همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری با همتای عربستانی خود در ریاض بر راهکار دیپلماتیک در قبال موضوع هسته‌ای ایران تأکید کرد.

فارس به نقل از شبکه خبری «العربیه» نوشت: «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا با «سعود الفیصل» همتای عربستانی خود در نشستی خبری در ریاض شرکت کرد و بر راهکار دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران تأکید کرد.

کری با اشاره به گفت‌وگو با مقامات سعودی در مورد مسائل مهم منطقه از جمله موضوع هسته ای ایران تاکید کرد که واشنگتن و ریاض راه حل دیپلماسی را در حل مسئله هسته‌ای ترجیح می دهند.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که این مسأله مهمی است که ایران باید آن را بداند که آمریکا خواستار راهکار دیپلماتیک برای مسأله هسته ای ایران است اما پنجره این راهکار برای همیشه باز نیست و تاریخ محدودی دارد.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگاری در مورد ادعاهای کشورهای عربی در مورد آنچه دخالت ایران در امور بحرین و سوریه خوانده شد، افزود: تمرکز آمریکا در زمان فعلی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است.

کری در عین حال تأکید کرد، نمی‌توانیم در برابر دست یابی به برنامه صلح آمیز هسته‌ای بایستیم.

از سوی دیگر «سعود الفیصل» وزیر امور خارجه عربستان مدعی شد که نمی‌توان تنها در مورد مسأله هسته ای ایران گفت‌وگوی بی پایان کرد، گفت‌وگوها باید جدی باشد.

فیصل با تاکید بر اینکه "ما خواهان حل و فصل ریشه ای پرونده هسته ای ایران هستیم" افزود: هیچ کدام از طرفهای مذاکره جدیت خود را در گفت‌وگو‌ها نشان نداده‌اند.

وی با تأکید بر لزوم اعمال فشار بر ایران در مورد محدودیت گفت وگوها ادعا کرد: اگر این گفت‌وگوها[نامحدود] ادامه پیدا کند به زودی در برابر ایجاد سلاح اتمی از سوی ایران خواهیم بود.

سوریه از دیگر محورهای سخنان مشترک وزرای خارجه عربستان و آمریکا بود.

جان کری درباره سوریه گفت که آمریکا بر فشار سیاسی بر بشار اسد ادامه می دهد و از معارضان حمایت می کند.

وی همچنین خواستار رساندن سلاح به دست معارضانی که وی از آنها به عنوان مخالفان میانه رو در سوریه خواند، شد تا به زعم وی بتوانند قدرت را به دست بگیرند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه عربستان گفت ریاض و واشنگتن تسلیح نظامی حکومت سوریه از سوی برخی کشورها را محکوم می‌کنند و عربستان تلاش می‌‌کند تا جایی که می‌تواند از معارضان حمایت کند.

الفیصل افزود: ما نمی‌توانیم با توجه به آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد تنها به حمایت‌های غذایی و بهداشتی کفایت کنیم ما به خود این حق را می‌دهیم که در مورد مسائل دیگر نیز به معارضان کمک کنیم.

در حالی که ارتش سوریه کنترل اکثر مناطق این کشور را در دست دارد، سعوالفیصل با هدف بالا بردن روحیه مخالفان ادعا کرد که اسد حاکمیت خود را در سوریه از دست داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در سخنانش گذری به اوضاع داخلی عربستان نیز داشت و با اشاره به انتخاب 30 زن در پارلمان این کشور خواستار اصلاحات بیشتر برای تأمین حقوق همه شهروندان عربستانی شد.

کد خبر 204011
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز