همشهری آنلاین: سرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه و ˈیانگ جیه چیˈ همتای چینی وی خواستار آغاز مذاکرات آشتی ملی در سوریه و حل و فصل مسایل این کشور در جریان این گفت و گوها شدند.

مسکو و پکن خواستار آغاز گفت و گوهای ملی در سوریه شدند

به گزارش ایرنا، لاوروف روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ˈجیه چیˈ گفت: بحران سوریه باید از طریق مذاکره حل و فصل شود و راهکار نظامی برای حل مسایل این کشور وجود ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: بارها اعلام کرده ایم مخالف مداخله خارجی در امور داخلی سوریه هستیم و امروز هم بر این باوریم که مسایل این کشور باید از طریق گفت و گو میان دولت سوریه و مخالفان آن حل و فصل شود.

وی افزود: بازیگران خارجی باید برای حل و فصل مسالمت آمیز مسایل سوریه کمک و مساعدت کنند.

وزیر امور خارجه چین هم با اشاره به حمایت کشورش از مذاکرات سوری گفت: خواهان آن هستیم که نیروهای مختلف در سوریه در چارچوب توافقنامه ژنو خشونت ها و درگیریهای مسلحانه را متوقف کرده و گفت و گوهای ملی را برای تعیین نقشه راه و دوره انتقالی که امکان برقراری صلح و آرماش در سوریه را فراهم کند، آغاز کنند.

جیه چی گفت: چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل در باره بحران سوریه رویکرد واقع گرایانه و غیرمغرضانه اتخاذ کرده و در آینده نیز این گونه رفتار می کند.

وی افزود: قصد داریم همچنان به تماس ها با نیروهای سیاسی مختلف در سوریه ادامه دهیم.

وزیر امور خارجه چین همچنین گفت که در دیدار با ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه و ˈسرگئی لاوروفˈ همتای روس خود در باره مسایل مهم ازجمله بحران سوریه گفت و گو کرده است.

روسیه بر خلاف غرب و برخی کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و همسایه سوریه، با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی این کشور مخالف است و بر ضرورت حل و فصل مسایل توسط مردم سوریه از راه مذاکره و گفت وگوی فراگیر ملی و بدون تحمیل خواسته های اردوگاه غربی - عربی ضد سوری تأکید دارد.

مسکو در چارچوب این دیدگاه تاکنون با پشتیبانی پکن، سه قطعنامه ضدسوری شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرده و به رغم گذشت حدود یک سال و نیم از ناآرامی ها، بر موضع اصولی خود در این زمینه مبنی بر مخالفت با مداخله خارجی غرب و متحدان عربی اش در امور داخلی سوریه پایبند است.

مقامات ارشد روس ضمن محکوم کردن اقدام غرب و متحدان عربی در ارسال کمک های مالی و تسلیحاتی گسترده به گروه های مخالف مسلح دولت سوریه، بارها اعلام کرده اند که مخالفان مسلح دولت در این کشور، تروریست های حرفه ای اجیر شده وابسته به القاعده و دیگر شبکه های تروریستی افراطی هستند.

اردوگاه غربی - عربی ضدسوری بر خلاف توافق بین المللی در ژنو مبنی بر مذاکره و توقف درگیری ها و همچنین نشست های شورای امنیت، با اعزام عوامل کماندویی خود و افراد مسلح از کشورهای مختلف، گسترش درگیری ها در سوریه را اولویت کاری خود قرار داده که این اقدام ها بارها مورد انتقاد جامعه بین المللی به ویژه روسیه و چین قرار گرفته است

کد خبر 202503
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز