مهرنوش سلماسی: هرسال با پایان جشنواره فیلم فجر، اکران نوروزی به داغ‌ترین موضوع میان سینمایی‌ها مبدل می‌شود.

سینما - فیلم رسوایی

 از اوایل اسفندماه هم نام گزینه‌های این اکران مطرح شده و صاحبان فیلم‌ها تلاش می‌کنند با سرگروه‌های سینمایی برای اکران نوروزی قرارداد ببندند. تقریبا همه دوست دارند فیلمشان در اکران نوروزی به نمایش درآید و دلیلش هم موقعیت مناسب این اکران است. بیشتر فیلم‌های پرفروش یک‌دهه اخیر سینمای ایران در اکران نوروزی به نمایش درآمد‌ه‌اند و بیشتر دعواها و اختلاف‌های سینمایی‌ها هم بر سر این اکران ایجاد شده است. امسال هم نام‌های زیادی به عنوان گزینه اکران نوروزی مطرح شد و حتی دو فیلم «برف روی کاج‌ها» (پیمان معادی) و «پل چوبی» (مهدی کرم پور) قراردادشان را با سینماهای سرگروه به ثبت رساندند. اما اظهارنظر رئیس شورای صنفی ورق را برگرداند. سید ضیاءهاشمی گفت: برای اکران نوروزی فقط تولیدات امسال می‌توانند به نمایش درآیند و پل چوبی و برف روی کاج‌ها که جا مانده از اکران 91 هستند شانسی برای نوروز 92 ندارند. از بین گزینه‌های موجود شانس «رسوایی» بیشتر از بقیه فیلم‌هاست و میان‌ آثاری که در این گزارش به آنها پرداخته نشده باید به «عملیات مهدکودک» (فرزاد اژدری) و «روز روشن» (حسین شهابی) اشاره کرد که احتمال دارد در دقیقه 90 به فهرست اکران نوروزی راه یابند.

رسوایی

نویسنده، فیلمنامه و کارگردان: مسعود ده‌نمکی. بازیگران: اکبر عبدی، الناز شاکردوست، محمدرضا شریفی‌نیا، کامران تفتی، مریم کاویانی، امیر دژاکام، امیر نوری، اسماعیل خلج، مجید مشیری، اسدالله یکتا، آرزو افشار و تینا آخوندتبار. تهیه‌کننده: مسعود ده‌نمکی.
خلاصه داستان: افسانه دختر جنوب‌شهری است که به علت بدهی‌های پدرش تحت فشار تاجر فرش‌فروشی که صاحبخانه‌اش نیز هست قرار گرفته. افسانه سفته‌های پدرش را می‌دزد و حین فرار، وارد خانه روحانی زاهدی به نام حاج یوسف می‌شود. حاج یوسف به افسانه کمک می‌کند تا مشکلش حل شود ولی تاجر فرش که به افسانه نظر دارد محله را علیه او می‌شوراند.
درباره فیلم: «رسوایی» تنها فیلم اکران92 است که از همین حالا می‌شود با قطعیت درباره فروش چند میلیاردی‌اش صحبت کرد؛ ترکیبی از عناصر و مولفه‌های سینمای عامه‌پسند با مضامین عرفانی و دینی که کارشناسان اکران می‌گویند از همه ویژگی‌های لازم برای فتح گیشه برخوردار است. رسوایی، اکبر عبدی را در نقش روحانی دارد که حضورش در فیلم را می‌توان مهم‌ترین ویژگی قابل اعتنای آخرین ساخته ده‌نمکی دانست. الناز شاکردوست هم در نقشی کمتر دیده شده در سینمای پس از انقلاب ظاهر شده و محمدرضا شریفی‌نیا هم نقش همیشگی‌اش را بازی کرده است.
رسوایی در جشنواره فجر خیلی مورد استقبال قرار نگرفت و نتوانست سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب کند ولی هیچ‌کدام از اینها نمی‌تواند خدشه‌ای بر این باور ایجاد کند که فیلم تازه ده‌نمکی برای گیشه چند میلیاردی به سینماها می‌آید.

حوض نقاشی

کارگردان: مازیار میری. نویسنده فیلمنامه: حامد محمدی. بازیگران: شهاب حسینی، نگار جواهریان، فرشته صدرعرفایی، سپهراد فرزامی، سیامک احصایی، محمدمهدی احمدی و الهام کردا. تهیه‌کننده: منوچهر محمدی. محصول حوزه هنری.
خلاصه داستان: مریم و رضا زوج جوانی که دچار بیماری کم‌توانی ذهنی‌اند، فرزندی سالم دارند؛ پسربچه‌ای که از دست پدر و مادرش به تنگ آمده و به خانه ناظم مدرسه‌شان پناه می‌برد. این در حالی است که مریم و رضا از این موضوع به شدت ناراحت هستند.
درباره فیلم: «حوض نقاشی» فیلم منتخب مردم در سی‌ویکمین جشنواره فجر بود؛ پشت‌گرم به همراهی مخاطب از نمای اول تا پلان آخر؛ ملودرامی اخلاقی با زوجی کمتر دیده شده در سینما که مهم‌ترین تولید حوزه هنری در سال جاری بود. فیلم تا روز آخر جشنواره در صدر جدول انتخاب‌های مردمی قرار داشت ولی در اکران عمومی احتمالا کمتر از فیلم‌هایی که در رتبه دوم (هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند) و سوم (رسوایی) قرار داشتند خواهد فروخت. البته اینها همه احتمال است و همه چیز بستگی به اتفاق‌های اکران دارد. حوض نقاشی تجربه‌ای تازه در حیطه ملودرام خانوادگی است که با وجود پرداخت متوسطش می‌تواند تماشاگر را با خود همراه کند. بار احساسی قوی فیلم در کنار بازی دو بازیگر مطرحش در نقش‌های خاص می‌تواند برگ برنده‌اش در اکران باشد.

قاعده تصادف

نویسنده فیلمنامه و کارگردان: بهنام بهزادی. بازیگران: اشکان خطیبی، مهرداد صدیقیان، بهاران بنی‌احمدی، محمدرضا غفاری، الهه حصاری،‌ مارتین شمعون‌پور، ندا جبرائیلی، سروش صحت، امیدروحانی و امیر جعفری. تهیه‌کننده: بهنام بهزادی.
خلاصه داستان: یک گروه تئاتری قصد دارند برای اجرای نمایش به آلمان بروند. پدر یکی از دخترهای عضو گروه، مخالف سفر فرزندش است و در آستانه سفر، پاسپورت او را مخفی می‌کند. تلاش دختر برای گرفتن پاسپورتش به‌جایی نمی‌رسد و پدر حاضر نمی‌شود با مسافرت دخترش به خارج از کشور موافقت کند.
درباره فیلم: فیلم محبوب هیات انتخاب و داوران جشنواره که چهارسیمرغ برای سازنده‌اش به ارمغان آورد. «قاعده تصادف» فیلمی درباره جوان‌ها و تفاوت دیدگاه و درک از زندگی با والدینشان است؛ فیلمی که از کمبود بازیگر چهره لطمه خورده وگرنه شاید می‌شد به موفقیت تجاری‌اش هم امید بست. با این همه تجربه نشان داده که تماشاگر و علاقه‌مند جدی سینما از فیلم‌هایی که فضا و حال و هوای متفاوتی دارند استقبال می‌کند. قاعده تصادف احتمالا با تکیه به سیمرغ‌هایی که در جشنواره گرفته و مضمون جوانانه‌اش می‌تواند به فروش قابل قبولی دست پیدا کند.

آقای الف

کارگردان: علی عطشانی. نویسنده فیلمنامه: امیرعلی محسنین. بازیگران: پوریا پورسرخ، لیلا اوتادی،‌ نیما شاهرخ‌شاهی، مهران رجبی و مهدی فقیه. تهیه‌کننده: سعید شرفی‌کیا.
خلاصه داستان: تاجری متمول به نام امیر قرار است در یک مزایده بزرگ شرکت کند. هر شخصی که در این مزایده برنده شود نفر اول اقتصاد ایران می‌شود.
درباره فیلم: «آقای الف» اولین تجربه‌ جدی سینمای ایران در زمینه سینمای سه‌بعدی محسوب می‌شود.آقای الف به بخش مسابقه سینمای ایران راه نیافت. در حال حاضر تعداد سینماهایی که در تهران امکان نمایش سه‌بعدی دارند کمتر از انگشتان یک دست است و درباره میزان موفقیت تجاری فیلم هم نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد.

دربند

نویسنده فیلمنامه و کارگردان: پرویز شهبازی. بازیگران: نازنین بیاتی، پگاه آهنگرانی، احمد مهران‌فر، امیر سمواتی، بهرنگ علوی، فرید سماواتی. تهیه‌کننده: امیر سمواتی.
خلاصه داستان: مریم که دانشجویی شهرستانی است به دلیل کمبود جا در خوابگاه، با دختر دیگری که دانشجو نیست همخانه می‌شود. مشکلات و حاشیه‌های این دختر، مریم را دچار دردسری جدی می‌کند. دختر، بدهکار است و مریم برای رهانیدن دوستش جای او سفته می‌دهد و این تازه آغاز دردسرهای اوست.
درباره فیلم: «دربند» از جمله فیلم‌های حاضر در جشنواره بود که با تحسین همه‌جانبه منتقدان، کارشناسان و داوران مواجه شد و در جدول بهترین‌های مردمی نیز رتبه خوبی کسب کرد. امتیاز بزرگ فیلم تازه پرویز شهبازی قصه‌گویی روان آن است. دربند داستانش را با مهارت تعریف می‌کند و جزو معدود نمونه‌های ارزشمند سینمای اجتماعی در سال91 است. معمولا فیلم‌هایی که در جشنواره مورد تحسین قرار می‌گیرند اگر در فاصله زمانی کوتاه از این رخداد سینمایی اکران شوند می‌توانند به فروش قابل توجهی نیز دست یابند. با این منطق دربند هم می‌تواند جزو آثار اکران نوروزی قرار گیرد.

رژیم طلایی

کارگردان: رضا سبحانی. نویسنده فیلمنامه: محمود مهرآور. بازیگران: مهدی هاشمی، مریلا زارعی، امین حیایی. تهیه‌کننده: حسین فرح‌بخش، عبدالله علیخانی. محصول پویا فیلم.
خلاصه داستان: معضلی به نام پرداخت مهریه مشکلاتی را برای مرد جوانی به همراه دارد و این مقدمه‌ای برای شکل‌گیری موقعیت طنزآمیز است.
درباره فیلم: «رژیم طلایی» یک کمدی دیگر از دفتر پویا فیلم است که همه محصولاتش در سال‌های اخیر در گیشه شکست خورده‌اند. رضا سبحانی کارگردان این فیلم از سینمای جشنواره می‌آید و فیلمی چون «زیستن» را در کارنامه دارد. این بار اما او یک کمدی تجاری ساخته که موضوع روزی دارد.

هیس! دخترها فریاد نمی زنند

نویسنده فیلمنامه و کارگردان: پوران درخشنده، بازیگران: طناز طباطبایی، شهاب حسینی، مریلا زارعی، جمشید هاشم‌پور، امیر آقایی، بابک حمیدیان، فرهاد آییش و هادی مرزبان. تهیه‌کننده: پوران درخشنده.
خلاصه داستان: شیرین دو بار تا آستانه ازدواج پیش می‌رود اما ازدواجش به هم می‌خورد. او در سومین تجربه‌اش دچار بحران می‌شود و برای رهایی از این بحران تصمیمی می‌گیرد که او را دچار دردسری جدی می‌کند.
درباره فیلم: «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» بهترین فیلم دو دهه اخیر پوران درخشنده است؛ ملودرامی اجتماعی با موضوعی ملتهب که از نیمه دوم به درامی دادگاهی مبدل می‌شود. سیر حوادث، ریتم نسبتا تند و پرداختی احساسی، فیلم را به یکی از محبوب‌ترین آثار جشنواره سی‌ویکم تبدیل کرد. واکنش‌های تماشاگران در سکانس‌های انتهایی، تداعی‌کننده هیجانات مخاطبان «می‌خواهم زنده بمانم» (ایرج قادری) در نزدیک به دو دهه پیش بود. بعد از رسوایی ده‌نمکی، بیشترین امید برای موفقیت در گیشه به فیلم هیس! بسته شده است. فیلم درخشنده موضوعی را دستمایه قرار داده که معمولا در سینمای ایران جزو دوایر ملتهب محسوب می‌شود ولی نگاه اخلاقی فیلمساز و تلاش‌اش برای آسیب‌شناسی اجتماعی یک معضل باعث شده تا تماشاگر شاهد حال‌وهوایی متفاوت باشد. در پرداخت البته درخشنده تمام تلاش‌اش را به کار بسته تا فیلمی پرفروش بسازد؛ کارگردانی که در دهه60 با ملودرام «پرنده کوچک خوشبختی» طعم شیرین برقراری ارتباط گسترده مخاطب را چشید، پس از سال‌ها ناکامی، دوباره بازگشته است.

زندگی مشترک آقای محمودی و بانو

کارگردان: روح‌الله حجازی. نویسنده فیلمنامه: علی‌طالب‌آبادی. بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، هنگامه قاضیانی، ترانه علیدوستی، پیمان قاسم‌خانی و ترلان پروانه. تهیه‌کننده: مهدی داوری.
خلاصه داستان: حضور مهمانان آقای محمودی و بانو، زندگی مشترک آنها را تحت تاثیر قرارمی‌دهد. اختلاف نظر در دیدگاه، میانه این زوج را برهم می‌زند.
درباره فیلم: «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» را می‌توان مهم‌ترین فیلمی دانست که هیات انتخاب آن را برای حضور در جشنواره شایسته ندانست. البته از نظر اعضای سینمایی هیات انتخاب، فیلم زندگی مشترک ... شایسته حضور در بخش مسابقه بود ولی ظاهرا مدیران دولتی سینما علاقه‌ای به حضور این فیلم در جشنواره نداشتند. البته شایعات درباره مشکل ممیزی فیلم نیز از سوی مسئولان سینمایی رد شد تا این ذهنیت تقویت شود که سومین ساخته حجازی تنها به دلیل ورود به مسائل و مشکلات طبقه متوسط به جشنواره راه نیافته است. «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، فیلم قبلی حجازی نیز درباره مشکلات یک زوج بود و ظاهرا فیلم تازه او به شکلی تکامل‌یافته این تم را دنبال کرده است. این بار شخصیت‌های اصلی دو زوج هستند؛ یکی میانسال و دیگری جوان. وقتی فیلم به جشنواره راه نیافت، سازندگانش آن را در جلسات خصوصی برای تعدادی از منتقدان به نمایش درآوردند. آنها که فیلم را دیده‌اند می‌گویند این بهترین فیلم حجازی و از آن دست آثاری است که می‌تواند با تماشاگر امروز ارتباط خوبی برقرار کند.

کد خبر 202606

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز