همشهری آنلاین: برنامه برگزاری انتخابات پارلمانی مصر که مورد اعتراض مخالفان است،احتمال دارد تغییر کند.

egypt parliament

این خبر را شبکه‌های تلویزیونی مصر جمعه شب اعلام کردند.

بر اساس فرمانی که محمد مرسی، رئیس جمهور مصر ، روز پنجشنبه امضا کرد،این انتخابات که در چهار مرحله‌ برگزار می‌شود ، بیست و هفتم آوریل آغاز می‌شود و آخر ژوئن به پایان می‌رسد.

اما به گفته شبکه‌های تلویزیونی مصر، احتمال دارد این جدول زمانی به علت هم‌زمانی با جشن‌های عید پاک مسیحیان قبطی، تغییر کند.

گروهی از مسیحیان قبطی به نام الکلمه این هم‌زمانی را محکوم کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرده‌‌اند این هم زمانی، نادیده‌گرفتن کامل خواسته‌های جامعه قبطیان است و از گرایش برای کنارگذاشتن این جامعه از صحنه سیاسی، حکایت دارد.قبطیان ده درصد جمعیت مصر را تشکیل می‌دهند.

بنا به گزارش واحد مرکزی خبر،تاکنون بیانیه‌ای رسمی در تایید این خبر منتشر نشده است.

مخالفان مصر روز جمعه با ابراز تاسف از این که محمد مرسی در بحبوبه بحران سیاسی این کشور قصد برگزاری انتخابات دارد، وی را به تشدید تنش‌ها بین لیبرال‌ها و اسلام‌خواهان متهم کردند.

پیش از این نیز هماهنگ‌کننده جبهه نجات ملی مخالف دولت مصر نیز خواستار به تعویق‌افتادن برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور شد.

به گزارش رویترز، محمد البرادعی این مطلب را درحالی اعلام کرد که ابراهیم عبدالوهاب از رهبران جبهه نجات‌ملی نیز اعلام کرد این جبهه بر خواسته‌های خود تاکید می‌کند و با شرکت در انتخابات مخالف است.

محمد مرسی، رئیس جمهور مصر با صدور دستوری خواستار دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات پارلمان شد. 

ابراهیم عبدالوهاب از رهبران جبهه نجات ملی مصر گفت: ما با شرکت در انتخابات به این شیوه مخالف هستیم. ما خواسته‌هایی داریم که آنها را اعلام کرده‌ایم و بر آنها اصرار می‌کنیم که از جمله این خواسته‌ها اصلاح موارد مورداختلاف در قانون‌اساسی و نیز برکناری دولت است. ما بر تحقق این خواسته‌ها اصرار می‌کنیم و درصورتی که وضع به همین منوال پیش برود تحرکاتی در سطح داخلی و بین‌المللی انجام خواهیم داد.

از سوی دیگر جنبش اخوان‌المسلمین از تصمیمات مرسی حمایت می‌کند.

یاسر محرز ،سخنگوی جماعت اخوان‌المسلمین گفت: همه باید در انتخابات شرکت‌کنند زیرا انتخابات بر اساس قانون‌اساسی که مصری‌ها به آن رای دادند برگزارمی‌شود. کسانی که خواستار به تعویق‌افتادن انتخابات یا برگزارنشدن آن هستند کسانی هستند که می‌دانند در میان مردم مصر هیچ جایگاهی ندارند در نتیجه می‌کوشند مشکل و بحران به‌وجود بیاورند.

انتخبات پارلمانی مصر سه ماه طول می‌کشد. کارشناسان معتقدند برگزاری انتخابات در این مدت طولانی به عوامل مختلفی بر‌می‌گردد که کمبود قاضی و نگرانی از وخامت اوضاع امنیتی از آن جمله است.

احمد حسن الشرقاوی، مسئول امور احزاب و تشکل‌ها در خبرگزاری الشرق‌الاوسط می‌گوید: مشکلاتی در زمینه توانایی قضات برای برگزاری انتخابات در یک یا دو مرحله وجود دارد و از سوی دیگر درخصوص تامین منابع لازم برای برگزاری انتخابات نیز مشکلاتی وجود دارد. به نظر من برگزاری انتخابات در چهار مرحله برای نظام حاکم مفید است و از سوی دیگر برای مخالفان نیز فوایدی خواهد داشت به گونه‌ای که می‌توانند نتایج خود را در هر مرحله بهبود ببخشند. 

در اولین انتخابات پارلمانی آزاد تاریخ مصر که اواخر سال2011 و اوایل سال 2012 برگزار شد اخوان‌المسلمین بیشتر کرسی‌ها را به‌دست آورد.

اما دیوان قانون اساسی مصر سال گذشته درست پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ، پارلمان (مجمع مردم) را به علت ناعادلانه بودن قانون انتخابات، منحل کرد.

کد خبر 202636
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز