همشهری آنلاین: در حالی کمتر از یک هفته به اعلام برندگان هشتاد‌و‌پنجمین دوره جوایز اسکار مانده است، از هم اکنون می‌توان رقابت داغ در بخش بهترین بازیگر مرد را با حضور بازیگر سرشناس هالیوود متصور بود.

بازیگر سینمای جهان

به گزارش ایسنا، شاید بتوان گفت «دانیل دی لوئیس» برای نقش آفرینی درخشان در فیلم «لینکلن» استیون اسپیلبرگ بیشترین شانس را برای کسب اسکار بهترین بازیگر مرد دارد، اما او برای گرفتن این جایزه باید بازیگران شاخصی چون «بردلی کوپر»، «هیو جکمن»، «یواخین فونیکس» و «دنزل واشنگتن» را از پیش رو دارد.

«دانیل دی لوئیس» 56 ساله تاکنون دو جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیلم‌های «خون به پا خواهد شد» و «پای چپ من» در کارنامه دارد.

او همچنین علاوه بر فیلم «لینکلن» برای نقش آفرینی در فیلم‌های «دار و دسته نیویورکی» (2008) به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» و «به نام پدر» (1994) ساخنه «جیم شرایدن» نامزد دریافت اسکار بوده است.

نقش آفرینی «دی لوئیس» در فیلم تاریخی «لینکلن» چون همیشه مورد تحسین منتقدین قرار گرفته است.

وی تاکنون برای ایفای نقش «آبراهام لینکلن» موفق به کسب جوایز فراوانی از جمله بهترین بازیگر مرد گلدن گلوب، بافتا، انجمن منتقدین فیلم آمریکا و انجمن منتقدین فیلم نیویورک شده است.

«لینکلن» که جدی‌ترین بخت کسب اسکار بهترین فیلم محسوب می‌شود، علاوه‌بر بخش بهترین بازیگری مرد در 11 بخش دیگر نیز نامزد اسکار شده است.

چنانچه «دی لوئیس» بتواند برای فیلم «لینکلن» سومین جایزه اسکار خود را دریافت کند، نام خود را به عنوان پرافتخارترین بازیگر مرد جهان ثبت خواهد کرد.

«بردلی کوپر» دیگر نامزد جدی کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد است که برای بازی در نقش «پت سالیتانو» در فیلم «کتابچه بارقه امید» به کارگردانی «دیوید اوراسل» نامزد اسکار شده است.

از شاخص‌ترین فیلم‌های «کوپر» می‌توان به قسمت اول و دوم فیلم «خماری»، «نامحدود» و «مرد بله قربان‌گو» اشاره کرد.

البته این بازیگر 38 ساله در مقایسه با «دی لوئیس» پرافتخار چندان کارنامه درخشانی در کسب جوایز سینمایی ندارد، اما برای بازی در فیلم «کتابچه بارقه امید» نامزد کسب جایزه بهترین بازیگر مرد از جوایز بافتا و گلدن گلوب بود که در جدال با «دی لوئیس» شکست خورد.

«هیو جکمن»، بازیگر استرالیایی 55 ساله دیگر چهره سرشناس حاضر در میان نامزدهای اسکار بهترین بازیگر مرد امسال است.

«جکمن» که اولین‌بار است خود را در میان نامزدهای اسکار بهترین بازیگری می‌بیند، برای بازی در نقش «ژان والژان»، شخصیت معروف رمان «ویکتور هوگو» در فیلم موزیکال «بینوایان» به کارگردانی «تام هوپر» علاوه‌بر نامزدی اسکار موفق به کسب جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد در بخش فیلم‌های موزیکال و کمدی شد.

از شاخص‌ترین نقش‌آفرینی‌های «جکمن» می‌توان به بازی در مجموعه فیلم‌های «مردان ایکس»، «فولاد واقعی» و فیلم «ون هلسینگ» اشاره کرد.

«دنزل واشنگتن» را می‌توان به لحاظ آماری جدی‌ترین رقیب «دی لوئیس» برای کسب جایزه اسکار محسوب کرد.

«واشنگتن» که برای بازی در فیلم «پرواز» به کارگردانی «رابرت زمکیس» نامزد اسکار شده است، پیش از این نیز برای فیلم «روز تعلیم» (2001) موفق به کسب اسکار بهترین بازیگری شده است.

وی همجنین برای فیلم «شکوه» (1989) نیز جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل را در کارنامه دارد. واشنگتن همچنین سه جایزه گلدن گلوب را نیز تاکنون کسب کرده است.

وی در فیلم «پرواز» در نقش یک خلبان خاطی ایفای نقش می‌کند که در ابتدا به عنوان یک قهرمان و ناجی شناخته می‌شود، اما در ادامه فیلم دچار مشکلات فراوانی می‌شود.

آیا وی می‌تواند سومین اسکار بازیگری‌اش را در سال 2013 کسب کند یا این جایزه به بازیگر دیگری می‌رسد؟

«یواخین فونیکس» به گفته اکثر منتقدان سینمایی درخشان‌ترین بازی دوران حرفه‌ای خود را تاکنون در فیلم «استاد» به کارگردانی «پائول توماس اندرسون» ایفا کرده است که نامزدی اسکار را برای این بازیگر جوان به ارمغان آورد.

وی در این فیلم در نقش اصلی فیلم «فردیب کوئل» در کنار بازیگران دیگری چون «فیلیپ سیمور هافمن» و «امی آدامز» جلوی دوربین «اندرسون» رفته است.

این بازیگر 39 ساله با بازی در نقش «کمودئوس» در فیلم مشهور «گلادیاتور» (2000) به کارگردانی «ریدلی اسکات» به اوج شهرت رسید و برای او نامزدی بخش بازیگر مرد مکمل اسکار، بافتا و گلدن گلوب را نیز به همراه داشت.

«فونیکس» در سال 2005 برای بازی در نقش یک موسیقیدان به نام «جانی کش» در فیلم Walk the Fame» 2005» نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد و جوایز گلدن گلوب شد.

آیا «دی لوئیس» به ستاره‌ای دست نیافتنی در دنیای بازیگری سینمای جهان بدل می‌شود؟ و یا «کوپر» یا «جکمن» با اولین نامزدی خود در اسکار موفق به تصاحب این جایزه می‌شوند؟

آیا «واشنگتن» می‌تواند یک اسکار دیگر به کارنامه درخشان بازیگری خود اضافه کند و یا «فونیکس» مُزد بازی درخشانش در فیلم «استاد» را با یک جایزه اسکار دریافت می‌کند؟

جواب همه این سوالات یک هفته بعد در هشتادوپنجمین مراسم اعطای جوایز اسکار در روز 24 فوریه مشخص خواهد شد.

 

کد خبر 201732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز