جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

پگاه شفتی: همین الآن که در خانه نشسته اید و پا روی پا انداخته اید، یک‌نفر در خیابان روبه رو در حال مسابقه دادن با یک ماشین عجیب و منحصر به فرد است. یک ماشین ایرانی. کجا؟ همان کوچه روبه رویی که یک بانک نبشش است. یک پاساژ نوساز پنج طبقه هم روبه‌رویش دارد. در همان خیابان!

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی689

بله ممکن است؛ خیلی ممکن. مهندسان شرکت «آروین تک» با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌ای را روانه بازار کرده اند که اولین بازی در این سبک، یعنی اتومبیل‌رانی در ایران به شمار می‌آید.

این بازی که«شتاب در شهر» نام دارد، تحول تازه ای در صنعت نوپای بازی‌های رایانه‌ای در ایران به‌وجود آورده است. تا پیش از این دنیای بازی‌های رایانه‌ای در ایران چندان روی خوشی به بازی‌های اتومبیل‌رانی نشان نمی‌داد و البته در سبک دیگری از بازی‌های رایانه‌ای حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. سبک‌های حماسه‌ای جنگی یا ماورایی چون بازی مشهور آسمان‌دژ که شهرت زیادی هم برای بازی‌های رایانه‌ای ایرانی به ارمغان آورد.

یک ریسینگ متفاوت!

«شتاب در شهر» نام یک بازی ریسینگ کاملاً ایرانی است. بازی‌های ریسینگ با این سبک و سیاق برای اولین‌باراست که در دنیای بازی‌های ایرانی سردرآورده‌اند و در حال طی‌کردن راه خودشان هستند. مشتاقان این نوع بازی‌ها عادت داشتند که صدای گوینده و شخصیت‌های بازی را به زبان انگلیسی بشنوند و در خیابان‌های ناآشنای خارجی مسابقه بدهند. از روی پلی ناشناخته بپرند و در یک رودخانه ناآشنا غوطه‌ور شوند. اما بازی شتاب در شهر این مشکل را حل کرده است. گوینده این بازی کسی نیست جز «منوچهر والی‌زاده» صداپیشه‌ی پرکار و مشهور صدا و سیما که بسیاری از ما با صدای گرم و دوست‌داشتنی او بزرگ شده‌ایم. منوچهر والی‌زاده حالا با راهنمایی‌ها و تشویق‌هایش هیجان خاصی به این بازی داده است. خیابان‌ها هم ناآشنا نیستند. اصلاً تعجب نکنید اگر در حین مسابقه ناگهان خیابانی شبیه به خیابان محله‌ی خودتان را دیدید و وقتی ساعت بازی به ظهر نزدیک شد، صدای اذان را از مسجد شنیدید. عابران پیاده و ماشین‌های ایرانی مانند پراید و پژو و سمند، کاری می‌کنند که شما اصلاً احساس غریبی نکنید و تمرینی جدی داشته باشید برای رانندگی در خیابان‌های شلوغ و پررفت و آمد تهران.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی689

خلاف نکن

این هم یک ویژگی دیگر این بازی است که شما را با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا می‌کند و برعکس بسیاری از این نوع بازی‌ها، اگر شما در زمان رانندگی مرتکب خلافی شوید از امتیازتان کم می‌کند. چه فکر جالبی! به‌خصوص برای ما رانندگان ایرانی که انگار تخلف‌های رانندگی در وجودمان نهادینه شده است و در کنار لذت بردن از یک بازی می‌توانیم کمی روحیه‌ی رانندگی قانونمند را در وجودمان تقویت کنیم.

امتیاز بگیر، ماشین بخر!

سازندگان این بازی کمی هم از روابط مدرن در بازی‌های رایانه ای استفاده کرده‌اند. مثل بسیاری از بازی‌های دنیای آنلاین، بازیکن می تواند با گرفتن امتیازهای بیش‌تر امکانات جدیدی برای ماشینش بخرد .

این امتیاز اگر به اندازه‌ی کافی برسد، کاربر می‌تواند یک ماشین جدید و پرقدرت بخرد. ضمن این‌که علاوه بر ماشین های ایرانی، ماشین‌های خارجی و پرطرفداری مانند«بی‌ام‌و» و «لکسس» هم در این بازی هستند و عشق ماشین‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارند.

حامد و ماشین اسپرتش

در سایت بازی شتاب در شهر درباره‌ی داستان این بازی نوشته شده است:

«حامد به دعوت دوستش به‌عنوان یکی از رانندگان مسابقات ماشین سواری ایرانی که در یکی از شهرهای ایران برگزار می‌شود وارد شهر می‌شود. در ابتدا حامد ماشین خوبی ندارد و با اسپورت کردن ماشین خود در گاراژ دوستش و نیتروژنی که روی ماشین خود بسته است، سعی می‌کند در مسابقات پیروز شود. حامد با پولی که از مسابقات و انجام مأموریت‌های مختلف در شهر به‌دست آورده است، فقط می‌تواند ماشین پرشیا بخرد. او می‌داند برای این‌که بتواند نفر اول شود باید ماشین و اسپورت بهتری داشته باشد...»

یک موتور ایرانی

مؤسسه‌ی سرزمین رایانه در اهواز مستقر است. «شهرام ملکی‌نیا» مدیرروابط عمومی این مؤسسه درباره‌ی ایده‌ی اولیه‌ی این بازی می‌­گوید: « نام این بازی در ابتدا رانندگی در دلیجان بود. اما از سال 87 که کلید تولید این بازی زده شد، تغییرات زیادی درآن دادیم و به‌جای محیط یک شهر خاص، شهری مدرن با تمام امکانات برای این بازی به‌وجود آوردیم.»

ملکی‌نیا درباره‌ی خلاقیت ایرانی در این بازی می­‌گوید: «ما از نظر ساخت و تولید بازی‌های رایانه‌ای در ایران نسبت به کسانی که در خارج کار می‌کنند، عقب هستیم و رقابت با آن‌ها بسیار سخت است. اما موتور یا انجین این بازی کاملاً ایرانی است و نوآوری‌هایی مانند صدای آقای والی‌زاده را در بازی داریم یا عدم توانایی بوق زدن جلوی در بیمارستان یا پخش اذان در هنگام ظهر.»

شتاب در شهر 2 هم در راه است

شما در ماشین مسابقه‌ی مخصوص خودتان می‌توانید رادیو و موسیقی هم گوش بدهید. با تنظیمات ساده‌ای می‌توانید از صدای موسیقی مورد‌علاقه‌تان در هنگام مسابقه لذت ببرید.

اما مثل همه‌ی بازی‌ها، این بازی هم ضعف‌هایی دارد. مثلاً گرافیک نه‌چندان قوی عابران پیاده و زبان آن که تنها قابلیت پارسی‌گویی دارد. البته گرافیک در نسخه‌ی دوم این بازی ارتقا یافته است. به گفته‌ی مدیرعامل شرکت سرزمین رایانه این بازی فروش بسیار خوبی داشته و در فرآیند پیش‌تولید شتاب در شهر2، هم گرافیک بازی بهبود یافته و امکانات بیش‌تر و کاراکترهای جدیدی هم به آن اضافه شده‌ا‌ند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی689

کد خبر 202572
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز