دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بزرگداشت عطاالله ذی نوری استاد نقاشی آبرنگ همراه با رونمایی از 30 اثر آبرنگ از تازه ترین آثار او در گالری شکوه برپا شد.

نقاشی

به گزارش همشهری آنلاین، این مراسم به مناسبت اخذ نشان درجه یک هنری (دکترا) از سوی عطاالله ذی نوری به همت گالری شکوه و جامعه هنری برگزار شد و با حضور بسیار پر رنگ چهره های شاخصی از علاقمندان به هنر همراه بود.

درآغاز این مراسم بهروز فروتن کار آفرین برتر کشور با بیان این نکته که هنرمندان افرادی با اندیشه های بزرگ و قابل احترام هستند گفت: افکار و اندیشه های هنرمندان به صورت آثار هنری تبلور می‌یابد که بسیار ارزشمند هستند.

یک کاغذ سفید هر اندازه که زیبا باشد ارزش قاب شدن ندارد اما یک اثر هنری که بازتابی از افکار و اندیشه های هنرمند می‌باشد باید حفظ شود تا برای قرن ها به یادگار بماند.

او در ادامه اضافه کرد: من هنرمند نیستم اما هنر شناس هستم باید به هنرمند و افکارش احترام گذاشت، تلاش استاد ذی نوری در اعتلای هنر ایران زمین ستودنی است و باید در نگهداری این آثار ارزشمند کوشید.

در ادامه این مراسم که با گردانندگی عنایت الله نظری نوری هنرمند نقاشیخط برگزار شد، علی اکبر صادقی نقاش پیشکسوت، عطاالله ذی نوری را هنرمندی بی تکلف دانست و گفت: او خالصانه نقاشی می‌کشد و آن چیزی که در روحش هست را بر روی کاغذ می‌آورد.

آثار ذی نوری ارزش فوق العاده زیادی در هنر دارد در واقع او ناشناخته های طبیعت را در قالب نقاشی آبرنگ به مردم نشان می‌دهد.

صادقی در ادامه افزود: عطاالله دی نوری در آثارش گل هایی را به تصویر می‌کشد که از لای سنگ ها بیرون آمده تا به انسانها وجودش را یادآور شود و آنها را متوجه زیبایی اش کند تا به آن ارج نهند.

سیاوش مظلومی پور طی سخنانی در مورد استاد عطاالله ذی نوری گفت: ذی نوری در آثارش عشق به وطن و عشق به طبیعت را پاس داشته‌ است و بدون انحراف از خط اعتقادیش و بدون درگیر شدن با ایسم های فراوان نقاشی امروز، با صبوری و متانتی خاص راه خود را رفت و حرف خود را زد.

با دقت در تکنیک های اجرایی وی می‌بینیم که بهمراه نقش و نگارهای دقیق و صبورانه تابلوهایش، کارهایی نیز هست که شیوایی و راحتی آبرنگ امروزی را در بر دارد.

او در ادامه گفت: شور و عشق لایزال نقاشی است که ذی نوری را این چنین فعال، زنده و پر کار نگه داشته است. عشقی که راه اصلی زندگی است و دیگر مسائل فرع آن می‌باشد.

مظلومی پور در آخر به جوانان نقاش و مشتاق اشاره کرد و گفت: آرزو مندم این جوانان قبل از گرفتار شدن در چم و خم های تکنیکی هنر که گاه زودگذر و تابع مد روزند، با نوع نگاه و رویکرد عاشقانه نقاشانی چون استاد عطاالله ذی نوری آشنا شوند.

در این نمایشگاه که تا 16 اسفند در گالری شکوه برپا است، 30 اثر آبرنگ در معرض تماشا قرار گرفته است.

تم موضوعی آثار ذی نوری مانند آثار نمایشگاه های قبلی اش متنوع است. او در آثارش سوژه های سنتی نظیر بناهای تاریخی و طبیعت را بر روی کاغذ به تصویر کشیده است.

شاخصه آثار این نقاش پیشکسوت اینست که در سبک رئالیسم و فتو رئالیسم نقاشی می‌کند و آثارش بسیار نزدیک به واقعیت است.

از این رو می‌توان ذی نوری را نقاش واقع گرا و حتی فرا واقع گرا نامید، او سعی می‌کند در آثارش به واقعیت سوژه ها بیش از حد نزدیک شود و در واقع می‌توان گفت هنرمند در این نقاشی ها مانند دوربین عمل می‌کند، قلموی او حکم دوربین را دارد و سعی می‌کند اجزای تصویری که می‌بیند را مو به مو بر روی بوم پیاده کند.

آبرنگ های ذی نوری تا 16 اسفندماه 91 بر روی دیوار گالری شکوه واقع در چهارراه فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره 19 است و علاقمندان می‌توانند هر روز از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

 

 

کد خبر 203932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز