گروه شهری: ساعت 10صبح دیروز کارگران و مهندسان تونل نیایش به همراه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهردار تهران، معاونان وی، اعضای شورای شهر و جمعی از خبرنگاران رسانه‌ها در کنار دهانه تونل نیایش به انتظار ایستاده بودند تا همزمان با عبور نخستین خودروهای سواری، افتتاح مسیر شرق به غرب تونل نیایش را جشن بگیرند.

نیایش

دیروز شش هزار کارگر و مهندس ساخت تونل نیایش مفتخرانه نتیجه کار شبانه‌روزی خود را به تماشا نشستند. در چهره راکبان خودروها به‌عنوان نخستین ترددکنندگان تونل نیایش هیجان کاملا مشهود بود؛ صدای بوق خودروها به نشانه شادی یک لحظه قطع نمی‌شد.

تونل نیایش دیروز پس از ایراد سخنانی کوتاه ازسوی شهردار تهران به روی مردم باز شد. محمدباقر قالیباف گفت: به نام خدا و به یاد امام (ره) و شهدا، تونل نیایش به‌عنوان هدیه‌ای از طرف جامعه کارگری و مهندسی کشور و مدیران جهادی که با تکیه بر فرهنگ دفاع‌مقدس کار را پیش بردند، به ملت عزیز و مردم شریف و متدین تهران اهدا می‌شود. وی اظهار امیدواری کرد که تلاش دست‌اندرکاران ساخت تونل نیایش ذخیره‌ای برای آخرتشان و خدمتی بی‌منت برای مردم باشد.

شهردار تهران با اشاره به زمان آغاز احداث تونل نیایش در خرداد سال‌90 گفت: آن روز هم من و هم مهندسان و کارگران این تونل با وجود همه سختی‌ها، به اجرای این کار باور داشتیم؛ به همین دلیل با تکیه بر فرهنگ دوران دفاع‌مقدس و کار بسیجی توأم با عقلانیت و خود‌باوری دست به‌دست یکدیگر دادیم و تونل نیایش را احداث کردیم. از نظر قالیباف، این تونل از نظر زیبایی، زمان ساخت، کیفیت و استانداردها یکی از تونل‌های شاخص دنیاست.

دیروز از سوی قالیباف چنین اعلام شد که مسیر غرب به شرق تونل نیایش نیز آماده است اما به‌دلیل مسائل امنیتی و در شرایطی که جرثقیل‌های غول‌پیکر(گنتری کرین) در حال کار هستند، فعلا صلاح نیست که حجم ترافیک بیشتری را به بزرگراه صدر وارد کنیم، بنابراین صلاح بر این است که باند جنوبی تونل نیایش بعد از اتمام احداث پل دوطبقه صدر بازگشایی شود.

بنا‌براین گزارش، حداکثر سرعت مجاز در تونل نیایش همچون تونل توحید و رسالت 60کیلومتر بر ساعت است و قرار است در هفته اول افتتاح در مورد ساعات تردد در آن تصمیم‌گیری شود. براساس گفته‌های کارشناسان، با بهره‌برداری از تونل نیایش، ترافیک محورهای خیابان ولیعصر، بزرگراه چمران، پارک‌وی و خیابان آفریقا کاهش قابل‌توجهی خواهد یافت. این تونل با 10هزار متر طول از سوی انجمن تونل‌سازی‌ جهان نه‌تنها به‌عنوان دومین تونل طویل دنیا در سال 2012 شناخته شده بلکه از نظر مهندسی و فنی، یکی از نقاط اوج تونل‌سازی‌ در کشور به‌شمار می‌رود.

تأثیرات ترافیکی تونل نیایش در شهر تهران

از نظر معاون حمل و نقل وترافیک شهردار تهران، تونل نیایش ترافیک کل شهر تهران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. سید جعفر تشکری هاشمی در حاشیه مراسم افتتاح تونل بزرگ نیایش اعلام کرد: انجام این طرح عظیم شهری در ابتدا غیرممکن به‌نظر می‌رسید اما با هدایت هوشمندانه شهردار تهران و با برنامه‌ریزی دقیق به عهد خود با مردم وفا کردیم و این تونل در مدت زمان 694 روز آماده و تحویل شهروندان شد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه افرادی که با الفبای مهندسی آشنایی دارند، معنای حفاری تونلی به طول بیش از 10کیلومتر با سطح مقطع 470مترمربع در دل خاک‌های آبرفتی شهر تهران را می‌دانند، تصریح کرد: حجم خاکبرداری انجام شده در این پروژه 200هزار مترمکعب بوده، ضمن اینکه 270هزار مترمکعب بتن‌ریزی نیز در آن صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه هدف از توسعه زیرساخت‌های شهر و ساخت پل‌ها، بزرگراه‌ها و تونل‌های شهری به‌تصویر‌کشیدن توانمندی‌های فنی و مدیریتی نیست، اضافه کرد: هدف از گسترش این زیرساخت‌ها، خدمت به مردم و گشایش گره‌ای از مشکلات روزمره آنهاست. تشکری هاشمی گفت: سعی کرده‌ایم تا سازه‌هایی مانند پل‌ها، بزرگراه‌ها و تونل‌های شهری را به عناصر مشکل‌گشای شهر تبدیل کنیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: تونل نیایش در شرایط تحریم‌های بین‌المللی با همت و اراده نیروهای پر تلاش داخلی به ثمر نشسته و در واپسین ماه‌های سالی که با تدبیر مقام معظم رهبری سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گرفته، مصداق این نامگذاری حکیمانه محسوب می‌شود.

روحیه جهادی در عرصه مدیریت

مرتضی طلایی؛ عضو شورای شهر: باید خدا را شاکر باشیم که در عمل دیدیم و مشاهده کردیم وقتی تفکر بسیجی و روحیه جهادی در عرصه مدیریت وجود داشته باشد، می‌توانیم با اعتماد به نیروهای زحمتکش کارهای بزرگی انجام دهیم. پروژه تونل نیایش که فاز اول آن روز گذشته به بهره‌برداری رسید، ماحصل تفکر جهادی و ولایی و اعتماد به نفس مدیران جوان این کشور است. لازم است به همه عزیزان شهرداری و معاونت فنی عمرانی شهرداری و همه کارگران و مهندسانی که با فرهنگ دفاع‌مقدس این کار را به پایان رسانده‌اند، تبریک بگوییم و ان‌شاءالله این هدیه‌ای باشد به مردم تهران و مقدمه‌ای باشد برای خدمات بیشتر و مؤثرتر.

با گذشته قابل مقایسه نیست

مهرداد لاهوتی؛ نماینده مجلس: تونل نیایش به‌عنوان دومین تونل شهری بلند جهان در سال2012 پروژه بسیار بزرگی است که حداقل در کشورهای آسیایی کمتر دیده شده و در آسیا بی‌نظیر است. در چند سال اخیر پیشرفت‌های بسیاری در حوزه‌های شهری تهران به‌ویژه حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌های حمل‌ونقلی اتفاق افتاده است. با توجه به اقداماتی همچون نوسازی اتوبوس‌های فرسوده، امروز ناوگان اتوبوسرانی تهران به هیچ عنوان با چند سال قبل قابل مقایسه نیست. در چند سال اخیر مدیریت شهری تهران ثابت کرده چنانچه اعتبارات مورد نیاز به این مجموعه اختصاص یابد، قادر است در سال 50کیلومتر خط مترو بسازد که این مهم در نوع خود موفقیت بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

اوج تحقق شعارکار و سرمایه ایرانی

عوض حیدرپور؛ نماینده مجلس: ساخت تونل نیایش با این ابعاد و در این مدت زمانی همچنین به لحاظ دانش فنی و قطعات پیش‌ساخته تونل یک رکورد بزرگ محسوب می‌شود. حتی می‌توان تکنولوژی استفاده شده در ساخت این تونل را با دانش روز جهانی مقایسه کرد. ساخت این تونل کار بزرگی بود که با بهره‌برداری از آن می‌توان به همه دست‌اندرکاران آن و مهندسان ایرانی و تمام کسانی که در ساخت آن دخالت داشته‌اند، تبریک و خسته نباشید گفت.

واقعیت این است که ساخت این تونل اوج فرمانبرداری از مقام معظم رهبری و تحقق شعار تولیدملی، حمایت ازکار و سرمایه ایرانی است؛ چرا که این تونل درست در روزهایی که کشورمان از سوی استکبار جهانی تحریم شده، ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 201696
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز