همشهری آنلاین: نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها 34 درصد از مردم ترکیه با انتخاب نخست وزیر فعلی به عنوان رئیس جمهور آینده این کشور موافق هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از " تودی زمان" ، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثریت مردم ترکیه با تبدیل نظام پارلمانی فعلی ترکیه به نظام ریاست جمهوری که در پیش نویس قانون اساسی جدید ترکیه مطرح شده است مخالف هستند.

بر اساس این نظرسنجی که توسط دانشگاه "قادر هاس" در 26 استان این کشور انجام شده است، 65.8 درصد مردم ترکیه با حفظ نظام فعلی پارلمانی این کشور در قانون اساسی جدید موافق هستند.

در این نظرسنجی که از 1000 نفر گرفته شده است تنها 21.2 درصد مردم با تغییر نظام فعلی به نظام ریاست جمهوری موافق هستند و 4.4 درصد هم خواستار نظامی نیمه پارلمانی هستند.

در پاسخ به این سوال که مایلید رئیس جمهوری بعدی ترکیه چه کسی باشد؟ تنها 34.3 درصد از پرسش شوندگان گفته‌اند که مایلند"رجب طیب اردوغان" نخست وزیر فعلی ترکیه رئیس جمهور آینده ترکیه باشد.

حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در پیش نویس قانون اساسی جدید ترکیه قصد دارد شیوه انتخاب رئیس جمهور این کشور که در حال حاضر توسط پارلمان این کشور انتخاب می‌شود را تغییر دهد تا رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب شود.

خاطر نشان می شود سیاستهای ماجراجویانه و خصمانه رجب طیب اردوغان علیه برخی کشورهای همسایه به ویژه سوریه با انتقادهای گسترده در محافل سیاسی و مردمی ترکیه روبرو شده است، مقامات سوریه وعراق بارها، دولتمردان ترکیه را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده‌اند.

کد خبر 202164
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز