گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: اقتصاد کشور به‌خاطر تصمیمات غلط مدیریتی، رفتار غلط سیاسی و بی‌توجهی به فرهنگ به شرایط کنونی گرفتار شده است.

به گزارش همشهری، شهردار در همایش اقتصاد مقاومتی و راهکارهای مدیریت بحران در دانشکده مدیریت با بیان این مطلب گفت: امروزتحریم از یک سو و مشکلات و چالش‌های اقتصادی که قبل از تحریم نیز داشتیم از سوی دیگر موجب شکل‌گیری صحنه و میدان مبارزه بین انقلاب که ملت ما نماینده آن است با دشمنان انقلاب شده است. محمدباقر قالیباف با اشاره به تفاوت شرایط کنونی کشور با سال‌های دفاع‌مقدس و هدفگذاری دشمنان برای مقابله با انقلاب با اعمال فشارهای اقتصادی افزود: امروز اگر کسی می‌خواهد صورت مسئله را حل کند، باید مشکلات تورم، اشتغال و درمان را حل کند و حل مشکلاتی مانند کنکور مسئله اساسی نیست.

وی تصریح کرد: اگر خلاقیت و قابلیت وجود دارد و مدیرهستید، باید مشکلات چرخه درمان که اکنون 30درصد آن را دولت می‌دهد و 70درصد بقیه را مردم از جیب می‌دهند، حل کنیم. این در حالی‌ است که در کشورهای پیشرفته این موضوع کاملا عکس است. مدیر کسی است که در دهه90 این جابجایی را انجام دهد و این امر مصداق اقتصاد مقاومتی است. قالیباف با بیان اینکه چالش‌‌های کنونی کشور مشکلات اقتصادی است اما راه‌حل آن الزاما اقتصادی نیست، افزود:

اگر امروز کسی تورم، ثبات اقتصادی و نرخ رشد را درست کرد مطابق اقتصاد مقاومتی رفتار کرده است. اقتصاد مقاومتی یک تعریف و توصیف نیست بلکه یک باور است که باید تبیین شود. شهردار تهران اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی را نیازمند مدیریت جهادی دانست و افزود: شرایط کنونی کشور با دوران جنگ که مبارزه و شهادت مطرح بود متفاوت بوده و در اقتصاد مقاومتی موضوعاتی مانند پول و قدرت یعنی فساد و آلودگی مطرح است که بازیگران آن پول و قدرت بوده و اگر راهکارهای مناسبی اتخاذ نشود، فساد آور است. وی با اشاره به سه موضوع مهم در بحث بینش اقتصادی گفت: باید حقوق مالکیت و بخش خصوصی را در جامعه به رسمیت شناخته و تولید ثروت را ضد‌ارزش و منکر ندانیم. نکته دیگر حداقل دخالت دولت در اقتصاد و موضوع سوم کوچک بودن اندازه دخالت دولت در اقتصاد است.

شهردار تهران نیروی کار، سرمایه، دانش و تکنولوژی و تعاملات جهانی را از عوامل علم اقتصاد قلمداد کرد و افزود: در موضوع هدفمندی یارانه‌ها کارشناسان اعلام کردند که این طرح تورم می‌آورد اما گفتند کو تورم ؟ اما امروز تورم را می‌بینیم، چرا که نباید به علم اقتصاد شک کرد. وی با اشاره به‌ ترتیبات نهادی در علم اقتصاد گفت: ترتیبات حوزه نهادی اقتصاد باید در علم اقتصاد به شکل دیگری مورد توجه قرار گیرد مانند فضای کسب و کار که بخشی از ترتیبات علم اقتصاد است و مسائلی مانند بیمه و مالیات که به‌عنوان فضای کسب و کار قلمداد می‌شود. قالیباف کلیدی‌ترین موضوع را بحث مدیریت دانست و گفت:

اکنون ده‌ها میلیارد دلار ارز در خانه‌ها و گاو صندوق‌ها و جیب افراد وجود دارد اما ما ابزاری برای کنترل این پول و سرمایه عظیم که داخل کشوراست، نداریم. پس مدیریت یعنی اینکه وقتی تصمیمی می‌گیریم باید بتوانیم این تصمیم را به درستی اجرا کنیم. شهردار تهران با تأکید بر اینکه تولید، توزیع و مصرف موضوعات مهم اقتصادی است که در هر سه موضوع دچار مشکل هستیم و مدیریت قدرتمندی برای اصلاح این حلقه وجود ندارد، افزود: اگر ده‌ها اقتصاددان و اندیشمند دور هم جمع شوند و ده‌ها نسخه بدهند باید مدیر بفهمد که آن را اجرا کند و از خود اجتهاد ندهد و همانی که طراحی‌شده، اجرا شود.

سیاست، مدیریت و فرهنگ، اقتصاد را به اینجا رسانده که باید اول آن را اصلاح کرد ومدیریت به تنهایی برای این صحنه نبرد کفایت نمی‌کند، برای یک صحنه مبارزه این چنینی، نیازمند یک مدیریت جهادی هستیم تا اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان یک باور در ابعاد جامعه تا آخرین مرحله پیش ببریم. قالیباف افزود: دشمن جای حساسی دست گذاشته است و باید مجاهدت بیشتری کرد چراکه اگر فقر در جامعه بیاید مطمئن باشید عقل می‌رود و جهل جایگزین می‌شود.

کد خبر 202392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز