همشهری آنلاین: نشست‌های پی درپی رهبران دو حزب قدرتمند آمریکا برای توافق بر سر موضوعات کلیدی اقتصادی با شکست مواجه شده و اکنون شبکه تلویزیونی سی ان ان می‌گوید که این عدم توافق باعث خواهد شد تا قانون کاهش خودکار هزینه‌های دولتی موسوم به سکوستر الزاما به مرحله اجرا درآید.

دولت آمریکا در آستانه بحران تازه اقتصادی قرار گرفت

به گزارش ایرنا، اکنون عمده نگاهها در آمریکا به ملاقات جمعه شب باراک اوباما رییس جمهوری و جان بینر رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان دوخته شده است.

سی ان ان در عین حال گفته است به نظر نمی‌رسد که این دو موفق به توقف آن حتی طی روزهای آتی شوند.

اما با اجرای کاهش خودکار هزینه‌های دولتی چه اتفاقی در آمریکا خواهد افتاد؟

شبکه تلویزیونی سی ان ان در پاسخ این پرسش گفته است که در اول ماه مارس (11 اسفندماه) دولت آمریکا دستور کاهش 85میلیارد دلاری در هزینه‌های بخش عمومی که طیف گسترده‌ای از کارکنان دولت فدرال را در بر می‌گیرد، خواهد داد.

این شبکه تلویزیونی افزود در 26ماه مارس (ششم فروردین 92) دولت آمریکا، برخی از کارکنان دولتی را از انجام کار تمام وقت به دلیل نبود بودجه کافی منع خواهد کرد.

در 27ماه مارس (هفتم فروردین) بودجه دولت آمریکا بطور رسمی باطل و منقضی می‌گردد و در چنین شرایطی نیاز به تصویب لایحه جدید از سوی کنگره برای سال مالی 2013 دولت خواهد بود.

سی ان ان افزوده است: این موارد بر زندگی بخش گسترده‌ای از کارکنان دولت آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.

بنابراین گزارش نزدیک به 36 هزار نفر از کارکنان زندان‌های آمریکا از کار مرخص شده و امنیت زندان‌ها دراین کشور به خطر خواهد افتاد.

در همین حال دربخش های مختلف نظامی و دفاعی آمریکا، 46 هزار نفر تحت تاثیر کاهش هزینه و بودجه دولت قرارگرفته و از کار با دولت معاف می‌گردند.

سی.ان.ان در ادامه گزارش خود گفته است: 14هزار معلم و کارکنان مدارس در سراسر مدارس آمریکا از کار بیکارشده و با قطع بودجه بخش آموزشی دولت آمریکا، پروژه‌های حمایتی آموزشی قطع و میلیون‌ها کودک محروم، از این خدمات بی بهره خواهند ماند.

این شبکه تلویزیونی در بخش‌های مختلف خبری خود از به صدادرآمدن زنگ‌های خطر در اقتصاد آمریکا با فرارسیدن مهلت سکوستر با پایان روز جمعه خبر داد.

در همین حال ژانت ناپولیتانو وزیر امنیت ملی آمریکا نیز دوشنبه گذشته درباره کاهش خودکار بودجه 85 میلیارد دلاری به خبرنگاران گفته بود این کاهش تاثیر پنج درصدی بر بودجه این وزارتخانه می‌گذارد و این امر موجب کاهش دستکم پنج هزار نیروی امنیتی درمرزهای آمریکا، اختلال در روند ورود و خروج به این کشور و تشکیل صف‌های طولانی در پست‌های بازرسی مرزی می‌شود.

وزیر امنیت ملی آمریکا با بیان این نکته که این کنفرانس خبری برای ترساندن آمریکایی‌ها نیست بلکه برای آگاهی دادن به آنهاست، افزوده بود انتظار نداشته باشید با کاهش این میزان بودجه، وضعیت امنیت تمامی نقاط آمریکا همانند گذشته باشد. با این کاهش، فرصت برای تروریست‌ها در مرزهای آمریکا فراهم می‌شود.

طبق گزارش سی ان ان، اوباما در نشستی که با فرمانداران ایالات آمریکا در کاخ سفید داشت، گفت، با اندکی مصالحه، کنگره هر زمان که بخواهد می تواند مانع وقوع این قضیه شود.

دمکرات‌ها جمهوریخواهان را متهم می‌کنند که با اتکا به آرای خود در مجلس نمایندگان و سد کردن راه تصویب لوایح کلیدی، عملا ملت آمریکا را به گروگان گرفته‌اند.

کد خبر 203538
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز