اصفهان: کشاورزان شرق اصفهان که در چند سال اخیر در اثر خشکسالی‌های پی‌در‌پی دچار خسارات فراوانی شده‌اند آنچنان دچار بحران و مشکل هستند که دستان و لبان آنها نیز چون کویر و پهنای خشک این رودخانه تاریخی خشک‌شده است.

بیکاری کشاورزان - اصفهان


به گزارش مهر، وضعیت کشاورزان شرق اصفهان به حدی نگران‌کننده و بحرانی است که دیگر هیچ‌یک از آنها قطره‌ای آب برای کشاورزی ندارند و همواره نگران معیشت خانواده خود هستند که در این راه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرده‌اند؛ چنان که حتی موضوع را به هیأت دولت نیز کشانده‌اند.

علاوه بر آن رئیس جمهور در سفر آذر‌ماه خود به اصفهان که برای افتتاح چند طرح در کارخانه فولاد مبارکه حاضر شده بود در بخشی از سخنانش در پاسخ به مسائل مطرح‌شده پیرامون بررسی خشکسالی در اصفهان و خشک‌شدن زاینده‌رود گفت: قبول دارم خشکسالی است و آب کم است و از طرفی زاینده‌رود منشأ حیات اصفهان و استان‌های همجوار است که باید با توسل به درگاه خداوند بخواهیم تا از آسمان این نعمت الهی بیش از پیش افزایش یابد، پس باید همه دعا کنیم چرا که حل همه مسائل به‌دست خداست و تجربه نشان داده مردم اصفهان هرچه بخواهند به‌دست می‌آورند.

زمانی که رئیس جمهور این جمله را در اصفهان بیان کرد، درک آن برای بسیاری دشوار بود البته هرچند در ادامه این سخنان وی طرح انتقال آب از دریای مازندران و خلیج فارس را نیز بیان کرد اما آنچه مهم می‌نمود مشکل فعلی کشاورزان بود که احمدی‌نژاد با بیان اینکه دعا کنید تا باران ببارد، وعده جریان آب را داد.

حالا پس از گذشت چند‌ماه از این موضوع خوشبختانه بارش‌های خوبی را در سرشاخه‌های زاینده‌رود شاهد بوده‌ایم در حدی که حجم و میانگین این بارش‌ها در مقایسه با سال‌های پیش از یک افزایش نسبتا بالایی برخوردار بود اما همچنان زاینده رود خشک و بی آب باقی مانده است.

این موضوع سبب شده تا کشاورزان شرق اصفهان خواستار رسیدگی به مشکل‌شان شوند. یکی از این کشاورزان می‌گوید: در زمان احداث تونل کوهرنگ یک، پدران ما هر من گندم را 17 ریال فروختند و تونل را احداث کردند و حالا هیچ آبی از این تونل به ما نمی‌رسد؛ این درحالی است که من به طور مثال نزدیک به 150جریب زمین با شش فرزند دارم که شغل همه کشاورزی است و به سبب خشکی زاینده‌رود همه ما بیکار شده‌ایم و شغل خاصی نداریم.

یکی دیگر از این کشاورزان نیز می‌گوید: منظور از این تجمع و تحصن آرام این است که ما نزدیک به 10 سال است که از طریق ارائه طومار و مکاتبه با مسئولان اصفهان و هیات دولت و وزارتخانه های مربوطه این موضوع را پیگیری کرده اما جواب قانع‌کننده‌ای نگرفته‌ایم.

این کشاورز اصفهانی تصریح می‌کند: اما آنچه مهم است این است که یکسری از مسئولین اصفهانی نمی‌خواهند مشکلات ما را به مسئولان بالادستی خود در تهران برسانند. وی ادامه می دهد: متأسفانه به سبب نبود آب، سرمایه کشاورزان بی‌ارزش شده و کسی زمین ما را خریداری نمی‌کند و هیچ کاری نداریم و سرمایه کشاورزان که همین زمین است نیز دیگر ارزش فروش ندارد. کشاورز دیگری نیز خواهان رسیدگی موضوع از جانب رئیس جمهور شد و گفت: شایسته است که این موضوع توسط شخص احمدی نژاد دنبال شود.

همچنین در این خصوص کشاورز دیگری با اشاره به اینکه من سه هکتار زمین دارم که در حال حاضر این زمین‌ها کشت نمی‌شود گفت: ما نزدیک به 10کشاورز هستیم که حدود 1800اصله درخت داریم که مجموع این درخت‌ها به‌خاطر خشکسالی خشکیده است.در ادامه یکی دیگر از این کشاورزان با اشاره به اینکه نزدیک به 400 گوسفند داشته و به‌علت خشکسالی همه آنها را فروخته است ادامه می‌دهد: حتی چاه‌های آب با عمق 270الی 300متر در منطقه ما خشک شده است.

به گزارش مهر، بسیاری از کشاورزان منطقه شرق اصفهان علاوه بر فروش ادوات کشاورزی خود حتی بخشی از جهیزیه فرزندان خود را نیز به فروش رسانده‌اند و اکنون نیز برای امرار معاش خود دچار مشکل هستند. در همین خصوص رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: کشاورزان شرق و غرب اصفهان حقابه زاینده رود را حق شرعی، عرفی و قانونی خود تلقی می‌کنند و در این خصوص تقاضای جواب قانع‌کننده از جانب مسئولان و متولیان امر دارند و زیر بار وعده و وعید‌ها، همچون گذشته نمی‌روند.

حسین محمدرضایی در ادامه اظهار داشت: حقابه کشاورزان از رودخانه زاینده‌رود حدود 73درصد آن است و بزرگ‌ترین شرکای آن محسوب می‌شوند و اگر کمبود آب است باید آب کشاورزان به نسبت سهم‌شان کم شود نه اینکه به طور کامل قطع شود. وی تصریح کرد: کشاورزان شرق اصفهان در شرایط موجود وضعیت بدی پیدا کرده‌اند چرا که نزدیک به شش الی هفت سال است به سبب بی آبی و گرانی‌های اخیر برای امرار معاش خود با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده‌اند.

کد خبر 201720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز