گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با وجود مغفول ماندن آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان، معاون وزیر آموزش و پرورش از ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج به دانش‌آموزان سال سوم متوسطه خبر داد.

مدرسه

حسین هژبری اعلام کرد: از مهر سال آینده آموزش‌های پیش از ازدواج را تحت عنوان «خانواده پایدار» برای همه دانش‌آموزان سال سوم متوسطه اعم از دختر و پسر خواهیم داشت و بهتر است به جای نفی روابط دختر و پسر، آگاهی و دانایی لازم را به آنها بدهیم. وی درباره برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برای آگاه‌سازی‌ دانش‌آموزان درباره روابط دختر و پسر به ایلنا گفت:

آنها می‌خواهند بدانند نظر اسلام درمورد رابطه با جنس مخالف چیست و درحقیقت دنبال رهنمود هستند. هژبری با بیان اینکه تاکنون بیش از۵۰ هزار جلسه پرسش و پاسخ دانش‌آموزی به‌ویژه در دبیرستان‌های کشور برگزار شده است،‌افزود: مسیر دیگری که در این زمینه دنبال می‌کنیم آموزش‌های پیش از ازدواج تحت عنوان خانواده پایدار است که البته این آموزش‌ها بین دانش‌آموزان دختر سال سوم متوسطه در قالب بسته‌های کامل آموزشی آغاز شده است. وی در مورد این آموزش‌های پیش از ازدواج به توضیحات بیشتری پرداخت و افزود: این آموزش‌ها مسائلی را همچون شناخت جنس مخالف و روانشناسی پسر ودختر با نگاه به ازدواج و آینده و همچنین اهدافی که باید در مسیر زندگی دنبال کنند، شامل می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر بخواهیم خانواده‌های فردا در مقابل آسیب‌ها مقاوم باشند و شاهد کاهش طلاق در کشور باشیم، باید روی نسل جوانمان کار کنیم.

غفلت از مهارت‌های زندگی

سال‌هاست که آموزش و پرورش تنها به ارائه آموزش‌‌ دروس رسمی می‌پردازد و از مسائل حوزه پرورشی و تربیت بدنی غافل شده است و به تبع همین غفلت آموزش مهارت‌های زندگی با وجود تأکید مسئولان در جلسات فقط روی کاغذ باقی‌مانده و تاکنون اجرا نشده و در موارد خاص اگر هم اجرا شده در گام نخست به دلایل مختلف نافرجام بوده است.

براساس نتایج تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ارائه برنامه آموزشی مهارت‌های زندگی در پیشگیری از سوء مصرف مواد، پیشگیری از بی‌بند و باری جنسی، ارتقای هوش، پیشگیری از ایدز، آموزش صلح و ارتقای اعتماد به نفس، بسیار مفید و مؤثر بوده است؛ همچنین بسیاری از شاخص‌های سرمایه اجتماعی با مهارت‌های زندگی ارتباط تنگاتنگی دارند. این در حالی است که کشور ما به آموزش مهارت‌های زندگی به دلایل مختلف ازجمله ناهماهنگی بین دستگاه‌ها، کمبود اعتبار و نبود سیاست مدون توجه جدی نمی‌شود و این در دراز مدت موجب تحمیل هزینه‌های فراوان به جامعه می‌شود.

با توجه به عملکرد مدارس در این‌باره به‌نظر می‌رسد آموزش و پرورش بنا به دلایلی که گفته شد رغبتی به اجرای برنامه‌های آموزش مهارت‌های زندگی نداشته و اکنون باید تصمیم گرفته شده برای ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج به دانش‌آموزان سال سوم متوسطه در مدارس را به فال نیک گرفت، زیرا نشان می‌دهد دست‌کم مسئولان و تصمیم‌گیرندگان در این دستگاه تأثیرگذار به اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی پی برده‌اند.

بازهم ناهماهنگی

سال گذشته مدیر مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفته بود: آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست و چند سال است که سازمان بهزیستی با وزارت آموزش و پرورش در این‌باره به تفاهم نرسیده و برخی افراد با تنگ‌نظری با بسته‌های آموزش مهارت‌های زندگی برخورد می‌کنند.

محمد نفریه با بیان اینکه طرح‌های آموزش مهارت‌های زندگی با ریزش 800‌هزار نفری دانش‌آموزان روبه‌رو بوده‌ است، اظهارکرده بود: سال87حدود یک میلیون و 600هزار دانش‌آموز تحت‌پوشش این طرح‌ها قرار داشتند که این رقم در سال88به یک میلیون و 300هزار نفر رسید و در سال‌جاری(90) با کاهش 800هزار نفری نسبت به سال87به 863‌هزار نفر رسیده است. وی افزوده بود: این در حالی است که اعتبار اختصاص‌یافته کاهش نیافته، اما دسترسی به مکان‌های آموزشی با کاهش روبه‌رو بوده است.

نفریه در ادامه با بیان اینکه بسته‌ها و کتاب‌های آموزش مهارت‌های زندگی بهزیستی کاملا اسلامی و مورد تأیید حوزه علمیه و کارشناسان است اظهار کرده بود: برخی افراد در آموزش و پرورش با تنگ‌نظری اجازه نمی‌دهند آموزش مهارت‌های زندگی گسترش یابد، این در حالی است که این مهارت‌ها پایه‌ای اسلامی دارند؛ حال آنکه آموزش‌وپرورش دارای برخوردی منفی است.

مدیر مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش خود آموزش این مهارت‌ها را عهده‌دار شده است، گفته بود: مهارت‌هایی که در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارند با مهارت‌هایی که سازمان بهزیستی آموزش می‌دهد متفاوت است.

اکنون باید به چند نکته توجه کرد؛ این موضوع تاچه حد کارشناسی‌شده است و آموزش‌ها توسط کدام مربیان آموزش داده می‌شود و آیا ارزیابی شده که این آموزش‌ها چه تأثیری بر دانش‌آموزان سال سوم متوسطه دارند، زیرا آموزش‌ باید پایه‌ای باشد و اینکه یکباره تصمیم بگیریم فقط به دانش‌آموزان یک پایه آن هم آموزش‌های حساسی را ارائه دهیم قدری غیرکارشناسی است. البته وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که آموزش‌ مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان از اهداف مهم آموزش و پرورش است و آشنایی دانش‌آموزان با مهارت‌های زندگی امری ضروری است که باید از اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه صورت گیرد.

کد خبر 201843
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز