همشهری آنلاین: جلسه محاکمه سه قاضی معلق ماجرای کهریزک صبح سه‌شنبه 8 اسفند ماه به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی و با حضور 4 قاضی مستشار در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران در مجتمع امام خمینی (ره) دادگستری تهران به صورت غیرعلنی برگزار شد.

دادگاه محاکمه سه قاضی معلق ماجرای کهریزک 8 اسفند ماه برگزار شد. این دادگاه که گفته می‌شد علنی است، غیرعلنی برگزار شد و حتی عکاسان خبری نتوانستند تصویری از مرتضوی پس از برگزاری دادگاه شکار کنند.

مهر در این زمینه نوشت: سعید مرتضوی دادستان سابق تهران، معاون دادستان سابق و یک دادیار دادسرای تهران، سه قاضی معلق ماجرای کهریزک هستند که در ماجرای مرگ سه نفر در بازداشتگاه کهریزک از سوی دادستانی تهران مجرم شناخته و برای آنها کیفرخواست صادر شده است.

از ساعت هشت صبح اولیای دم قربانیان به عنوان شاکیان پرونده در محوطه دادگاه حاضر شده بودند. شاکیان همراه خود افرادی را به دادگاه آورده بودند که به آنها اجازه ورود به جلسه داده نشد. «ع. ح» دادیار سابق دادسرای تهران که یکی از متهمان پرونده است از ساعت 8 و 30 دقیقه در محوطه دادگاه حاضر شده بود و ساعت 9 و 15 دقیقه سعید مرتضوی همراه چند نفر وارد مجتمع امام خمینی (ره) دادگستری تهران شد که ماموران حفاظت به همراهان او هم اجازه ورود به دادگاه را ندادند.

بر طبق اظهارات یک مسئول حفاظتی برگزارکننده جلسه دادگاه که به خبرنگاران اعلام شده است، این جلسه محاکمه بر اساس نظر قضات دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار شده است.

همزمان با ورود مرتضوی به دادگاه جلسه محاکمه آغاز شد. جلسه محاکمه با حضور اولیای دم و وکلای دو طرف پرونده برگزار و پس از حدود سه ساعت جلسه محاکمه به پایان رسید و اولیای دم همراه متهمان محل برگزاری محاکمه را ترک کردند.

مرتضوی دور از چشم عکاسان دادگاه را ترک کرد

در حالیکه عکاسان در مقابل خودروی سعید مرتضوی منتظر خروج او از دادگاه بودند وی از در دیگری خارج شده بود و با اعلام خبر خروج مرتضوی از دادگاه، همراهان او نیز محل را ترک کردند.

رضایت پدر دو تن از قربانیان کهریزک از جلسه اول محاکمه

کامرانی، پدر یکی از قربانیان پرونده کهریزک پس از نخستین جلسه دادگاه ماجرای کهریزک در جمع خبرنگاران گفت: با توکل به خدا ما فقط در این پرونده به دنبال حق هستیم. در جلسه دادگاه سه اتهام بازداشت غیرقانونی، گزارش خلاف واقع و معاونت در قتل از سوی نماینده دادستان درباره متهم ردیف اول اعلام شد.

وی افزود: روند دادگاه خوب بود و ما جز رسیدن به حق چیز دیگری نمی‌خواهیم. نام کهریزک همیشه در ذهن مردم باقی خواهد ماند و ما خواستار برخورد با مسببان این ماجرا هستیم.

عبدالحسین روح‌الامینی، پدر قربانی دیگر پرونده کهریزک نیز به خبرنگاران گفت: در ابتدای جلسه، نماینده دادستان به تشریح کیفرخواست پرداخت و سه مورد اتهامی را به متهم ردیف اول تفهیم کرد. این در حالی است که برخی خبرگزاری‌ها تعداد اتهامات وی را دو مورد اعلام کرده بودند. سپس برخی اولیای دم و وکلای آنها به طرح شکایت علیه متهمان پرداختند که طرح شکایت با گریه آنها همراه بود.

روح الامینی با اشاره به اینکه از روند دادگاه راضی است، اظهار داشت: ما به این دادگاه امیدوار هستیم تا به حق خود برسیم. همچنین از رئیس دادگاه درخواست کرده بودیم که جلسه محاکمه به صورت علنی برگزار شود. در این جلسه برای نخستین بار بعضی از متهمان پرونده را دیدیم. این پرونده بیش از 3 هزار و 500 برگ دارد و در 17 جلد آماده شده است.

وی خاطرنشان کرد: من در جلسه دادگاه حرفهایم را زدم و از آن فیلمبرداری شد حال اگر دادگاه صلاح بداند می‌تواند آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

دادگاه دوم متهمان کهریزک 20 اسفند برگزار می‌شود

بر طبق این گزارش، دادستانی کل کشور با صدور اطلاعیه‌ای زمان برگزاری جلسه دوم دادگاه متهمان کهریزک را یکشنبه 20 اسفند ماه اعلام کرد.

حاشیه‌های جلسه امروز:

  • در حالی که پیش از این اعلام شده بود اصل بر علنی بودن دادگاه است اما صبح امروز و دقایقی قبل از شروع محاکمه از سوی هیات قضایی اعلام شد دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار می شود.
  • از ساعت هشت صبح اولیای دم قربانیان به عنوان شاکیان پرونده در محوطه دادگاه حاضر شده بودند. شاکیان همراه خود افرادی را به دادگاه آورده بودند که به آنها اجازه ورود به جلسه داده نشد.
  • "ع. ح" دادیار سابق دادسرای تهران که یکی از متهمان پرونده است از ساعت 8 و 30 دقیقه در محوطه دادگاه حاضر شده بود.
  • ساعت 9 و 15 دقیقه سعید مرتضوی همراه چند نفر وارد مجتمع امام خمینی (ره) دادگستری تهران شد که ماموران حفاظت به همراهان او هم اجازه ورود به دادگاه را ندادند.
  • همزمان با ورود مرتضوی به دادگاه جلسه محاکمه آغاز شد. از سوی دیگر نیروهای حفاظتی خبرنگاران را از محوطه دادگاه بیرون کردند.
  • در حالیکه خبرنگاران در مقابل در دادگستری منتظر پایان دادگاه بودند ، ماموران از آنها خواستند که متفرق شوند.
  • با گذشت حدود 90 دقیقه از شروع محاکمه رئیس دادگاه 10 دقیقه تنفس اعلام کرد و پس از آن دوباره ادامه رسیدگی آغاز شد.
  • به گفته پدر یکی از قربانیان در این جلسه اتهام معاونت در قتل نیز به متهم ردیف اول پرونده تفهیم شد. در کیفرخواستی که برخی خبرگزاری ها اعلام کرده بودند به این اتهام اشاره نشده بود اما نماینده دادستان در جلسه محاکمه این اتهام را نیز قرائت کرد.
  • ساعت 12 و 50 دقیقه نخستین جلسه محاکمه به پایان رسید.
  • در حالیکه عکاسان در مقابل خودروی سعید مرتضوی منتظر خروج او از دادگاه بودند وی از در دیگری خارج شد .
  • با اعلام خبر خروج مرتضوی از دادگاه، همراهان او نیز محل را ترک کردند.
  • نماینده دادستان در دادگاه نیز اعلام کرد، زمان جلسه بعدی دادگاه به زودی اعلام می شود.
  • اولیای دم پس از خروج از دادگاه اعلام کردند که دو تن از متهمان را در دادگاه دیده اند و سومین متهم در دادگاه حاضر نشده بود.
کد خبر 203240
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز