چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه ویسکونسین-مادیسون ابزاری موسوم به PoNS را ابداع کرده‌اند که نویدی برای درمان آسیب‌های مغزی تروماتیک، سکته مغزی یا اثرات بیماری‌هایی همچون پارکینسون و اسکلروز چندگانه است.

poNS

محققان «فرماندهی ماده و تحقیقات پزشکی ارتش امریکا» هم‌اکنون در حال مطالعه بر روی این ابزار هستند که با تحریک‌ زبان بیمار عمل می‌کند.

به گزارش ایسنا، سیستم جدید که با باتری کار می‌کند، شامل یک جعبه نیرو/کنترل و یک بخش زبانی پوشیده از الکترود مسطح است که بیماران در دهان و بر روی زبانشان قرار می‌دهند.

در یک جلسه 20 تا 30 دقیقه‌ای، بیمار مجموعه‌ای از تمرین‌های شناختی، فیزیکی، و شغلی را انجام می‌دهد.
هر یک از این تمرینات با الگوهای ویژه‌ای از الکترودهای فعال شده بر روی PoNS جفت شده‌اند. این الکترودها به نوبه خود پایانه‌های عصبی منفرد بر روی زبان را تحریک می‌کنند.

فرایند تحریک «نورونوسان غیرتهاجمی عصب جمجمه» یا CN-NiNM نامیده می‌شود.
با یادگیری مرتبط کردن تکان‌های خاص عصب از ناحیه زبان با فعالیت‌های خاص، زبان گذرگاه‌های نورونی جدیدی را برای کارکردهایی همچون تعادل شکل می‌دهد.

گفته می‌شود با گذر زمان این موضوع توانایی سازماندهی زبان را افزایش می‌دهد و به بیمار امکان بازیابی کنترل فعالیت‌های روانی یا فیزیکی را می‌دهد.

در مطالعه‌ای که در دانشگاه نبراسکا انجام شد، گروهی از سوژه‌های آزمایش مبتلا به اسکلروز چندگانه درمان منظمی را با ابزار مزبوردریافت کردند.

پس از گذشت هشت هفته، این بیماران بهبود 50 درصدی را در تعادل حرکتی، ارتقا 55 درصدی در توانایی راه‌رفتن، پیشرفت 48 درصدی را در کاهش نمرات تاثیر ام اس و همچنین کاهش 30 درصدی را در خستگی از خود بروز دادند.

در آخرین مطالعه، ارتش امریکا به نیروهای دانشگاه ویسکونسین مادیسون و شرکت «نوروتوانبخشی» پیوسته است. این شرکت فناوری ارائه‌شده را تجاری‌سازی می‌کند.

ارزیابی یک ساله ابزار جدید بر روی درمان سربازانی متمرکز می‌شود که مغزشان آسیب دیده است.

 

کد خبر 203299
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز