شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماهواره Observing-1 ناسا در روز 19 فوریه 2013 تصویری به رنگ طبیعی و مصنوعی را از آْتشفشان درحال فوران اتنا در ایتالیا به ثبت رساند.

آتشفشان اتنا

بر اساس گزارش میل آنلاین، آتشفشان اتنا واقع در ایتالیا پس از طی دوره ای 10 ماهه که متخصصان آن را دوران کم‌جوشی می‌نامد، طی سه فوران انفجاری در تاریخ 19 فوریه فعالیت خود را از سر گرفت. هریک از این انفجارها با فوران شدید مواد مذاب، ابرهای خاکستر و گل همراه بوده‌است.

فوران گدازه‌ها از اتنا

ماهواره ناسا به صورت اتفاقی در لحظه فوران این آتشفشان از بالای آن درحال عبور بوده و توانسته تصویر بی‌نظیری با جزئیات فراوان از لحظه فوران آن به ثبت برساند. این تصویر درحدود سه ساعت پیش از پایان اولین فوران به ثبت رسیده است.

آتشفشان اتنا،‌رنگ مصنوعی

درتصویر آتشفشان با رنگ مصنوعی، طول‌موج‌های کوتاهی مانند فروسرخ و نزدیک به فروسرخ بایکدیگر ترکیب شده‌اند تا بتوان به راحتی میان برف‌، ابرها و ماگما و درختان جنگل تفاوت قائل شد. ناسا نیز رنگ‌های این تصویر را بهبود بخشیده تا تشخیص بخش‌های مختلف آن امکان‌پذیر باشد.

در این تصویر ماگما به رنگ سرخ، برف به رنگ آبی، ابرها به رنگ سفید و بافت سبز منطقه به رنگ سبز دیده‌ می‌شوند. بخش‌های خاکستری مناطق ماگمایی هستند که 300 تا 350 سال پیش به وجود آمده‌اند و اکنون بافت گیاهی بر روی آن رشد کرده‌است.

آتشفشان اتنا،‌رنگ واقعی

اتنا به عنوان بزرگترین آتشفشان اروپا، فعال‌ترین آتشفشان جهان نیز به شمار می‌رود. این کوه در ماه ژانویه نشانه‌هایی از فوران دوباره را از خود بروز داده‌بود.

کد خبر 202628
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز