یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شماره نوروزی(شماره 96) فصلنامه نگاه نو بیست روز مانده به پایان تعطیلات بر پیشخوان مطبوعات نشسته است تا باز هم تاکیدی باشد بر این نکته که دود از کنده بلند می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین همانند شماره‌های گذشته، ضمیمة انتقاد کتاب (شمارة 11، در 36 صفحه) همراه این شمارة نگاه‌نو منتشر شده، ولی سردبیر خبر داده است که چون بخش عمدة هزینه‌های انتقاد کتاب را ناشران کتاب می‌پرداختند و هیچ‌کدام برای شماره و شماره‌های بعدی اعلام آمادگی نکرده‌اند، ‌انتشار انتقاد کتاب به صورت ضمیمة نگاه‌نو متوقف می‌شود و از شمارة‌ 97 به بعد به عنوان بخشی از فصلنامة نگاه‌نو منتشر خواهد شد.

نگاه‌نو شمارة 96 با بخش اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها آغاز می‌شود و نخستین مقالة آن با عنوان «ریاکاری نوآم چامسکی» به ترجمة عزت‌الله فولادوند است که نگاهی انتقادی به دیدگاه‌ها و موضع‌گیری‌های نوآم چامسکی در برابر برخی از رویدادها دارد. پس از آن نوشته‌ای با لحن صمیمانه می‌خوانیم از دکتر نصرالله پورجوادی با عنوان «حسب‌‌حال‌نویسی در فیس‌بوک»، و سپس نوشته‌ای دربارة مفهوم و روند دگرگونی واژة گفتمان (دیسکورس) از رضا شکوه‌نیا، و در پی آن گفت‌وگویی با داریوش آشوری که واژة گفتمان (در برابر دیسکورس) از برساخته‌های اوست.

بخش بعدی این شمارة نگاه‌نو بخش تاریخ است که با مقاله‌ای با عنوان «دو نفری که ما شناختیم» از علی امینی نجفی آغاز می‌شود به یاد خسرو گلسرخی و کرامت‌الله دانشیان که در روز 29 بهمن 1352 اعدام شدند. بعد می‌‌رسیم به پژوهشی در حوزة تاریخ مطبوعات از سید فرید قاسمی با عنوان «آتش به انبار باروت» دربارة دو مقاله که در گرماگرم روزهای انقلاب در مطبوعات منتشر شده و سهواً یا عمداً از نظر تاریخ‌نگاران و بازیگران انقلاب ایران مغفول مانده‌اند. سپس مقاله‌ای به ترجمة آبتین گلکار می‌خوانیم با‌عنوان «تناقض‌های شرق‌شناسی روسی» که دربارة منظرِ روسیِ شرق‌‌شناسی سخن می‌گوید و مقاله‌ای مفصل به قلم علیرضا مناف‌زاده با عنوان «جایگاه کسروی در تاریخ‌نگاری و تاریخ‌شناسی».

گفت‌وگوی مفصل علی میرزائی با دکتر رضا منصوری، و نوشته‌ای از استاد احمد سمیعی (گیلانی) دربارة زبانِ نوشته‌ها و ترجمه‌های نجف دریابندری و مقاله‌ای به قلم ماریو بارگاس یوسا به ترجمة عبدالله کوثری دربارة آندره مالرو و کتاب ارزندة او به نام سرنوشت بشر بخش‌های گفت‌وگو و نقد و نظر این شماره را تشکیل می‌دهند.

بخش ادبیات و هنر این شمارة نگاه‌نو تشکیل می‌شود از: شعرهای سیمین بهبهانی و منصور اوجی؛ مقاله‌ای دربارة ژرژساند به ترجمة روشن‌ وزیری؛ شعرهای کارل کرولوو، شاعر آلمانی، با توصیفات و ترجمة خسرو ناقد؛ داستانی از بهومیل هرابال به ترجمة پرویز دوایی؛ مقاله‌ای با عنوان «بهشت و دوزخ» به صورت گفت‌وگویی خیالی میان سعدی و ماکیاولی، نوشتة مجید آل‌طه کوهبنانی، و نامه‌های سیمین دانشور به منصور اوجی که به مناسبت نخستین سال درگذشت سیمین دانشور منتشر می‌شود.

در بخش اسناد این شمارة‌ نگاه‌نو هاشم بناءپور متن نامه‌ای مفصل و بسیار مهم از محمدعلی فروغی را، که به نقد نظام آموزشی ایران پرداخته، منتشر کرده است. بخش کتاب شمارة 96 نگاه‌نو، به شیوة متداول هر سالة این نشریه، به «یک‌سال، یک‌‌کتاب» اختصاص دارد. در «یک‌سال، یک‌کتاب» امسال محمدرحیم اخوت، هرمز همایون‌پور، آبتین گلکار، کاوه بیات، اسدالله امرایی، فاطمه محفوظ، غلامحسین صدری‌افشار، اسماعیل عباسی، حسن‌ کریم‌زاده، و محمدحسین خسروپناه بهترین کتابی را که در فاصلة آذر 1390- آذر 1391 خوانده‌اند، به خوانندگان نگاه‌نو معرفی کرده‌اند.

بخش خبر، رویداد، یادبود شامل نوشته‌هایی است دربارة و به یاد مرتضی ثاقب‌فر، مجید تهرانیان، جاهد جهانشاهی، محمود عنایت، همایون خرم، محمد بیگلری‌پور، یوری روبینچیک، به قلم علی عبداللهی، غلامرضا امامی، سید ابوالحسن مختاباد، آبتین گلکار، و علی میرزائی.

پایان بخش این شمارة‌ نگاه‌نو کاریکاتوری است از حسن کریم‌زاده.

سردبیر نگاه‌نو در یادداشتی که در صفحة 7 آخرین شمارة سال 1391 این فصلنامه نوشته، خبر داده است که شماره‌های بعدی فصلنامة نگاه‌نو در قطعی متفاوت و با گرافیکی ساده‌تر منتشر خواهد شد، تغییری ناشی از اوضاع نابسامان اقتصادی، و به منظور حفظ نگاه‌نو در این آشفته ‌بازار. البته سردبیر یادآوری کرده است که حجم مطالب نگاه‌نو کم نخواهد شد، و محتوای مقاله‌ها نیز تغییر نخواهد کرد، چون سردبیر همان سردبیر است و همکاران همان همکاران همیشگی هستند و شیوه و روش نگاه‌نو نیز تغییر نکرده است.

نگاه‌نو شمارة 96، در 132 صفحه به بهای 7000 تومان، در روز هفتم اسفند 1391 در تهران منتشر شد و به تدریج به شهرهای دیگر فرستاده خواهد شد. شمارة‌ بعدی نگاه‌نو، در قطع و ظاهری تازه، در روز 30 خرداد ماه 1392 منتشر خواهد شد.

کد خبر 202878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز