مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

قم: آتش‌سوزی گسترده در یک واحد تولیدی سلفچگان مهار شد/ کارخانه دستمال کاغذی در شهرک شکوهیه قم طعمه حریق شد/ یک کارگاه تولیدی در شهرک صنعتی شکوهیه طعمه حریق شد/ آتش‌سوزی در کارخانه فرش و گلیم در شهرک صنعتی شکوهیه قم/ اینها همه بخشی از تیتر خبرگزاری و روزنامه‌های استانی قم درخصوص وقوع حادثه آتش‌سوزی در این منطقه است.

ماموران سازمان آتش نشانی

ایستگاه آتش‌نشانی شهرک صنعتی تجهیزات کافی ندارد/ آتش‌نشانان تخصص لازم در خاموش کردن حریق را ندارند/ ایستگاه قابلیت امداد‌رسانی در هنگام بروز حادثه را ندارد/ باید از آتش‌نشانی شهر قم برای خاموش‌کردن آتش کمک بگیریم/ این مطالب نیز بخشی از گفته‌های مدیران کارخانه‌های واقع در شهرک‌های صنعتی قم است که سرمایه خود را در این شهرک‌ها مستقر کرده‌اند و توجه به ایمنی و حفاظت از سرمایه یکی از دلایل استقرار آنان در این شهرک‌ها بوده است.

به گزارش مهر، متأسفانه در حال حاضر با توجه به نوع تولیداتی که در شهرک‌های قم به‌خصوص شهرک شکوهیه و سلفچگان صورت می‌گیرد و قابلیت اشتعال مواد تولیدی در این دو شهرک، عدم‌تجهیز ایستگاه آتش‌نشانی و ناکافی بودن تعداد آنان یکی از دغدغه‌های کارخانه‌داران و مدیران واحدهای صنعتی واقع در این شهرک‌هاست. مدیر یکی از کارخانه‌های واقع در شهرک شکوهیه با اشاره به اینکه این شهرک به‌علت نوع تولیدات نیاز فراوانی به یک ایستگاه آتش‌نشانی مجهز دارد، به عدم‌تجهیزات کافی در ایستگاه واقع در این شهرک اشاره کرد. شهرک شکوهیه در کیلومتر 12جاده قدیم قم - تهران به مساحت 959هکتار واقع شده و فاصله آن تا مرکز شهر قم 20کیلومتر است.

مدیر این کارخانه که خواست نامش در این گزارش ذکر نشود با اشاره به برخی از آتش سوزی‌های کارخانجات این شهرک، به کمک‌گرفتن آتش‌نشان‌های شهرک شکوهیه از شهر قم به‌دلیل نداشتن امکانات در مواقع آتش‌سوزی خبر داد.وی بر توجه بیشتر مسئولان بر تجهیز و توسعه آتش‌نشانی این شهرک تأکید کرد و گفت: باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که در هنگام وقوع حادثه، آتش‌نشانان بتوانند اقدامات لازم را به موقع انجام دهند.

یکی دیگر از مدیران کارخانجات این شهرک که حادثه آتش سوزی در انبار تولیدات خود را تجربه کرده، گرچه از به‌موقع رسیدن آتش‌نشانان به محل آتش سوزی رضایت دارد ولی در عین حال از عدم‌تخصص و مهارت آتش‌نشانان این شهرک گله‌مند است.

وی با اشاره به آتش‌سوزی در انبار کارخانه به نحوه خاموش‌کردن آتش اشاره و عنوان کرد: نحوه خاموش‌کردن آتش توسط آتش‌نشانان حاکی از عدم‌مهارت و تخصص آنان بود و چنانچه من و کارگران نیز در خاموش‌کردن حریق همکاری نداشتیم شاید لطمات بیشتری به کارخانه وارد می‌شد.

کمبود امکانات در شهرک محمودآباد

همچنین مدیر کارخانه تولید‌کننده آهک صنعتی که در شهرک محمودآباد مستقر است علاوه بر عدم‌تجهیز ایستگاه آتش‌نشانی در این شهرک به نبود دیگر امکانات شهرک محمودآباد، مانند درمانگاه، بانک و مخابرات اشاره دارد.شهرک محمود‌آباد قم به متراژ نزدیک به 700هکتار در 31کیلومتری استان قم واقع شده است.

ابوالفضل آزاد گرچه وجود ایستگاه آتش‌نشانی را در این شهرک ازجمله مواردی می‌داند که باید به آن توجه شود، به نوع تولیدات این شهرک که اغلب گچ، آهک و کانی‌های غیرفلزی است اشاره کرد و با بیان اینکه این نوع تولیدات قابل اشتعال در سطح وسیع نیستند تجهیز ایستگاه آتش‌نشانی را از مواردی نام برد که می‌توان در اولویت‌های بعدی برای این شهرک قرار گیرد.

کمک از آتش‌نشانی قم

یکی از کارخانه‌داران شهرک سلفچگان که وی نیز حادثه آتش‌سوزی در واحد تولیدی خود را تجربه کرده است به عدم‌قابلیت ایستگاه آتش‌نشانی این شهرک اشاره دارد. شهرک سلفچگان در 43کیلومتری شهر قم واقع شده است. وی به عدم‌مهارت و همچنین کمبود تجهیزات ایستگاه آتش‌نشانی واقع در این شهرک اشاره و عنوان کرد که در هنگام بروز حادثه وی مجبور شده است تا از آتش‌نشانی شهر قم برای اطفای حریق کمک بگیرد که با توجه به فاصله این شهرک تا شهر قم که 40کیلومتر است مدت زمان طولانی تا رسیدن ماشین‌های آتش‌نشانی، زمان از دست رفته است.

این کارخانه‌دار که خود شاهد آتش‌سوزی در یکی دیگر از واحدهای صنعتی این شهرک بوده است، به نابودی کامل کارخانه مورد نظر اشاره و عنوان کرد: به‌دلیل مشکلاتی که در ایستگاه وجود داشت و عدم‌تجهیزات لازم کارخانه کاملا نابود شد و هنوز آثار آن در شهرک باقی است.

مطالب ارائه شده از سوی کارخانه‌داران حاکی از این نکته است که ایستگاه‌های آتش‌نشانی که در شهرک‌های صنعتی قم فعالیت می‌کنند نتوانسته‌اند توقع آنان را در هنگام بروز حادثه برآورده کنند، با توجه به اینکه آتش ازجمله حوادثی است که به راحتی می‌تواند سرمایه یک عمر را شاید فقط چند در ساعت از بین ببرد.

کد خبر 202942

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز