یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: گاز تولیدی فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی به دلیل موثر بودن در تامین گاز مورد نیاز مصرف داخلی زمستان امسال باید به شبکه سراسری بپیوندد و نیاز مشترکان گاز را تامین کند.

این دوفاز به دلایل مختلفی با تأخیر مواجه شده است. با علی حمیدی مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان نفت گفت‌وگو کرده ایم.

  • علت تأخیر در اجرای فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی چیست و این دو فاز چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید؟

 این دو فاز با مقداری تأخیر روبروست که با پیگیری متخصصان شرکت و پیمانکاران همه تلاش خود را برای جبران این تأخیر بکار گرفته ایم و بطور قطع درسال جاری فاز ۹ بهره‌برداری می‌شود و فاز 10نیز مدتی کوتاه پس از آن به بهره‌برداری می‌رسد.

البته باید از تاثیر مهم و موثر حمایت‌های مادی و معنوی وزیرنفت در پیشرفت کار دوفاز۹ و ۱۰ نیز یاد کرد که در صورت نبود این حمایت‌ها پیشرفت در این مرحله دشوار بود.

دلیل اصلی تأخیرها عدم پیگیری موثر مدیریت قبلی و در واقع تاثیر سیاسی شدن مدیریت بر یک شرکت پیمانکاری و مهندسی بود. برای نمونه در سه سال گذشته فاز‌های ۹ و ۱۰ حدود ۳۵ درصد پیشرفت داشته و رشد عملیات و پیشرفت کار در ۱ سال گذشته بیش از ۶۵ درصد بود.

  • تحریم‌های احتمالی‌چه تأثیری بر اجرای طرح‌های نفت و گاز شرکت می‌تواند داشته باشد؟

دشورای شرایط در اجرای کارهای فنی همواره وجود دارد و ما در همه شرایط با موانع و مشکلات فراوانی مواجه هستیم.

تحریم نیز به نوعی مانع برای یک شرکت فنی مهندسی محسوب می شود که در کار ما در واقع تاثیری ندارد و شاید بتوان گفت که به نحوی به کند شدن روند کار منجر می شود. تحریم برای ما مشکل جدیدی نیست و با امکانات و توانایی‌هایی که داریم با این مانع نیز برخورد خواهیم کرد و از آن خواهیم گذشت.

  • درطرح‌های خود تا چه میزان به توان داخلی اتکا دارید؟

در کشور توان و امکانات خوبی ایجاد شده و امروز تعداد زیادی شرکت تولیدی داخلی توانا وجود دارد که امکانات مورد نیاز مارا تأمین می‌کنند.

این توانایی‌ها به دلیل فقدان مدیریت ساخت و برنامه‌ریزی مطابق زمان بندی تعیین شده، در برخی موارد موجب تأخیر در اجرای طرح‌ها می‌شود و ما به همین دلیل باید در زمینه پیگیری تولید داخلی خود مداخله کنیم و با حضور در شرکت‌های تولیدی و حتی تامین امکانات مورد نیاز، به تأمین نیاز خود براساس زمان بندی تعیین شده کمک کنیم.

با همه مشکلات و موانع میزان تولید داخل در حال حاضر در فاز ۹ و۱۰ حدود ۶۰ درصد است که بیش از هدف 51 درصدی مصوب است.

کد خبر 20235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز