گروه اقتصادی: با گذشت دو‌ماه‌و‌نیم از زمان قانونی برای ارائه لایحه بودجه سخنگوی دولت می‌گوید این لایحه را تا دو هفته آینده تقدیم مجلس خواهد کرد؛ سخنی که واکنش شدید نمایندگان مجلس را به‌دنبال داشته و البته تأکید چندباره بر اینکه بودجه قطعا تا پایان سال تصویب نخواهد شد.

به گزارش همشهری، نخستین زمزمه‌های مسئولان اجرایی برای ارائه لایحه بودجه در آخرین روزهای سال، نگرانی‌های زیادی را درباره اوضاع مالی دولت و پروژه‌های دولتی در سال آینده ایجاد کرده است. متأخرترین لایحه بودجه در حالی در آستانه ورود به مجلس قرارگرفته که طبق قانون این لایحه باید پانزدهم آذرماه یعنی 75روز پیش به بهارستان می‌رفت.

با وجود این دیروز غلامحسین الهام به‌گونه‌ای از این مسئله سخن گفت که گویی هنوز هم دولت برای ارائه این لایحه عجله‌ای ندارد؛« با انجام بررسی‌های لازم لایحه بودجه سال1392 کل کشور طی دو هفته آینده تقدیم مجلس خواهد شد.» این موضع سخنگوی دولت پس از آن است که محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون رئیس‌جمهور گفته بود: مجلس خود را با شرایط دولت تطبیق دهد. مجلسی‌ها بار دیگر نسبت به این تعلل انتقاد کردند و خواستار ارائه لایحه بودجه به‌صورت چنددوازدهم شدند.

بودجه چنددوازدهم بدهند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به نیاز مجلس به 55روز کاری برای تصویب قانون بودجه، تأکید کرد که در این فرصت اندک باقیمانده زمان کافی برای تصویب این لایحه وجود ندارد. غلامحسین مصباحی مقدم در گفت‌وگو با همشهری خاطرنشان کرد: طبق قانون در این شرایط دولت باید همراه با لایحه بودجه، لایحه‌ای هم به‌صورت چنددوازدهم تقدیم مجلس کند تا درصورت نبود زمان کافی، بودجه دو‌ماه ابتدایی تصویب شود. او ادامه داد: در شرایط کنونی چاره‌ای جز بررسی قانون بودجه در فروردین و اردیبهشت نیست.

احتمال تصویب تنخواه

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم ضمن انتقاد از تأخیر طولانی در ارائه این لایحه گفت: البته مجلس تمام تلاش خود را برای تصویب بودجه تا پایان سال می‌کند اما اگر با وجود این تلاش‌ها امکان تصویب میسر نشد، دولت مکلف به ارائه بودجه چنددوازدهم است.

هادی قوامی به همشهری گفت: البته احتمال دیگری هم وجود دارد و آن اینکه همانند سال گذشته مجلس اقدام به تصویب تنخواه برای دو‌ماه ابتدایی کند و در این صورت دیگر نیازی به ارائه لایحه از سوی دولت نیست. او این رقم را حدود 25هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این کار در قالب یک طرح دو فوریتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.

کد خبر 202020
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز