دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۴:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بررسی جدید در برزیل - برخلاف نتایج یک بررسی دیگر - نشان می‌دهد که گوجه فرنگی‌های رشد داده شده به صورت ارگانیک از لحاظ برخی مواد مغذی غنی‌تر از گوجه فرنگی‌های عادی هستند،

tomato

به گزارش لایوساینس نتایج این بررسی نشان می‌دهد که گوجه فرنگی رشد داده شده به صورت ارگانیک کوچکتر، دارای میزان بالاتر ویتامین C و نیز حاوی مقدار بیشتری فنول، یک رده از ترکیبات آنتی‌اکسیدان، نسبت به گوجه فرنگی‌های معمولی هستند.

همچنین مزه گوجه فرنگی‌های ارگانیک اندکی با گوجه فرنگی‌های عادی متفاوت است، زیرا میزان قند موجود در آنها اندکی بالاتر است.

یافته‌های این بررسی در تناقض با یافته‌های تحقیقی قرار می ‌گیرد که اخیرا بر اساس بازبینی 200 تحقیق منتشر شده است و نشان می‌دهد تفاوتی میان محتوای ویتامینی غذاهای ارگانیک و معمولی وجود ندارد.

البته در مقابل یک بازبینی دیگر که در سال 2011 انجام شده بود نشان داد که محصولات کشاورزی ارگانیک دارای میزان بیشتر ویتامین ‍C و فنول و میزان کمتر پروتئین نسبت به محصولات عادی هستند.

کارشناسان می‌گویند هنوز شواهد کافی در حمایت از توصیه به خوردن غذاهای ارگانیک صرفا بر اساس محتوای مواد مغذی‌شان وجود ندارد. در واقع هنوز پ‍‍ژوهشگران به بررسی این موضوع نپرداخته‌اند که این تفاوت محتوای مواد مغذی میان محصولات ارگانیک و غیرارگانیک تاثیری بر سلامت خواهد گذاشت یا نه.

اما مصرف‌کنندگان ممکن است به محصولات ارگانیک را به خاطر دلایل زیست‌محیطی علاقه داشته باشند: محصولات رشد داده شده به صورت ارگانیک "ردپای کربن" (Carbon footprint) پایین‌تری دارند و برای بارآوردن آنها از آفت‌کش‌های کمتری استفاده شده است.در مقابل محصولات ارگانیک قیمت بالاتری دارند و هر کسی ممکن است توانایی مالی خرید آنها را نداشته باشد.

فرضیه پژوهشگران برزیلی این است که غذاهای ارگانیک به این علت دارای مواد مغذی بیشتری هستند که تحت شرایط "پراسترس‌تری" رشد داده می‌شوند. پاسخ این گیاهان به این استرس به افزایش برخی از ترکیبات مانند فنول‌ها در آنها ختم می‌شود.

کد خبر 202929
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز