گروه بین‌الملل: با بازگشت دو رهبر سوسیالیست و چپگرای آمریکای لاتین به عرصه سیاسی، چپگرایان در این منطقه، نفس راحتی کشیدند.

آکوادر

هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از بیش از دو ‌ماه درمان سرطان در کوبا به کاراکاس بازگشت و در اکوادور رافائل کورئا توانست با اکثریت آرا، برای بار دوم در کاخ ریاست‌جمهوری باقی بماند. به گزارش رویترز، رهبر 58ساله ونزوئلا روز 21آذرماه یک عمل جراحی شش ساعته را پشت سر گذاشت و تا چند روز پیش که تصاویری جدید از وی منتشر شد، خبری از او نبود. چاوز پس از ورود به ونزوئلا در سایت توئیتر خود در اینترنت نوشت: به سرزمین پدری ونزوئلا بازگشته‌ایم. خدای من، شکر! مردم دوست‌داشتنی‌ام متشکرم! اینجا درمان را ادامه خواهیم داد. وی همچنین از رائول و فیدل کاسترو تشکر کرد.

تا پیش از این گمانه‌زنی‌هایی دایر بر این وجود داشت که حال چاوز بدتر از آن است که به کشور برگردد. نیکولاس مادورو معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا عصر دیروز گفت: چاوز ساعاتی پس از نیمه‌شب وارد کاراکاس و در بیمارستان نظامی بستری شد. بازگشت شبانه چاوز باعث به وجد آمدن طرفداران وی در این کشور شده است.

وی به‌خاطر ارتباط مستقیم با مردم و سیاست‌های رفاهی محبوبیت زیادی نزد فقرا در این کشور 29میلیون نفری دارد. با انتشار خبر بازگشت چاوز، مردم در برخی محله‌های کاراکاس دست به آتش‌بازی زده و شادمانی کردند. هنوز معلوم نیست آیا چاوز امیدوار است بار دیگر زمام قدرت را در دست بگیرد یا می‌خواهد قدرت را منتقل کند. وی پیش‌تر مادورو را که 50ساله است، به‌عنوان جانشین مورد نظرش معرفی کرده بود. چاوز از خرداد پارسال به‌طور متناوب در کوبا مورد درمان قرار گرفته است. وی گفته بود که غدد سرطانی از ناحیه لگن وی برداشته و شیمی‌درمانی و پرتودرمانی شده است. وی در‌ ماه مهر، به‌مدت شش سال دیگر به ریاست‌جمهوری ونزوئلا انتخاب شد، اما نتوانست در دی‌ماه مراسم تحلیف را به‌جا آورد.

تمدید ریاست‌جمهوری رهبر سوسیالیست اکوادور

بازگشت چاوز به ونزوئلا تنها خبر خوب دیروز برای سوسیالیست‌های آمریکای لاتین نبود.

در اکوادور، رافائل کورئا مقام ریاست‌جمهوری را به‌مدت چهار سال دیگر تصاحب کرد. این اقتصاددان 49ساله توانست با بیش از 30درصد اختلاف، نزدیک‌ترین رقیب خود را پشت سر بگذارد. وی تا به حال شش سال در قدرت بوده و توانسته است با اجرای برنامه‌های اجتماعی بلندپروازانه، حمایت عموم مردم را جلب کند.

برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به آنکه چاوز در بستر بیماری است، چه بسا کورئا جای وی را به‌عنوان صریح‌ترین منتقد واشنگتن در آمریکای لاتین بگیرد. کورئا درحالی‌که پرچم سبزرنگ حزب حاکم آلیانزا پائیس را تکان می‌داد، خطاب به حامیان خود گفت که این تنها یک پیروزی برای اکوادور نیست بلکه پیروزی برای وطن بزرگ آمریکای لاتین است.کورئا اکنون بزرگ‌ترین مخالف سیاست‌های بازار آزاد آمریکا در آمریکای لاتین و طرفدار سیاست‌های دولتی و گسترش روابط با چین است.

وی پس از اعلام پیروزی وعده کرد که انقلاب شهروندان را که ده‌ها هزار نفر از اکوادوری‌ها را از ورطه فقر درآورده است، عمیق‌تر کند. روز یکشنبه با شمارش 57 درصد کل آرا،56.9درصد آن نصیب کورئا و 23.8درصد نصیب گیلرمو لاسو رقیب نزدیک وی شد.

لاسو دقایقی پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات، پیروزی کورئا را تبریک گفت. وی افزود: کورئا و گروه وی به خاطر این پیروزی، شایسته احترام مردم اکوادور هستند . کورئا توانسته است ثبات شگفت‌انگیزی در این کشور 14.6میلیون نفری که صادرکننده نفت است، برقرار کند. وی توانسته است با تکیه بر درآمد نفت، سطح زندگی طبقه پایین را ارتقا دهد و چتر دولت رفاه را بر سر همگان بگستراند. کورئا پیروزی مجدد خود را به هوگو چاوز تقدیم کرد. نیمی از درآمدهای صادراتی اکوادور از رهگذر نفت به‌دست می‌آید.

کد خبر 202011
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز