همشهری آنلاین: مرسی در گفت‌وگو با جان کری بر ایجاد مشارکت استراتژیک میان آمریکا و مصر بر پایه احترام متبادل و منافع مشترک دو کشور تاکید کرد.

kerry and Morsi

وزیر امور خارجه آمریکا در سفرش به قاهره با رئیس‌جمهوری مصر دیدار و با او درخصوص بخشی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز مسئله اقتصاد مصر و اصلاح دستگاه قضایی این کشور گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران،در این دیدار دو طرف به بررسی شماری از مسائل مشترک از جمله مسائل منطقه‌ای، روند صلح خاورمیانه و همچنین مسئله اقتصاد مصر و اصلاح دستگاه قضایی و سازمان‌های غیردولتی این کشور پرداختند.

بنا به گفته منابع آگاه در دفتر ریاست جمهوری مصر در این دیدار محمد مرسی، جان کری را در جریان آخرین تحولات دموکراتیک در مصر قرار داده و تاکید کرد که مردم مصر خواهان اتمام عملیات دموکراتیک و ساختن کشور مصر جدید و قوی هستند.

مرسی همچنین با وزیر امور خارجه آمریکا درخصوص بخشی از مسائل منطقه‌ای از جمله مسئله سوریه، برنامه‌های هسته‌ای ایران و روند صلح خاورمیانه گفت‌وگو کرد.

جان کری نیز در بیانیه‌ای که قبل از ترک قاهره به مقصد ریاض، پایتخت عربستان از طرف او صادر شد بر لزوم ایجاد روابط میان رئیس‌جمهوری مصر و احزاب سیاسی این کشور و ممانعت از هرگونه اختلاف سیاسی تاکید کرد.

او  در این بیانیه اعلام کرد که با رئیس‌جمهوری مصر درباره شماری از چالش‌های موجود در این کشور به شکلی شفاف گفت‌وگو کرده‌است.

کری افزود: کاملا مشخص است که مصر به تلاش بیشتر برای برقراری مجدد امنیت، ثبات، وحدت و رشد اقتصادی نیاز دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه به انتخابات پارلمانی آتی در مصر که قرار است ماه آوریل برگزار شود، اشاره کرده و آن را گامی سرنوشت‌ساز در تحولات دموکراتیک مصر نامید.

او اعلام کرد که در سفرش به مصر با مرسی درخصوص نیاز شدید به تضمین برگزاری انتخاباتی شفاف و آزاد در مصر گفت‌وگو کرده‌است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد: در همه دیدارهایم یک پیام ساده اما جدی را به مقامات مصر انتقال دادم و آن این‌که مردم شجاع مصر که در میدان التحریر پا بر جا هستند، زندگی‌شان را برای دیدن آینده‌ای روشن‌تر به خطر انداختند.

جان کری پیش از نشستش با محمد مرسی با عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و تجهیزات جنگی مصر نیز دیدار کرد.

او در این دیدار با وزیر دفاع مصر درخصوص راه‌های حمایت از همکاری نظامی دو کشور گفت‌وگو کرد.

السیسی نیز به نوبه خود اعلام کرد که مصر به همکاری بیشتر برای ایجاد و توسعه قدرت‌های جنگی نیروهای مسلح نیاز دارد تا بتواند بدین وسیله از امنیت و ثبات منطقه حفاظت کند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز ضمن تحسین نقش نیروهای مسلح مصر در حفظ امنیت و ثبات بر تمایل کشورش برای حمایت از روند دموکراسی در مصر به عنوان کشوری که شریک استراتژیک آمریکا در خاورمیانه است، تاکید کرد.

همچنین بنا به گزارش شبکه خبری الجزیره، جان کری روز شنبه با جمعی از معترضان مصری دیدار کرد که در این دیدار جمعی از نمایندگان جامعه مدنی و گروه‌های مخالف به‌جز رهبران جبهه نجات ملی مخالف از جمله محمد البرادعی، رئیس حزب الدستور و حمدین صباحی، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری، حضور داشتند.

همچنین این شبکه خبری تاکید کرد که جان کری در تماس تلفنی با البرادعی و دیدار با عمرو موسی، تاکید کرده است که کشورش هرگز قصد دخالت در موضع دولت یا مردم مصر را ندارد.

کری همچنین از نقش محمد مرسی در ایجاد آتش بس میان رژیم صهیونیستی و حماس در نوامبر سال 2012 تقدیر و تشکر کرد.

پیشتر رهبران جبهه نجات ملی اعلام کردند: دیدار با جان کری را تحریم می‌کنند چرا که به عقیده آنها سفر کری به مصر نشان‌دهنده اعتراف آمریکا به مشروعیت نظام حاکم در مصر و دخالت این کشور در امور داخلی مصر است.

وزیر امور خارجه آمریکا در پایان سفرش در مصر عصر یکشنبه این کشور را به مقصد عربستان ترک کرد.

این در حالی است که به دلیل تظاهرات مخالفان این سفر با یک ساعت تاخیر انجام شد.

او به محض ورود به عربستان با سعود الفیصل، همتای عربستانی خود دیدار و با وی درخصوص روابط دو جانبه گفت‌وگو کرد.

قرار است کری در این سفر دو روزه به عربستان با وزیران خارجه کشورهای حوزه خلیج فارس در خصوص برخی از مسائل منطقه‌ای از جمله ایران و سوریه گفت‌وگو کند.

کد خبر 203933
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز