همشهری آنلاین: رئیس قوه قضاییه گفت اگر دستگاه قضائی سالم باشد قطعا جامعه سالمی خواهیم داشت

صادق لاریجانی

 

به گزارش مهر، آیت الله صادق آملی لاریجانی  در مراسم سی‌امین سالگرد تشکیل دانشکده علوم قضایی اظهار داشت: برای بالندگی دستگاه قضایی عوامل زیادی لازم است که یکی از آنها استقلال قاضی و سلامت دستگاه قضایی است. اگر دستگاه قضایی سالم باشد قطعا جامعه سالمی خواهیم داشت.

وی افزود: بیشترین وظیفه‌ام را دفاع از قاضی و استقلال دستگاه قضایی می‌دانم، امروز خیلی‌ها دلشان می‌خواهد دستگاه قضایی تابع باشد. ما داریم بر مشی قانون و قانون مداری‌گام برمی‌داریم که گاهی مواقع مورد بی‌مهری قرار می‌گیریم و باید هزینه هم پرداخت کنیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به نظارت بر کار قضات و کارمندان در دستگاه قضایی گفت: هرچند که این نظارت‌ها در حال انجام است ولی جای اخلاق را نخواهد گرفت. هرچه نظارت بیرونی انجام شود باز هم وجود ناظر درونی ضروری است.

آیت الله لاریجانی گفت: یکی از مسائلی که می‌تواند در حرکت انسان موثر باشد، بیداری است و باید این مسئله را با خود حل کنیم که از کجا آمده‌ایم وبه کجا می‌رویم ولی متاسفانه در کارهای روزمره غرق شده‌ایم. در حالی که خداوند متعال می‌گوید من از روح خودم بر شما دمیده‌ام واین بدن فانی است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی در طول مسیر حیات خودش تحولات زیادی را دیده است، گفت: معمار این دستگاه شهید بهشتی است که نقش مهمی در دستگاه قضایی اسلامی داشته است. هرچند که دانشگاه علوم قضایی با طی کردن مسیری سخت به این مرحله رسیده است اما باید بگویم این دانشگاه و دانشگاه‌های دیگر با موفقیت فاصله‌ای زیادی دارند.

وی گفت: یکی از مهمترین رکن تحول دستگاه قضایی بازسازی نیروی انسانی است و جذب نیروی انسانی کارآمد داشتن دانش آموختگان فاضل، دانا وعالم است. امروز دستگاه قضایی از کمبود نیرو رنج می‌برد و من در این دوره جدید بیشتر توانم را به جذب نیروی انسانی کارآمد گذاشتم. اگر سرمایه گذاری خوبی در نیروهای کارآمد انجام دهیم تحول آن در نظام هم قابل مشاهده است.

لاریجانی خطاب به مدیران دانشگاه علوم قضایی گفت: پیشنهاد من تقویت بخش‌های پژوهشی است مثلا دربحث فلسفه حقوق و مبانی حقوق نیازمند تلاش بیشتری هستیم. در بحث‌های تطبیقی هم باید با حوزه ودانشگاه تعاملات خوبی انجام شود.

رئیس قوه قضاییه بعد از ایراد سخنرانی از طرح‌ها و پژوهش‌های دانشگاه علوم قضایی رونمایی کرد.

 

کد خبر 201966
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز