دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاردینال ˈکیث او برایانˈ ارشدترین روحانی کاتولیک انگلیس که از سوی چندتن از همکاران خود به رفتار ناشایست جنسی با زیر دستان متهم شده بود، مجبور به استعفا شد.

ارشدترین کشیش کاتولیک انگلیس مجبور به استعفا شد

به گزارش ایرنا، کاردینال ˈاو برایانˈ پس از علنی شدن این اتهامات استعفای خود را تسلیم پاپ بندیکت شانزدهم کرده بود که رهبر کاتولیک های جهان نیز روز دوشنبه این استعفا را پذیرفت.

ˈاو برایانˈ حدود 10 سال سراسقف کلیسای سنت اندروز بود و روابط نزدیکی با پاپ و دیگر مقامات واتیکان داشت.

وی روز دوشنبه پس از اعلام استعفای خود در بیانیه کوتاهی گفت: وقتی به گذشته نگاه می کنم باید به خاطر همه موفقیت ها خدا را شکر کنم و به خاطر ناکامی ها از همه عذرخواهی نمایم.

نشریه ˈآبزرورˈ چاپ لندن روز یکشنبه در شماره جدید خود فاش کرد که چهار تن از کشیشان فعلی و سابق اسکاتلند شکایتی را علیه کاردینال ˈاو برایانˈ به واتیکان تسلیم کرده اند.

ˈکیث او برایانˈ تا تاکنون سمت کاردینالی را در کلیسای منطقه اسکاتلند برعهده داشت و ارشدترین روحانی کاتولیک کل انگلیس به شمار می رفت.

وی از جمله روحانیونی است که در انتخاب پاپ هم حق رای داشت ولی با استعفای خود دیگر در مجمع کاردینال هایی که پاپ جدید را انتخاب می کنند، شرکت نخواهد کرد.

به نوشته آبزرور، شکایت علیه این کاردینال در ماه جاری میلادی و قبل از اعلام استعفای پاپ بندیکت شانزدهم به واتیکان ارسال شده است.

این نشریه بدون اشاره به جزییات، نوشت: برخی از اتهامات مطرح شده علیه کاردینال ˈاوبرایانˈ به اوایل دهه 1980 میلادی باز می گردد و یکی از شاکیان گفته است که به خاطر رفتارها و تماس های ناشایست ˈاوبرایانˈ دچار ناراحتی روحی و روانی شده و مدتها تحت نظر روانپزشک قرار داشته است.

وی افزوده است: کلیسا نهاد زیبایی است اما جنبه های تاریکی نیز دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد و با عاملان آن برخورد شود.

یکی دیگر از کشیشان که در جوانی و در کالج مسیحی ˈسنت اندروزˈ اسکاتلند و زیر نظر اوبرایان درس می خوانده، در شکایت خود گفته است: پس از ارتباطات ناشایست اوبرایان که مدیر روحانی کالج بود من بسیار ترسیده بودم و به همین دلیل نتوانستم در آن زمان موضوع را علنی کنم.

وی افزوده است: پس از آن اتفاق، وضعیت من کاملا تغییر کرد و دچار افسردگی شدم به نحوی که معلمان هم متوجه تغییر روحیات من شدند. وقتی اوبرایان به سمت سر اسقفی ارتقاء یافت من استعفا کردم چون می دانستم که او همیشه قدرت خود را بر من تحمیل خواهد کرد.

آبزرور نوشت: این چهار شاکی، کاردینال اوبرایان را به سوءاستفاده از موقعیت و سمت خود متهم کرده و گفته اند به دلیل اینکه نگران بودند مقامات کلیسا حرف های آنان را باور نکنند، در آن زمان شکایت نکرده بودند.

کاردینال ˈاوبرایانˈ این اتهامات را رد کرده و اعلام نموده است که برای به چالش کشیدن آنها در حال رایزنی با وکلای خود است.

وی روز یکشنبه نیز در مراسم عبادی ویژه ای که در کلیسای مریم مقدس ادینبورو مرکز اسکاتلند برگزار شد، غایب بود.

به عقیده کارشناسان استعفای ˈکیث اوبرایانˈ بار دیگر اتهامات متعدد مطرح شده در مورد سوءاستفاده های جنسی علیه کشیش های کلیسای کاتولیک را زنده می کند و فشارها علیه واتیکان را افزایش می دهد.

حدود ده درصد از مسیحیان انگلیس را کاتولیک ها تشکیل می دهند. اکثر مردم انگلیس پیرو مذهب پروتستان هستند.

کد خبر 203059
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز