مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا اخیرا تصویر بسیار جالبی را منتشر کرده که به تصور دانشمندان جوان‌ترین سیاه‌چاله کهکشان راه‌شیری است

جوان‌ترین سیاه‌چاله جهان

به گزارش ایسنا، اطلاعات به دست آمده از رصدخانه پرتو ایکس چاندرا که کیهان را از مدار 139 هزار کیلومتری زمین مشاهده می‌کند، نشان داده که ابرهای عجیب و درخشان گازی بقایای یک ابرنواختر ممکن است از یک سیاه‌چاله جوان برخوردار باشد.

این ابرنواختر موسوم به W49B حدود 1000 سال داشته که البته در مقیاس کیهانی به اندازه یک چشم به هم زدن است. برای مثال خورشید 4.5 میلیارد سال دارد.

این ابرنواختر همچنین در مسافت 26 هزار سال نوری از زمین قرار داشته و به یک شکل بسیار نادر ایجاد شده است.

ناسا این انفجار ابرنواختر را که در زمان پایان یافتن سوخت ستاره رخ داده، بسیار عجیب خوانده است. W49B در حالی منفجر شد که فوران‌های مواد از قطب‌های آن به فضا شلیک شده و باعث کشیده‌تر و بیضوی شدن ابرنواختر شده است. معمولا انفجارها به شکل متقارن هستند.

انفجارهای ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که سوخت ستارگان غول‌پیکر پایان می‌یابد اما به گفته ناسا، این انفجارها هیچگاه به درستی درک نشده‌اند.

از مسائل دیگر که باعث عجیب بودن این رویداد شده این است که این W49B یک ستاره نوترونی نبوده است. معمولا انفجار ستارگان غول‌پیکر باعث شکل‌گیری یک هسته چرخان متراکم می‌شود که این ستاره با چنین تقدیری روبرو نبوده است.

به گفته محققان، همین کمبود شواهد است که به وجود یک سیاه‌چاله اشاره دارد. در این مورد، عدم شکل‌گیری ستاره نوترونی باعث ایجاد تصور وجود یک سیاه‌چاله شده اما در موارد دیگر معمولا دانشمندان با توجه به تاثیر آن بر مواد اطراف موفق به شناسایی آن می‌شوند.

کد خبر 201677
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز