گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با محقق نشدن وعده اعلام قیمت‌های جدید خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی تا امروز، مسئولان وعده‌های تازه‌ای برای اعلام قیمت‌های رسمی جدید تا پایان امسال مطرح‌ می‌کنند.

پیش از این وزارت صنعت در حالی از کاهش پنج تا 20درصدی قیمت خودرو با اعلام قیمت‌های جدید توسط شرکت‌های خودروسازی تا امروز خبر داده بود که روز گذشته خودروسازان و مسئولان بخش صنعت با انتشار عمومی مستندات افزایش هزینه تمام‌شده تولید(که تا پیش از این محرمانه تلقی می‌شد) بازی تازه‌ای را برای تعویق اعلام قیمت‌های جدید خودرو حداقل تا پایان امسال آغاز کرده‌اند.

وزیر صنعت که پیش از این خودروسازان را ملزم به بازنگری در قیمت‌های اعلام شده خودرو براساس دستور رئیس‌جمهور کرده بود اکنون با چرخشی معنا‌دار از واگذاری تعیین قیمت خودرو به شورای رقابت در سایه کار کارشناسی سازمان حمایت و اعلام قیمت‌های جدید تا دو هفته آینده خبر داده است.

پرسش مطرح آن است که آیا سازمان حمایت در تعیین قیمت‌های تجاری خودرو از صلاحیت کارشناسی لازم برخوردار نبوده که با دستورالعمل‌های جدید، ملزم به بازنگری در قیمت‌هایی شده که پیش از این خود تعیین کرده و با دفاع از این قیمت‌ها، آن را برای اجرا به‌خودروسازان و مصرف‌کنندگان بی‌پناه ابلاغ کرده است. مهدی غضنفری در مورد چگونگی تعیین قیمت‌های چند باره خودروهای ساخت داخل گفت: اعضای تیم کارشناسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان به شورای رقابت معرفی شدند تا بتوانند تجزیه و تحلیل لازم را روی آنالیز قیمتی ارائه‌شده از سوی خودروسازان صورت دهند.

وی تصریح کرد: خودروسازان مستندات لازم را در مورد پنج مدل خودرو به شورای رقابت تقدیم کرده‌اند و این شورا ظرف یکی دو هفته آینده با بررسی این مستندات قیمت‌ها را اعلام خواهد کرد.غضنفری همچنین از آغاز کاهش تعرفه واردات خودرو از سال آینده خبر داد و افزود: براساس دو مصوبه‌ای که داریم فعلا به ما اجازه داده شده است که تعرفه واردات خودرو در سال آینده با 40درصد آغاز شود. در مصوبه اول دولت تعرفه واردات خودرو یک‌بار نصف شد و در مصوبه دوم برای سال‌92 نیز تعرفه واردات خودرو پنج درصد کاهش می‌یابد و به 40درصد می‌رسد.

اعلام قیمت‌ها تا پایان سال

معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان حمایت نیز که پیش از این بارها از قیمت‌گذاری تجاری خودرو توسط سازمان حمایت دفاع کرده بود، روز گذشته از تشکیل کمیته بررسی قیمت خودرو و اعلام قیمت‌های جدید و کاهش یافته خودرو طی دو تا سه هفته آینده خبرداده است. جواد تقوی بدون اشاره به علل تعیین قیمت‌های چند برابری تجاری خودروهای داخلی یا چینی وارداتی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور لازم را برای سازمان حمایت و خودروسازان صادر کرده است. همچنین کمیته بررسی قیمت‌ها در شرکت‌های خودروسازی تشکیل شده که طی یکی دو روز آینده فعال خواهد شد و بر این اساس به‌زودی قیمت‌های جدید را اعلام می‌کنیم.

کد خبر 203448
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز