دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد بابایی معتقد است دخیل کردن شهروندان در عکاسی، زاویه‌های پنهان مسائل شهری را آشکار می‌کند.

عکاسی

به گزارش همشهری آنلاین، محمد بابایی مدرس عکاسی و عکاس، اهمیت جشنواره‌هایی را که به تصاویر موبایلی می‌پردازند در بحث شهروندی ارزیابی کرده و معتقد است: استفاده از تمام بنیه عکاسی و دخالت دادن شهروندان در عکاسی مباحث و رویکرد شهری را در یک جشنواره نشان می‌دهد.

شهروند زاویه‌های پنهان مسائل شهری را که معمولا عکاسان خبری مجال پرداختن به آن را پیدا نمی‌کنند، مورد توجه قرار می‌دهد.

وی که داوری و جوایز متعدد جشنواره‌های عکس را در پرونده کاری دارد افزود: هر چند امکان دارد این تصاویر به لحاظ کیفیت قابل بحث نباشد اما بعضی از مواقع راضی کننده هستند؛ چون گاه اتفاقات آنقدر بزرگ و زیباست که خطا در نورسنجی یا امثال آن دیگر به چشم نمی‌آید.

وی با اشاره به تفاوت عکاسی با دوربین و عکاسی با موبایل گفت: دست عکاس در ابزاری مانند موبایل بسته است و خلاقیت او تنها در کادربندی و ترکیب بندی قاب تصویر محدود می‌شود.

از این جهت نمی‌توان انتظار داشت که عکس پخته حرفه‌ای ثبت شود.

بابایی تصریح کرد: نباید از یاد ببریم که موبایل‌هایی که دوربین‌شان از کیفیت بالایی برخوردارند تنها در دستان 10 درصد جامعه قرار دارند، بنابر این تاثیرگذاری تصویر بیشتر از عناصر دیگر باید مورد توجه باشد.

این عکاس خبری درباره استفاده از عکس‌های موبایلی در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها گفت: خبرگزاری‌ها معمولا از عکس‌هایی با کیفیت مشخص استفاده می‌کنند و کیفیت تصویر برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اما نمونه‌هایی مانند شهاب سنگ که در روسیه افتاد و یا بمب گذاری لندن هم بودند که در لحظه‌ای که کسی در آن دخیل نبود، اتفاق افتاد و خبرگزاری‌ها از عکس موبایلی استفاده کردند.

وی ادامه داد: چنین وقایعی لحظه‌ای هستند و عکاس خبری هم حضور نداشته از این جهت باید تصاویر را از هم تفکیک کنید.

اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران با دبیری فرجاد خوشبین از 3 تا 6 اردیبهشت ماه 92 برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند آثار خود را تا پایان اسفند از طریق سایت www.tfpf.mobi ارسال کنند.

کد خبر 201939
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز