شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در گیرودار صحنه پرماجرای سوریه، این بار روسیه آمریکا را به برخورد دوگانه با تحولات سوریه متهم کرد و فرستاده سازمان ملل به سوریه انفجار اخیر دمشق را جنایت جنگی خواند.

لاورف

در همین حال ائتلاف مخالفان سوریه هم ضمن تحریم نشست موسوم به دوستان سوریه، سفر به واشنگتن و مسکو و ایتالیا را لغو کرد و یک رسانه آمریکایی هم از نظارت رژیم صهیونیستی بر کیفیت سلاح‌های ارسال شده به مخالفان مسلح سوریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیروز در کنفرانسی خبری اعلام کرد که آمریکایی‌ها در روند تلاش روسیه برای محکوم‌کردن انفجار اخیر دمشق در شورای امنیت کارشکنی کردند و این ناامید‌کننده است.وی ضمن متهم‌کردن آمریکایی‌ها به برخورد دوگانه در تعامل با موضوع سوریه افزود: این نخستین باری نیست که آمریکایی‌ها سعی می‌کنند بیانیه‌ای در شورای امنیت طوری تصویب شود که رفتارهای مخالفان مسلح نظام سوریه توجیه شود. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام کرد که تمامی اعضای شورای امنیت بدون استثنا با محکوم‌کردن هرگونه حمله‌ای با هر انگیزه‌ای موافق بودند اما آمریکا مانع از تصویب بیانیه‌ای در محکومیت این حملات شد.

در کشاکش این اظهارات، فرستاده سازمان ملل به سوریه هم انفجار اخیر دمشق را جنایتی جنگی توصیف کرد.
اخضر ابراهیمی با تأکید بر اینکه چنین اقدامات وحشیانه‌ای به هیچ وجه قابل توجیه نیست، آن را جنایتی جنگی توصیف کرد که ‌باید درباره آن تحقیقاتی صورت پذیرد.در این میان، ائتلاف مخالفان در چرخشی ناگهانی سفر رئیس خود به روسیه و آمریکا را لغو کرد و حضور در نشست آتی گروه موسوم به دوستان سوریه در ایتالیا را هم تحریم کرد.

معاذ الخطیب، رئیس این ائتلاف در بیانیه‌ای فیسبوکی علت این تصمیم را سکوت جامعه جهانی درقبال کشتار مردم سوریه، آوارگی شهروندان و بازداشت‌های مستمر اعلام کرد. وی اما توضیح نداد که آیا اخیرا از این کشتارها و آوارگی‌ها مطلع شده است یا اینکه این موضع در تناقض تام با موضع سابقش در آمادگی برای سفر به آمریکا و روسیه به‌منظور پایان دادن به همین کشتارها و آوارگی است؟ این ائتلاف در چرخشی دیگر، مسئولیت اخلاقی و سیاسی تحولات جاری در سوریه را متوجه روسیه دانست.
در این میان، رئیس‌جمهور سوریه، موفقیت هرگونه گفت‌وگو را به توقف حمایت نظامی از مخالفان منوط دانست و اعلام کرد که هرگونه تصمیم برآمده از گفت‌وگوهای ملی را خواهد پذیرفت.

بشار اسد در یک فیلم مستند که تلویزیون آلمان آن را پخش کرد و روزنامه نیویورک‌تایمز بخش‌هایی از آن را منتشر کرد، هرگونه امکان استفاده از سلاح شیمیایی در منازعات جاری را رد کرد و افزود: هیچ کشوری در دنیا برای مبارزه با تروریسم از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرده است. اما در عرصه میدانی، ارتش سوریه در عملیاتی منطقه میدان هفت دریا در قلب شهر حلب را به کنترل خود درآورد. به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، ارتش سوریه همچنین در ادامه حرکت خیابان به خیابان خود در این شهر، کنترل دو خیابان اصلی و کوی وسیع قسطل مشط را به‌دست گرفت.

این درحالی است که یک روزنامه آمریکایی نوشت که اسرائیل از نزدیک بر انواع سلاح‌های ارسال‌شده به مخالفان مسلح سوریه نظارت می‌کند. روزنامه میامی هرالد نوشت که اسرائیلی‌ها در این‌باره با مقام‌های آمریکایی هم رایزنی می‌کنند. این اظهارات را یک سخنگوی نظامی اسرائیلی بیان کرده است. این مقام تأکید کرده که اسرائیل به‌دنبال آن است که بداند چه نوع سلاح‌هایی در دست مخالفان سوریه است. یک مقام نظامی اسرائیلی هم اذعان کرد که اسرائیل احساس می‌کند که اعمال فشار برای کمک به مخالفان مسلح در نهایت به افتادن سلاح در دست رادیکال‌های در ارتباط با القاعده می‌افتد که خطری محوری برای اسرائیل هستند.

کد خبر 202722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز