گروه شهری - محمد باریکانی: روابط گردشگری ایران و مصر با امضای نخستین یادداشت تفاهم رسمی با گذشت 34سال برقرار شد.

مصری‌ها پول سفر به ایران را ندارند

با امضای این توافقنامه رسمی از سوی هشام زعزوع وزیر گردشگری مصر و محمد شریف ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران و در ساختمان ارگ آزادی تهران از این پس گردشگران ایرانی می‌توانند به‌منظور بازدید از جاذبه‌های گردشگری مصر راهی آن سرزمین شوند.

ایران و مصر دو تمدن کهن با تاریخ روابط سیاسی پر فراز و نشیب، صبح روز چهارشنبه نهم اسفندماه نخستین امضای همکاری را بر سر یک میز در تهران به ثبت رساندند تا بدین‌ترتیب دو کشور مسیر جدیدی را پس از نزدیک به 35سال تیرگی در روابط بگشایند. امضای نخستین تفاهمنامه گردشگری و معرفی مسیر جدید گردشگری دو کشور برای علاقه‌مندان به بازدید از دو تمدن کهن جهان در شرایطی انجام شد که با تبادل بسته‌های سفر میان تهران و قاهره خط پروازی دو کشور نیز از نهم اسفندماه 91برقرار شد.

پرواز پیش از رفتن مبارک

ماجرای ایجاد رابطه با مصر در موضوع گردشگری البته به پیش از وقوع انقلاب در آن کشور و به زمانی بازمی گشت که حسنی مبارک رئیس‌جمهور مصر بود. آن زمان حمید بقایی که اکنون معاون اجرایی رئیس‌جمهور است ریاست سازمان میراث فرهنگی را عهده دار بود و توانست پس از 34سال نخستین مسافر پرواز رسمی تهران به قاهره باشد. هدف از آن سفر برقراری مسیر پروازی به دو کشور در مرحله نخست و توسعه همکاری‌های گردشگری ایران و مصر در گام‌های بعدی بود. چندی بعد که انقلاب در مصر به نتیجه رسید و حسنی مبارک به زندان رفت، حمید بقایی به پاستور و به دفتر رئیس‌جمهوری منتقل شد تا آنکه صندلی ریاست بر سازمان میراث فرهنگی به سیدحسن موسوی رسید. مصر مسیر تازه‌ای را شروع کرد. مرسی رئیس‌جمهور شد و همزمان با برگزاری اجلاس جنبش عدم‌تعهد نخستین مقام ارشد مصر بود که پس از 34سال به تهران سفر کرد.

ایرانی‌ها توجه جدی به سفر دارند

اکنون مسیر گردشگری تهران به قاهره برای گردشگران گشایش یافته تا آنطور که هیأت مصری در مطالعات خود به آن دست پیدا کرده است میزبان چندین میلیون ایرانی باشد که سالانه به ترکیه، دبی و کشورهای آسیایی سفر می‌کنند.هشام زعزوع وزیر گردشگری مصر در پاسخ به این سؤال همشهری که بازار ایران برای صنعت گردشگری مصر تا چه اندازه اهمیت دارد، می‌گوید: درخصوص بازار گردشگری خارجی ایران در مصر مطالعات زیادی انجام دادیم و برای ما مشخص شد که سالانه یک‌و‌نیم میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه و دیگر کشورهای جهان سفر می‌کنند. بنابراین به نتیجه رسیدیم که ایرانی‌ها توجه جدی به سفرهای داخلی و خارجی‌شان دارند و چون مصر تجهیزات زیربنایی و روبنایی گردشگری را در اختیار دارد تصمیم به جذب گردشگران ایرانی به مصر گرفتیم.

آنطور که هشام زعزوع وزیر گردشگری مصر می‌گوید، 12درصد از درآمد خالص مصر از محل گردشگری تأمین می‌شود. وی همچنین درخصوص تعداد و میزان پروازها به مقصد مصر از ایران به قاهره گفت: برقراری پروازها در مرحله نخست به تهران اختصاص دارد و تمامی پروازها به‌صورت چارتر انجام می‌شود و خط پروازی منظم وجود ندارد. از سوی دیگر موضوع برقراری پروازهای مصر و ایران در اختیار وزارت گردشگری مصر نیست و سازمان هواپیمایی مصر عهده دار این مسئولیت است. وظیفه وزارت گردشگری در مصر تنها ایجاد تحرک در صنعت گردشگری مصر است. هشام زعزوع البته در نشست امضای توافقنامه همکاری‌های گردشگری ایران و مصر بر این موضوع تأکید کرد که ایرانی‌ها نباید انتظار داشته باشند گردشگران زیادی از مصر به این کشور سفر کنند.

به گفته او در سال 2010تنها 200هزار مصری قادر به سفر به خارج از کشورشان بوده‌اند. وزیر گردشگری مصر حتی درخصوص تلاش‌های کشورش به‌منظور لغو روادید با ایران آنطور که پیش‌تر و به‌صورت یکجانبه برای گردشگران مصری توسط ایران لغو شده است گفت: لغو روادید برای کشورها در مصر ماجرای پیچیده‌ای دارد و اگر مصر بخواهد این اقدام را برای ایرانی‌ها انجام بدهد باید برای همه کشورهای دیگر جهان نیز لغو روادید را اعمال کند و بنابراین لغو روادید برای ایرانی‌ها میسر نیست و باید به فکر تدابیری برای تسهیل در صدور روادید برای ایرانی‌ها بود.

موضوع لغو روادید سفر به ایران برای مصری‌ها البته پس از سفر اخیر احمدی‌نژاد به مصر مطرح شد. براساس آنچه مسئولان وزارت خارجه ایران اعلام کردند در آن سفر لغو روادید سفر به ایران برای مصری‌ها به‌صورت یکجانبه و از سوی ایران لغو شد. این درحالی است که هشام زعزوع پس از امضای توافقنامه اجرایی گردشگری میان تهران و قاهره لغو روادید برای ایرانی‌های علاقه‌مند به سفر به مصر را غیرممکن خواند.

گردشگری آغاز ارتباط با مصر

محمدشریف ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که امضای توافقنامه اجرایی گردشگری ایران و مصر در دوران ریاست او بر سازمان میراث فرهنگی اتفاق افتاده است در نشست امضای نخستین سند رسمی همکاری‌ها میان ایران و مصر پس از 34سال قطع روابطگفت: با امضای این توافقنامه اجرایی شاهد رشد گردشگری میان ایران و مصر به نفع مردم دو کشور خواهیم بود.

ملک‌زاده افزود: وزیر گردشگری مصر آمادگی خود را برای تسهیل در صدور روادید برای گردشگران ایرانی اعلام کرده و ایران و مصر توافق کرده‌اند تا زمینه برگزاری تورهای آشناسازی برای تورگردان‌ها و دفاتر مسافرتی یکدیگر و همچنین خبرنگاران و مسئولان دولتی دو کشور را فراهم کنند.

براساس آنچه در توافقنامه گرشگری ایران و مصر آمده، قرار است ایران اطلاعات کامل گردشگری سلامت خود را که شامل توانمندی‌های گردشگری سلامت و دفاتر خدمات گردشگری سلامت کشور است در اختیار طرف مصری قرار بدهد. برگزاری رویدادهای گردشگری مشترک نظیر هفته‌های فرهنگی، سمینارها و نمایشگاه‌ها نیز ازجمله مواردی است که در تفاهمنامه رسمی ایران و مصر آمده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران در نشست امضای تفاهمنامه گردشگری ایران و مصر به خبرنگاران گفت: 34سال ارتباط گردشگری میان ایران و مصر برقرار نبود که با امضای تفاهمنامه گردشگری میان دو کشور نخستین استارت ملی و بین‌المللی این رویداد تاریخی زده شد. مصر و ایران دو سرزمین کهن با جاذبه‌های گردشگری بسیار برای یکدیگر اکنون نخستین ارتباط رسمی خود را با موضوع گردشگری آغاز کرده‌اند.

کد خبر 203611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز