همشهری آنلاین: نخستین نشست کاردینال‌ها برای شناسایی و انتخاب دویست و شصت و ششمین پاپ کلیسای کاتولیک، صبح روز دوشنبه در واتیکان برگزار شد.

نخستین نشست کاردینال ها برای انتخاب پاپ جدید در واتیکان برگزار شد

به گزارش ایرنا، نشست کاردینال ها که نخستین گام رسمی برای انتخاب پاپ جدید محسوب می شود، روز دوشنبه ساعت 9:30 به وقت محلی در واتیکان و به ریاست کاردینال ˈانجلو سودانوˈ 85 ساله برگزار شد و قرار است نشست دیگری نیز ساعت 17 امروز برگزار شود.

تمام کاردینال ها موظف به شرکت در این نشست ها هستند تا بدین ترتیب در شورای کاردینالی پاپ آینده از میان آنها شناسایی و انتخاب شود و این احتمال نیز می رود که رهبر جدید کاتولیک ها، ایتالیایی و یا سیاه پوست باشد.

واتیکان پیشتر با ارسال نامه از تمام کاردینال ها دعوت کرد تا روز چهارشنبه ششم ماه مارس به رم آمده و در این نشست ها حضور یابند و تنها زمانی که کل کاردینال ها در واتیکان حاضر شوند، تاریخ آغاز شورای کاردینالی برای تعیین پاپ اعلام خواهد شد.

در حال حاضر 75 کاردینال مقیم رم و 66 کاردینال دیگر در این نشست ها حضور داشته و سایرین نیز تا چهارشنبه ملحق خواهند شد.

پاپ سابق نیز برای آخرین بار و قبل از رها کردن رهبری مذهبی کاتولیک ها روز چهارشنبه گذشته در مراسمی در واتیکان با مسیحیان خداحافظی کرد و گفت: کلیسا در سال های اخیر لحظات شاد و لحظات مشکلی را سپری کرده است لحظاتی که در آن آب ها به تلاطم افتاده بودند و باد خلاف جهت می وزید اما من همواره عقیده داشتم که خدا ناظر است و کلیسا متعلق به شخص من نیست.

وی افزود: در این سالها قدرت (جسمی) من کاهش یافت و از خدا خواستم تا مرا در تصمیم گیری به صلاح کلیسا راهنمایی کند. من از همه می خواهم تا برای من و پاپ جدید و کاردینال ها دعا کنند.

پاپ 85 ساله آلمانی تبار روز یکشنبه هفته گذشته نیز آخرین مراسم عبادی خود را در واتیکان با حضور انبوه مسیحیان برگزار کرد.

از روز 11 فوریه گذشته و زمانی که پاپ بندیکت شانزدهم تصمیم به استعفا گرفت، رسانه های ایتالیایی پر از شایعات درباره توطئه، گزارشهای محرمانه و لابی ها در واتیکان برای کناره گیری از مقامش شده است.

ˈفدریکو لومباردیˈ سخنگوی واتیکان پیشتر درخصوص تصمیم به استعفای پاپ بندیکت شانزدهم اظهار داشت: دلیل استعفای وی آن طور که پنداشته می شود به خاطر بیماری نیست.

سخنگوی واتیکان با اشاره به موضوع سلامت پاپ 85 ساله افزود: هیچ بیماری خاصی دلیل استعفای پاپ نیست بلکه این تصمیم تنها مربوط به ناتوانی جسمی و کهولت سن می شود همانطور که خود او عنوان کرده است.

پاپ به دفعات اظهار داشت: من دیگر توان جسمی برای ادامه مقام پاپی ندارم و به صلاح کلیسا استعفا می دهم، من این تصمیم را به طور آزادانه و پس از تامل بسیار اتخاذ کردم. برای من، کلیسا و پاپ آینده دعا کنید، خدا ما را راهنمایی می کند.

به گفته سخنگوی واتیکان، پاپ نفوذی بر نشست کاردینال ها برای انتخاب پاپ جدید نخواهد داشت و آنان به طور مستقل تصمیم گیری خواهند کرد.

البته شایعاتی نیز در باره ارتباط استعفای پاپ با فشارهای ناشی از فساد و رسوایی هایی که در واتیکان بوقوع پیوست وجود دارد که واتیکان آن را رد کرده است.

بندیکت شانزدهم دویست و شصت و پنجمین پاپ کلیسای کاتولیک روز نوزدهم آوریل سال 2005 پس از فوت ˈژان پل دومˈ پاپ سابق به عنوان رهبر مذهبی جدید کاتولیک ها برگزیده شد و پس از گذشت هفت سال و 10 ماه و 9 روز تصمیم به کناره گیری از مقام خود گرفت.

این نخستین بار در 600 سال گذشته است که یک پاپ از مقام رهبری کاتولیک ها استعفا می دهد. این خبر باعث شگفتی همه در واتیکان شد.

کد خبر 204026
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز