دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: خطر همه‌جا هست، اما برخی از نقاط از زمین هستند که نسبت به دیگر نقاط خطرناک‌ترند و این نقاط را می‌توان با استفاده از آمارها و گزارش‌های منتشر شده توسط موسسه‌های مطالعاتی شناسایی کرد.

ناامنی

بر اساس گزارش هاواستافورکز، آمارها و گزارش‌های مختلف عوامل متعددی را در خطرناک شدن مناطق مختلف مقصر می‌دانند،‌ از جمله این عوامل می‌توان به امنیت ملی، جنگ،‌تروریسم، جنایت‌های خشن، بیماری،نقض حقوق بشر و درگیری‌های داخلی اشاره کرد. همانطور که مشخص است خطرناک‌ترین جای زمین به خاطر فعالیت‌های انسانی به مکانی ناامن تبدیل شده‌است!

باوجود اینکه عواملی مانند حیوانات وحشی، شرایط بد اقلیمی و دیگر عوامل محیطی نیز می‌توانند به ناامنی جایی بیافزایند، اما این عوامل زمانی که محققان داده‌های موجود را روی هم می‌گذارند، به اندازه‌ای ناچیزند که اصلا به حساب نمی‌آیند. برای مثال جایی مانند آنتراکتیکا مکانی بسیار خطرناک است و محیط به شدت خشن و سرد آن مجال ادامه حیات به انسان نخواهد داد. با این همه انسان‌های زیادی به لطف ایستگاه‌های مجهز تحقیقاتی موقتا در این بخش از زمین زندگی می‌کنند.

جدید‌ترین آمار ارائه شده درباره خطرناک‌ترین مکان‌های زمین از گزارشی به نام شاخص جهانی صلح استخراج شده‌است. این گزارش به صورت سالانه منتشر می‌شود و کشورها را در رتبه‌های صعودی از آرام‌ترین و صلح‌آمیز‌ترین تا خطرناک‌ترین طبقه بندی می‌کند.

بر اساس این گزارش 23 شاخص برای تعیین وجود یا عدم وجود صلح در یک کشور وجود دارد: تعداد درگیری‌های داخلی و خارجی، تعداد مرگ و میر ناشی از درگیری های سازمان‌دهی شده، روابط با کشورهای همسایه، درصد آوارگان نسبت به جمعیت یک کشور،‌ ناپایداری سیاسی، میزان تخطی از حقوق بشر، میزان جنایت‌های خشونت‌بار و توانمندی نظامی کشورها.

هیاتی از متخصصان این عوامل را به همراه آمارهای جمعیت شناسی از قبیل تحصیلات، فرهنگ، و سلامت بررسی و تحلیل می‌کنند تا در نهایت به لیستی نهایی می‌رسند. کشور‌هایی که در پایین‌ترین رتبه‌های این لیست قرار دارند، کمترین میزان صلح و آرامش در آنها حاکم است.

بر اساس این گزارش درحال حاضر سودان، اسرائیل،‌ سومالی و افغانستان خطرناک‌ترین نقاط جهان به شمار می‌روند. عواملی که این مناطق را به مکان‌هایی به شدت خطرناک تبدیل کرده‌اند شامل جنگ‌های داخلی، نغض حقوق بشر، فعالیت‌های تروریستی، هرج و مرج و درگیری‌های داخلی هستند. اما درحال حاضر خطرناک‌ترین نقطه از جهان بر اساس بررسی‌های گزارش شاخص صلح جهانی،‌ کشور عراق است.

عراق پایین‌ترین امتیازها را از نظر ایمنی و امنیت اجتماعی، درجه اعتماد به یکدیگر، خودکشی، جنایت و فعالیت‌های تروریستی به دست آورده است. میانگین امتیاز عراق در میان 144 کشور مورد بررسی جهان،‌امتیاز از یک تا پنج، 3.341 است. آغاز جنگ آمریکا در عراق در سال 2003 و فعالیت‌های گروه القاعده در این کشور از جمله عواملی است که به ناامنی این کشور دامن زده است. درگیری‌های داخلی ماهانه جان صدها عراقی را می‌گیرد و شورشیان عامل بی‌خانمانی و آوارگی بیش از چهار میلیون نفر شده‌اند.

کد خبر 203977
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز