سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: نتایج غیررسمی انتخابات پارلمانی ایتالیا نشان می‌دهد که سومین اقتصاد بزرگ حوزه یورو در بحبوحه مشکلات و رکود اقتصادی حالا دچار یک بن‌بست سیاسی هم شده است؛ مسئله‌ای که به سرعت بر بازارها تأثیر گذاشت و شاخص سهام را در بازارهای سهام اروپا پایین آورد.

برلوسکنی

مسئله اصلی در این میان اما رأی بیشتر از نیمی از مردم ایتالیا علیه سیاست‌های اتحادیه‌اروپا و برنامه سخت ریاضت اقتصادی حوزه یورو بود تا مردم این بار اعتراض خود را پای صندوق‌های رأی نشان دهند.نتایج شمارش آرا در اکثر حوزه‌های اخذ رأی در انتخابات پارلمانی ایتالیا مشخص کرده است که اکثریت کرسی‌ها در مجلس نمایندگان به جناح چپ میانه و بیشتر کرسی‌های سنا به ائتلاف راست میانه رسیده است تا تشکیل دولت آینده این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

ائتلاف چپ میانه «دمکراتیک» به رهبری پیر لوئیجی برسانی که براساس پیش‌بینی‌ها شانس اول این انتخابات برای رسیدن به نخست‌وزیری تصور می‌شد توانست با اختلاف اندک اکثریت مجلس نمایندگان را به‌دست آورد اما در مجلس سنا این موفقیت تکرار نشد. جناح برسانی توانست 29.54 درصد آرا را در مجلس نمایندگان در مقابل 29.18 درصد آرای جناح راست میانه به‌دست آورد. با وجود این اختلاف اندک براساس قوانین، ائتلاف برنده ۳۴۰ کرسی یعنی اکثریت مجلس نمایندگان را به‌دست می‌آورد.

در مجلس سنا به‌نظر می‌رسد سیلویو برلوسکنی که سه دوره پست نخست‌وزیری ایتالیا را بر عهده داشته با وجود پرونده قطور فساد اخلاقی‌اش با سوار شدن بر موج مشکلات اقتصادی بار دیگر قدرت‌نمایی کرده است. ائتلاف راست میانه «مردم و آزادی» به رهبری او با ۱۱۶ کرسی بیشترین کرسی‌ها را در سنا به‌دست آورد. برای تشکیل دولت، یک حزب یا ائتلافی از احزاب باید بتواند رأی اعتماد اکثریت نمایندگان در هر دو مجلس را به‌دست آورد. بدون شک اما چهره مهم و ستاره این دوره از انتخابات بپه گریلو، کمدینی که حالا سیاستمدار شده به‌حساب می‌آید.

حزب این هنرپیشه به نام جنبش پنج ستاره با یک درخشش غیرمنتظره توانست ۲۵ درصد آرا را در مجلس نمایندگان به‌دست آورد تا با وجود قرار گرفتن در رده سوم آرا، بزرگ‌ترین حزب غیرائتلافی در این مجلس شود. بپه گریلو با تاختن به سیاستمداران این کشور و بی‌کفایتی آنها در ماه‌های گذشته به‌صورت ناگهانی محبوبیت زیادی در میان مردم به‌ویژه جوانان پیدا کرد. هر چند هیچ‌کدام از احزاب و ائتلاف‌ها نتوانستند در این انتخابات به موفقیت چشمگیر در این «رای‌گیری بدون برنده» دست‌پیدا کنند اما اکثریت مردم ایتالیا در این انتخابات به جناح‌هایی رأی دادند که برنامه‌های اقتصادی آنها در مقابل طرح‌های اتحادیه اروپا بود.

بیشتر از نیمی از رای‌دهندگان به برلوسکنی و گریلو که منتقد شدید برنامه‌های اقتصادی اتحادیه اروپا هستند رأی داده‌اند و جنبش «انتخاب مدنی» به رهبری ماریو مونتی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا که بیشترین حمایت را از سوی اتحادیه اروپا به‌خاطر پایبندی به طرح‌های این اتحادیه داشت توانست تنها ۱۰ درصد آرا را به‌دست آورد. نتایج انتخابات روز گذشته باعث شد تا شاخص‌های سهام ایتالیا و ارزش اوراق قرضه دولتی در این کشور سقوط کند.

در بازارهای دیگر اروپا ازجمله فرانسه، آلمان و اسپانیا ، به‌صورت میانگین شاخص سهام دو درصد کاهش پیدا کرد تا نگرانی اروپا از وضعیت ایتالیا به خوبی نمایان شود. جورجیو ناپولیتانو، رئیس‌جمهور ایتالیا احتمالاً با رایزنی با احزاب پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات در ۱۰ مارس، برسانی را مسئول تشکیل کابینه خواهد کرد. اصلی‌ترین گزینه ائتلاف برسانی و برلوسکنی است اما درصورت توافق دو طرف هم این ائتلاف مانند اوضاع اروپا و ایتالیا بسیار شکننده خواهد بود.

کد خبر 203235
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز