همشهری آنلاین: طرح بزرگ فرهنگی باغ کتاب و دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی ، شهردار تهران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر شنبه 12 اسفند در محل باغ کتاب برگزار شد.

به گزارش مهر در این مراسم محمد باقر قالیباف شهردار با اشاره به اینکه اهمیت کتاب و کتابخوانی بر هیچ کس پوشیده نیست گفت: کتاب دروازه ورود به گستره دانش و معرفت است و هر کسی که در زندگی از کتاب آرامش بگیرد هیچ آرامش دیگری را از دست نمی دهد. امیدوارم در نظام اسلامی هم که هدفی جز رشد و تعالی انسان ندارد کتاب به عنوان یک ابزار هدایت مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

قالیباف ادامه داد: متولیان بخش های مختلف اداره کشور باید به این باور برسند که پیشرفت شهرشان یک وسیله است نه هدف . این پیشرفت می بایست وسیله ای باشد تا شهر درون شهروندان تربیت و آنها به سجایای اخلاقی تجهیز شوند.

وی افزود: در کالبد شهر تهران باید درون شهر شهروندان را هم مورد توجه قرار داد و با این وسیله به ایجاد یک شهر عاقل ، عازم و عادل رسید.

شهردار تهران ادامه داد: افتخار شهرداری تهران در این دوره این بوده است که خود را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل کرده و طبیعتا در این راه به کالبد فرهنگی شهر نیز توجه داشته است که توسعه کتابخانه ها ، مساجد، حسینیه ها و مراکز فرهنگی از جمله آنهاست.

قالیباف با اشاره به باغ کتاب تهران گفت: این مرکز بدون شک پس از افتتاح کامل به یکی از اتفاقات نادر دنیا در حوزه کتاب تبدیل می شود و به عنوان یک نمایشگاه دائمی کتاب در خدمت فرهنگ تهران و ایران قرار می گیرد.

وی افزود: در روزهای اخیر که مشکلات اقتصادی زیادی پیش روی مردم بوده است اولین موضوعی که از سبد خانوار حذف شد مقوله فرهنگ بود اما با این نمایشگاه سعی کردیم این موضوع را تا حد ممکن رفع کنیم.

پیش از سخنان شهردار تهران، امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در سخنانی اظهار کرد: یکی از افتخارات دوره فعلی مدیریت شهری تهران ایجاد اولویت موضوعی با رویکرد مشخص در مدیریت فرهنگی شهر است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری در هیچ دوره ای مانند امروز نتوانسته به جمع کردن برنامه های پراکنده فرهنگی تهران حول اهداف موضوعی بپردازد.

خوراکیان ادامه داد: در سال 1392 در اتاق کنترل و پیگیری سازمان تک تک برنامه های فرهنگی مناطق تهران را رصد می کنیم و در همین راستا ارتقا فرهنگ مطالعه هم مورد توجه جدی ما بوده است و منجر شده اجزاء فراوانی در برنامه های فرهنگی شهر در این راستا با همدیگر پیوند بخورند.

وی با اشاره به نمایشگاه یادیار مهربان گفت: این نمایشگاه تنها برای اهداء کتاب نیست بلکه تلاشی است برای گسترش فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه کتاب مدارس و فرصتی را برای تعامل میان مربیان و دانش آموزان با بدنه نشر را فراهم می کند.

خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: نمایشگاه امسال را اگر با نخستین دوره برگزاری آن مقایسه کنیم خواهیم دید از شرکت صد ناشر با 2600 عنوان کتاب به شرکت 130 ناشر با 22 هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه رسیده ایم که بسیار قابل تقدیر است.

وی همچنین با اشاره به بودجه اختصاص یافته به این نمایشگاه گفت: 30 میلیارد ریال اعتبار از محل شهرداری تهران به این امر اختصاص یافت. البته در دوره های قبل مشارکت مجموعه های دیگر مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از امسال بود ولی در این دوره شخص وزیر ارشاد به دلیل علاقه ای که به این حوزه داشتند 5 میلیارد ریال بودجه به این موضوع اختصاص دادند.

خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین در تشریح برنامه های این نمایشگاه گفت: امسال 5 هزار و 800 مدرسه به صورت نوبت بندی به نمایشگاه مراجعه می کنند و به تهیه کتاب خواهند پرداخت همچنین 15 عنوان پوستر آموزشی با موضوع ترویج کتابخوانی در نمایشگاه مذکور توزیع می شود. در کنار این موضوع 120 هزار کارت عضویت رایگان در کتابخانه های شهر تهران و 300 هزار کارت عضویت با 50 درصد تخفیف در اختیار مدارس قرار خواهد گرفت و در کنار آن 15 کارگاه رونمایی از کتاب نیز برگزار می شود.

وی در پایان گفت: با تلاش شهرداری تهران در سال جاری تعداد کتابخانه های شهر تهران به 307 عدد رسیده است که این میزان در سال 85 ، 63 عنوان بود.

 

 سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم به جایگاه رفت و در سخنانی گفت: اگر می خواهیم فرهنگ کتابخوانی در کشور امری همگانی شود بهترین راه آغاز این موضوع از ابتدای دوران کودکی و نوجوانی است. اگر فرزندان ما از همان اوایل با کتاب مانوس شوند و خودشان را در حکم تشنگانی که بدنبال آب هستند بدنبال کتاب قرار دهند.

وی ادامه داد: ای کاش در همه استانها هم همه ساله شاهد برپایی چنین برنامه هایی بودیم. این نمایشگاهها برگزار می شوند تا کتاب را در دسترس همگان قرار دهند ولی نبود آنها در یک استان می تواند مایه تاسف باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در سال جاری 29 نمایشگاه کتاب در کشور برگزار شد و هم اکنون هم نمایشگاه تخصصی کتابهای تخصصی در قم در حال برگزاری است اما به هر حال شکی نیست که توسعه کتابخوانی در کشور همت بیشتری را می طلبد و امیدواریم در بودجه سال آینده توجه بیشتری به این مسئله بشود تا ما بتوانیم به اهدافمان در حوزه فرهنگ دست بیابیم.

حسینی گفت: شاخص ترین وجه فرهنگی هر کشور توسعه کتاب و کتابخوانی در آن کشور است به همین خاطر باید با حمایت از ناشران ، کتاب را به کالایی تبدیل کرد که در سراسر کشور توزیع می شود. من از آموزش و پرورش درخواست دارم تلاش بیشتری برای آشنایی دانش آموزان کشور با کتاب انجام دهند. این هنر معلمان است که بچه ها را به سمت انس با کتاب سوق دهند. من بر این باورم هر مقدار در این زمینه هزینه شود سرمایه اش به هدر نمی رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خطاب به نویسندگان خاطرنشان کرد: کتاب رقبای فراوانی دارد. بازیهای رایانه ای و سرگرمی های دیگر تلاش دارند با کتاب رقابت کنند. ما باید کششی ایجاد کنیم که کتاب در این زمینه نیز اول باشد و جذابیت خود را همچنان حفظ کند.

وی همچنین از اهتمام شهرداری تهران و شورای شهر در برپایی نمایشگاه یاد یار مهربان قدردانی کرد و گفت: در نمایشگاه بین المللی کتاب هم نهادها و سازمانهای مختلفی به برپایی این نمایشگاه کمک می کنند . این اقدامات چهره فرهنگی ایران را به جهانیان به شکلی مطلوب نشان می دهد. اگر فیلم های آرگو ، بدون دخترم هرگز و 300 ساخته می شود برای این است که نشان دهند ایرانی ها اهل فرهنگ نیستند اما با برپایی نمایشگاههایی مانند این نمایشگاه و نمایشگاه بین المللی کتاب و سایر برنامه های فرهنگی می توانیم چهره زیبنده فرهنگی از ایران ترسیم کنیم.

علی لاریجانی ، رئیس مجلس شورای اسلامی هم از دیگر سخنرانان این مراسم بود.

more سخنان علی لاریجانی درباره حمایت ویژه از نشر در بودجه 92

کد خبر 203743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز