همشهری آنلاین: براساس بخشنامه‌ اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی‌، از اول اسفندماه بلیت موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با قیمت جدیدی که حدود یک‌ماه پیش مصوب شد، فروخته می‌شود.

کاخ موزه

به گزارش ایسنا، سرپرست اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سقف افزایش قیمت بلیت برای موزه‌ها را 500 تومان دانست و اظهار کرد: تا قبل از این، افزایش قیمت ورودی برخی موزه‌ها به 100 تومان می‌رسید که برای چنین موزه‌هایی با توجه به نوع موزه‌، قیمت پیشنهادی حتا دوهزار تومان نیز مطرح شده، با این وجود قیمت بلیت بیشتر موزه‌ها بین 500 تا 1000 تومان باقی مانده است.

یحیی رحمتی 16 موزه و مجموعه‌ فرهنگی - تاریخی مانند تخت جمشید‌، پاسارگاد‌، حافظیه‌، موزه‌ ملی ایران و سه کاخ - موزه‌ گلستان‌، نیاوران و سعدآباد را جزو موزه‌های تراز اول کشور دانست و گفت: این افزایش قیمت که تا حدود دوهزار تومان است بیشتر شامل این موزه‌ها شده، با این وجود هنوز قیمت بلیت موزه‌ها در کشور به یک دلار هم نرسیده،‌ در کجای دنیا ورودی موزه یک دلار است؟

او با تأکید بر این‌که به‌جز موزه‌های تراز اول هنوز برخی موزه‌ها در کشور با افزایش قیمت بلیت مواجه نشده‌اند‌، بیان کرد: براساس سطح‌بندی موزه‌ها و میزان استطاعت مخاطبان در مناطق محروم‌، قیمت ورودی همه‌ی موزه‌ها را نمی‌توان بالا برد و این قیمت به سطح‌ها موزه بستگی دارد.

بنابراین برای هر نوع موزه‌، یک قیمت پیشنهادی مطرح شده است‌.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم قیمت بلیت موزه در ایران را با کشورهای مشابه مقایسه کنیم،‌ هنوز افزایش چندانی نداشته‌ایم.

اکنون افزایش قیمت بلیت موزه‌ها، یک‌دوم ورودی موزه در کشورهای دیگر است‌. بنابراین معتقدم این افزایش قیمت هیچ ضربه‌ای به موزه‌های کشور وارد نمی‌کند.

رحمتی همچنین با اشاره به تسهیلات و بخشنامه‌هایی که در کنار این افزایش ورودی برای موزه‌ها مصوب شده است‌، گفت: در مناسبت‌های مختلف مانند دهه‌ فجر،‌ روز جهانی موزه‌ها، هفته‌ میراث فرهنگی یا هفته‌ گردشگری، بازدید از موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور رایگان یا نیم بها می‌شود.

وی قیمت چاپ یک برگه بلیت برای هر بازدیدکننده را نیازمند اختصاص مبلغی بیشتر از 500 تومان دانست و ادامه داد: بلیت موزه‌ها، خود یک نوع اوراق بهادار محسوب می‌شود.

بنابراین عاقلانه نیست که هزینه‌ تمام‌شده برای چاپ بلیت، کمتر از پول آن باشد.

سرپرست اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی همچنین درباره‌ دو نرخی شدن ورودی موزه‌ها برای گردشگران داخلی و خارجی گفت: در وضعیت کنونی، وقتی یک گردشگر خارجی برای سفر به ایران از افزایش قیمت بلیت هواپیما راضی است، بنابراین نگرانی چندانی درباره‌ افزایش نه‌چندان زیاد قیمت ورودی موزه‌ها در کشور نخواهد داشت.

رحمتی تأکید کرد: امیدوارم این افزایش قیمت‌، باعث ایجاد دغدغه‌ برای گردشگران، دفاتر خدمات مسافرتی و لیدرتورها نشود.

او انتخاب شعار برای موزه‌های سراسر جهان در هر سال توسط ایکوم را یک اتفاق یا منظر جدید ندانست و افزود: انتخاب این شعارها یک نوع یادآوری به‌عنوان وظایف ذاتی موزه‌هاست.

وی ادامه داد: اگر شعارهای انتخابی از سوی ایکوم جهانی بر محورهای اجتماعی تأکید دارد‌، به‌دلیل وجود اشیایی است که در موزه‌ها نگهداری می‌شوند‌، آن اشیا نشانگر فرهنگ کشورند که به‌ عنوان یک جریان تأثیرگذار و شناسنامه‌ بافت اجتماعی مد نظر قرار می‌گیرند.

بسیاری از پژوهش‌ها و مطالعاتی که روی آثار موجود در موزه‌ها انجام شده است، به‌صورت مکتوب و مستند نیستند‌. بنابراین یافته‌های باستان‌شناسی براساس حدس و گمان در قالب بافت اجتماعی مطرح می‌شوند.

وی اضافه کرد: ایکوم به این دلیل هر سال شعاری را انتخاب می‌کند، چون موزه مکانی است که آن شعار می‌تواند در آن کاربردی باشد.

شاید این اتفاق نظام‌مند نباشد، ولی باید به‌دنبال اجرایی کردن آن باشیم که اگر انجام شود،‌ اطلاعات صحیح منتقل می‌شود و هزینه‌ مدیریت پایین می‌آید، چون انتقال اطلاعات در قالب یک نظام تعریف‌شده، کاهش هزینه‌ها را به‌دنبال دارد.

 

کد خبر 201927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز