گروه حوادث: طراح اصلی نقشه سرقت از یک صرافی در اردبیل که با قتل جوان 22ساله همراه بود، تبهکار مخوفی بود که پیش از این 16بار به اتهام جرائم مختلف از سوی پلیس دستگیر و راهی زندان شده بود.

متهم

ساعت 15:05 نخستین روز مهر امسال، دو مرد نقابدار درحالی‌که مسلح به سلاح گرم بودند وارد یک صرافی در خیابان عالی‌قاپو اردبیل شده و با تهدید شاگرد صرافی اقدام به سرقت حدود 200میلیون تومان ارز کردند. دزدان هنگام سرقت وقتی با مقاومت شاگرد جوان روبه‌رو شدند به سمت او تیراندازی کرده و درحالی‌که ارزهای سرقتی را داخل یک ساک ریخته بودند، سراسیمه از صرافی خارج شدند.

صدای شلیک گلوله باعث شد که رهگذران در جریان سرقت قرار بگیرند اما دزدان مسلح وقتی خود را در محاصره مردم دیدند، با تهدید اسلحه پا به فرار گذاشته و سوار بر یک موتورسیکلت، از محل گریختند. به‌دنبال این ماجرا پلیس در جریان قرار گرفت و با حضور مأموران و آمبولانس اورژانس در محل، شاگرد صرافی که به‌شدت مجروح شده بود به بیمارستان انتقال یافت. شدت جراحات جوان 22ساله به حدی بود که تلاش پزشکان برای نجات جان او نتیجه‌ای در بر نداشت و وی روی تخت بیمارستان جان باخت.

شروع تحقیقات

با مرگ شاگرد صرافی، تحقیقات گسترده پلیس برای شناسایی و دستگیری دزدان جنایتکار شروع شد. مأموران به بازبینی فیلم‌های ضبط شده در دوربین مداربسته صرافی پرداختند اما هر دو سارق نقاب به‌صورت داشتند و هیچ سرنخی از آنها به جا نمانده بود. درحالی‌که هیچ سرنخی از دزدان در دست نبود، مأموران به بررسی اطلاعات ویژه دست زدند و با شناسایی و زیرنظر گرفتن تعداد زیادی مظنون، سرانجام بعد از گذشت کمتر از پنج ‌ماه توانستند ردی از یکی از سارقان مسلح به‌دست آورند.

او که جوانی 25ساله به نام پدرام بود در یک عملیات ضربتی دستگیر شد. متهم در بازجویی ها به سرقت مرگبار اعتراف کرد وگفت: چند‌ماه پیش وقتی برای ترک اعتیاد به کمپ رفته بودم با مردی به نام بهروز آشنا شدم. او یک مجرم سابقه دار بود که می‌گفت تا حالا چندین بار توسط پلیس دستگیر شده و به زندان افتاده است.

در آنجا علاوه بر بهروز با جوان دیگری به نام مسعود آشنا شدم. بهروز به من و مسعود گفت که نقشه سرقت بزرگی دارد که با اجرای آن هر سه نفرمان پولدار می‌شویم.طبق نقشه‌ای که بهروز داشت، هر سه نفرمان کمپ ترک اعتیاد را ترک کردیم و 15روز تمام مغازه صرافی را زیرنظر گرفتیم. در این مدت اطلاعات کاملی از زمان‌های ورود و خروج صاحب مغازه و شاگردش و همچنین اوقات خلوت بودن مغازه به‌دست آوردیم و سرانجام قرار شد بعدازظهر نخستین روز مهرماه، وقتی صاحب مغازه برای صرف ناهار مغازه را ترک می‌کند، نقشه سرقت را عملی کنیم.

از آنجا که بهروز مدعی بود همه او را به‌خاطر خلاف‌هایش می‌شناسند و ممکن است شناسایی شود، قرار شد من و مسعود دست به این سرقت بزنیم. بهروز هم با فراهم کردن موتورسیکلت و اسلحه، همه‌‌چیز را برای اجرای نقشه آماده کرد اما روز سرقت وقتی با مقاومت شاگرد صرافی روبه‌رو شدیم، به سمت او تیراندازی کردیم که باعث مرگش شد.

شناسایی در زندان

با اعترافات مرد جوان، دیگر همدست او به نام مسعود نیز دستگیر شد و در بازجویی‌ها همان حرف‌هایی را گفت که نخستین متهم عنوان کرده بود. پس از آن جست‌وجو برای دستگیری طراح اصلی نقشه سرقت ادامه یافت و مأموران متوجه شدند که وی مدتی قبل به اتهام نگهداری، مصرف و فروش مواد‌مخدر دستگیر شده و در حال حاضر در زندان به سر می‌برد.

سرهنگ موسی عالیزاده، رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل با بیان این خبر به همشهری گفت: با شناسایی طراح اصلی نقشه سرقت، وی از زندان به اداره آگاهی انتقال یافت و در بازجویی به جرم خود اعتراف کرد و گفت که آن روز در محل سرقت حضور نداشته اما از پشت پرده تمامی مراحل سرقت را زیرنظر داشته است.

وی ادامه داد: این مرد 35ساله که پیش از این نیز 16بار به اتهام سرقت، خرید و فروش و مصرف مواد‌مخدر، زورگیری، نزاع و درگیری و شرارت دستگیر و راهی زندان شده بود اعتراف کرد که بعد از سرقت و تقسیم اموال مسروقه از همدستانش جدا شده و طی این مدت فقط هنگام خرید مواد همدیگر را می‌دیده‌اند.سرهنگ عالیزاده با اشاره به اینکه بهروز و همدستانش اعتیاد شدیدی به مواد‌مخدر دارند، افزود: متهمان در بازجویی‌ها، انگیزه خود از این سرقت را تأمین هزینه خرید مواد‌مخدر عنوان کردند.

کد خبر 202184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز