌ای برای تأمین ثبات در بازار مصالح ساختمانی افزود: در موضوع نیروی انسانی ماهر در ساخت و ساز مسکن هم می‌توان از جوانان بومی هر منطقه پس از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لازم استفاده کرد.

احمدی‌نژاد با اشاره به تمایل مردم ایران به مسکن ملکی مستقل و بابیان اینکه برای حل مشکل مسکن در مناطق مختلف کشور به احداث یک میلیون و 700 هزار واحد مسکونی جدید در هر سال نیاز است گفت: استانداران بااستفاده از اختیارات خود می توانند ضمن اولویت‌بندی در ارائه تسهیلات مسکن به ویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک در تأمین مسکن مردم نقش مهمی ایفا کنند.

رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر اینکه برای حل مشکل مسکن در شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ می‌توان از زمین‌های اطراف شهر برای شهرک‌سازی استفاده کرد گفت: در ساخت شهرک‌ها در سراسر کشور باید به تأمین امکانات خدماتی‌، رفاهی و آموزشی ساکنان از جمله مدرسه‌، مسجد و درمانگاه نیز توجه شود تا خانه، به معنی واقعی آن به محل آرامش مبدل شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه خواست دولت این است که جوانان پس از پایان تحصیلات و در آغاز زندگی مشترک خود بدانند چه زمانی صاحب خانه می‌شوند ابراز امیدواری کرد امسال با همت همه دستگاه‌های ذی‌ربط سال تسریع حرکت تولید مسکن در کشور باشد.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود، اشتغال‌زایی را یکی دیگر از مسئولیت‌های مهم دولت برشمرد و با قدردانی از تلاش‌های استانداران و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط در یک سال گذشته تصریح کرد: مدیران کشور به ویژه در استانها باید با برنامه‌ریزی مدون و دقیق ضمن ایجاد مشاغل جدید، حمایت و پشتیبانی از واحدهای اشتغال‌زایی تازه تأسیس را نیز در نظر داشته باشند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود استانداران را نمایندگان نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت برآمده از متن مردم در هر استان دانست و گفت: مسئولان استانی وظیفه دارند پاسخگوی نیازهای مردم فهیم مناطق مختلف کشورو حامی منافع انها باشند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فرصت برای خدمت به مردم به سرعت در حال گذراست و مسئولان نباید به خواست‌ها و تمایلات افرادی با غرور بی‌انتها وعده‌ای خاص توجه کنند گفت: همه باید به سرعت و با تلاش فراوان برای ساختن کشور و بدون توجه به جوسازی‌ها و تبلیغات منفی فعالیت کنند و حتی وقت خود را برای پاسخ دادن به ادعاها و جوسازی‌های بی‌مورد و اتهامات بی‌پایه نیز تلف نکنند.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه باندبازی و گروه‌گرایی در فرهنگ امام و انقلا‌ب اسلامی و شهدا جایی ندارد گفت: نباید اجازه داد حجم زیاد کارها و پیچیده شدن آنها در طی زمان‌، ارتباطات بین مردم و مسئولان به ویژه استانداران را سست کند.

رئیس‌جمهور همچنین سیاست دولت را مبنی بر ضرورت هزینه کرد صحیح منابع مالی و جلوگیری از ریخت و پاش و صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری خاطرنشان کرد و با اشاره به‌تصمیم دولت برای متعادل کردن حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی به ویژه افزایش حقوق کارمندان کم درآمد گفت: دولت در تصمیم بزرگ تحولی‌, پرداخت حقوق و مزایا را از امسال در وزارت امور اقتصادی و دارایی متمرکز کرده‌است و دستگاه‌های اجرایی پس از کسر میزان حقوق کارکنان آنها از بودجه مشخص شده آن دستگاه در وزارت امور اقتصادی و دارایی‌، می‌توانند مابقی آن را صرف سایر هزینه‌های جاری کنند.

احمدی‌نژاد با تاکید براینکه باید با مدیریت در استفاده از منابع مالی‌، مصرف کم اما پربازده داشت گفت: اولویت برای دولت در صرف هزینه‌های جاری‌، مسیری است که مأموریت‌های ما را پشتیبانی می‌کند و در این خصوص باید بانک اطلاعاتی درباره هزینه‌های دستگاه‌ها در بخش‌های مختلف وجودداشته باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم توجه به گسترش حمل و نقل عمومی در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ گفت: باید از ظرفیت‌های تبصره 13 در بخش حمل و نقل عمومی از جمله ایجاد حمل ونقل ریلی‌، افزایش ناوگان اتوبوسرانی و مدیریت کاهش مصرف سوخت برای ترویج حمل ونقل عمومی در کشور استفاده کرد.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به آغاز دوره جدید شوراهای اسلامی شهر و روستا از هفته اینده بر ضرورت حمایت و کمک استانداران و برگزیدگان مردم برای حل مشکلات شهرها و روستاها تأکید کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انتخاب شهرداران یکی از وظایف مهم شوراهاست گفت: مسئولان استانی باید کمک کنند تا شهرداران خوب‌، پر تلاش و در خدمت‌مردم برای مدیریت شهری انتخاب شوند.

احمدی‌نژاد به برگزاری شکوهمند بازدیدهای قشرهای مختلف مردم از مناطق عملیاتی دفاع مقدس در قالب کاروان‌های راهیان نور نیز اشاره کرد و ضمن یادآوری این مطلب که نام و یاد شهیدان تا ابد الهام‌بخش ما خواهد بود، افزود: برنامه کاروان‌های راهیان نور، اقدام فرهنگی بسیار مهمی‌است که باعث پیوند نسل جدید به نسل‌های گذشته به شمار می‌رود و در این خصوص استانداران مناطق غربی و جنوبی کشور باید امکانات و تسهیلات مناسب را در این مناطق در اختیار مردم و زائران قرار دهند.

در آغاز این جلسه وزرای کشور و مسکن و شهرسازی به ترتیب درباره اجلاس استانداران و اقدامات دولت در بخش مسکن و شهرسازی مطالبی بیان کردند. وزرای امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی نیز در این جلسه حضور داشتند.

کد خبر 20406

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز