سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بان کی مو موافقت‌نامه صلح جمهوری دموکراتیک کنگو را رویدادی مهم خواند.

ban ki mon

 موافقت‌نامه صلح جمهوری‌دموکراتیک کنگو در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی و مقر اتحادیه‌آفریقا امضا شد.
مارتین نسیرکی، سخنگوی بان‌کی‌مون ،دبیرکل سازمان‌ملل‌متحد در تماسی تلفنی از ابوظبی در امارات عربی متحده گفت :« دبیرکل‌سازمان‌ملل‌متحد حس می‌کند که امضای چارچوب صلح، امنیت و همکاری برای جمهوری‌دموکراتیک‌کنگو و منطقه تحولی بسیار مهم است ».
دبیر کل سازمان ملل متحد در حال حاضر در سفری دوره‌ای به چند کشور آفریقایی و اروپایی در امارات به سر می‌برد.
نسیرکی خاطر نشان کرد :« دبیرکل‌سازمان ملل‌متحد تایید می‌کند که امضای آن یک آغاز است و تمرکز او هم اکنون بر اجرای تعهدات داده‌شده‌خواهدبود ».
او افزود :« این چارچوب که روز یکشنبه در آدیس آبابا امضا شد، مورد استقبال شورای‌امنیت سازمان‌ملل‌متحد، کمیسیون اروپا و دیگران قرار گرفت ».
این موافقت‌نامه صلح را که 11 کشور منطقه امضا کردند، برای برقراری ثبات در جمهوری دموکراتیک کنگو طرح‌ریزی شده‌است.
درگیری‌ها بین جنگ‌جویان جنبش 23 مارس و ارتش ملی جمهوری دموکراتیک کنگو به آواره‌شدن تقریبا یک میلیون نفر در استان کیووی شمالی واقع در شرق این کشور منجر شده است.
سازمان ملل متحد برای بهبود و افزایش محافظت از غیر نظامیان در استان‌های کیووی شمالی و کیووی جنوبی، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را برای جمع‌آوری اطلاعات برای فرماندهی نیروی سازمان ملل متحد و افزایش بازدارندگی پیشنهاد کرده است.
نسیرکی گفت در این موافقت‌نامه همچنین از انتصاب سریع یک فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای حمایت، هماهنگی و بررسی تلاش‌های ملی و منطقه‌ای به منظور اجرای این چارچوب صحبت شده‌است.
 او همچنین اعلام کرد بان‌کی‌مون اوایل هفته آینده شورای امنیت را از تحولات در جمهوری دموکراتیک کنگو آگاه خواهد کرد.

کد خبر 203105
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز