یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: جان کری دیروز نخستین سفر خارجی خود را در مقام وزیر خارجه آمریکا به اروپا و آسیا آغاز کرد.

جان کری

وی در نخستین مرحله از این سفر دوره‌ای 11روزه، وارد لندن شد و قرار است پس از آن به هشت کشور دیگر سفر کند. به گزارش خبرگزاری‌ها، محافل سیاسی می‌کوشند با تحلیل چرایی انتخاب کشورهایی که در برنامه سفر وی قرار دارند، به اهمیت موضوع‌هایی که در دوره دوم ریاست‌جمهوری اوباما برجسته است، پی ببرند.

محافل نزدیک به کری می‌گویند وی در این سفر مایل است به دیدگاه‌های رهبران این کشورها گوش دهد و قرار نیست حامل تغییر خاصی در سیاست‌های جاری آمریکا باشد. این در حالی است که رهبران کشورهایی که کری از آنها دیدار خواهد کرد، امیدوارند درباره مسائلی همچون مناقشه اسرائیل و فلسطینیان و سوریه حرف جدیدی بشنوند. لندن نخستین توقفگاه وزیر خارجه 69ساله آمریکاست که قبلاً 28سال در سنای آمریکا و در کمیته روابط خارجی آن بوده است.

مقاصد بعدی سفر وی به‌ترتیب عبارتند از آلمان، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر. کری پس از گفت‌وگو با هم‌پیمانان آمریکا در لندن، برلین و پاریس، به رم می‌رود تا با رهبران شماری از گروه‌های معارض سوریه و نمایندگان کشورهایی که از آنان حمایت می‌کنند، دیدار کند. تحلیلگران می‌گویند با وجود اینکه به‌نظر می‌رسد دولت آمریکا در حال بازنگری در موضوع مسلح کردن شورشیان سوریه است، نشانه‌های چندانی از این امر در دست نیست. آنان خاطرنشان می‌کنند کری در این زمینه حرف جدیدی ندارد، زیرا هنوز دولت جدید اوباما به‌طور کامل مستقر نشده و وزیر پیشنهادی دفاع تأیید نشده است.

قرارنداشتن برخی پایتخت‌ها در برنامه سفر کری باعث گمانه‌زنی‌هایی درباره اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا شده است اما ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه گفت حذف سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری از این سفر به‌دلیل انتخابات مجلس اسرائیل است که سوم‌بهمن انجام شد. حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو بیشتر کرسی‌ها را به‌دست آورد اما هنوز حمایت کامل احزاب کوچک‌تر را برای تشکیل دولت و ایجاد اکثریت مؤثر در مجلس به‌دست نیاورده است. وی گفت جان کری در اوایل بهار به همراه باراک اوباما به بیت‌المقدس و رام‌الله می‌رود. اوباما قرار است از تاریخ اول فروردین از سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری و اردن دیدار کند.

تحلیلگران معتقدند دیدار کری از قاهره نشان‌دهنده توجه کاخ سفید به چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از به‌اصطلاح بهار عربی است. به گفته آنان، کری از توقف‌های خود در ریاض، دوحه و ابوظبی برای نشان دادن نگرانی کاخ سفید نسبت به برنامه هسته‌ای ایران استفاده خواهد کرد. نبود کشورهای شرق آسیا در برنامه نخستین سفر کری باعث تعجب برخی تحلیلگران شده است. هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در نخستین سفر خود کشورهایی مانند کره‌جنوبی، چین، اندونزی و ژاپن را گنجانده بود. این در حالی است که اوباما در پاییز سال 2011 اعلام کرده بود توجه بیشتری را به منطقه آسیا و اقیانوسیه مبذول می‌کند.

صرف‌نظر از آنکه برجستگی اروپا و خاورمیانه در برنامه نخستین سفر کری چه معنایی داشته باشد، در آمریکا کسانی هستند که اصولاً روی خوشی نسبت به سفرهای متعدد وزیر خارجه نشان نمی‌دهند. به اعتقاد آنان، این کار معایبی دارد، ازجمله اینکه اهمیت نقش سفیر آمریکا را در کشورهای مختلف کاهش می‌دهد. آنان می‌گویند وزیر خارجه باید بیشتر وقت خود را در وزارتخانه بگذراند.

کد خبر 202909
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز