دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان فسیل 520 میلیون ساله نوعی از بندپایان را کشف کرده‌اند که شکل اندام‌های تغذیه و سیستم عصبی آن به خوبی حفظ شده است

فسیل 500 میلیون ساله

به گزارش مهر، این موجود دریایی که فسیل آن به خوبی حفظ شده، یکی از نخستین فسیل‌های حیوانی است که تا کنون یافته شده است.

این بندپای فسیل شده که fuxhianhuiid نام دارد در زیر سر خود دارای اندام‌های بدوی است و همچنین نمونه بسیار اولیه سیستم عصبی دارد که از عقب سر امتداد می‌یابد.

این موجود باستانی وقتی که بر روی کف دریا می‌خزیده است، احتمالا از این اندام‌ها برای قرار دادن غذا در دهانش استفاده می‌کرده است.

این اندام‌ها می‌تواند چشم اندازی را در مورد تاریخچه تکاملی بندپایان که شامل سخت پوستان و حشرات می‌شوند ارائه کنند.

خاویر اورتگا هرناندز، زمین شناس داتشگاه کمبریج گفت: این فسیل ابتدایی‌ترین شکل بندپایان است که در حال حاضر می‌توانیم در توسعه دست و پاهای بند پایان مشاهده کنیم.

وی افزود از آنجایی که زیست شناسان برای طبقه بندی گروه‌های بندپایان از جمله حشرات و عنکبوتیان به شدت بر روی سازمان ضمائم سر تکیه می‌کنند، تحقیقات ما نقطه مرجع ضروری برای بازسازی تاریخچه تکاملی و روابط متنوع‌ترین و فروان‌ترین حیوانات بر روی زمین ارائه می‌کند.

بند پای fuxhianhuiid در طول بخش نخست انفجار دوره کامبرین که ارگانیسم‌های ساده چند سلولی به سرعت به حیات پیچیده دریایی تکامل یافتند یعنی حدود 50 میلیون سال پیش از حیواناتی می‌زیسته که نخستین بار از دریا به خشکی آمدند.

محققان این فسیل را به همراه چندین نمونه دیگر از fuxhianhuiid از جنوب غرب چین و در حوالی منطقه زیائوشیبا یافته‌اند.

محققان می‌گویند این بندپایان احتمالا بیشتر طول روز را به خزیدن در کف دریا و جستجو برای غذا می‌گذرانده‌اند و شاید هم می‌توانسته‌اند مسافت‌های کوتاهی را شنا کنند.

موجودات دریایی، برخی از نخستین بندپایان یا حیوانات مفصل دار، احتمالا از کرم‌های پا دار تکامل یافته‌اند.

به گفته اورتگا این فسیل‌ها بهترین چشم انداز را برای دیدن ابتدایی‌ترین حالت حیواناتی ارائه می‌کند که آنها را می‌شناسیم.

کد خبر 204031
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز