همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از کاهش ذخایر برفی کشور باوجود بارش های مناسب در سال آبی جاری خبر داد.

کوه برف

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو،ˈمحمد حاج رسولیهاˈ امروز (شنبه 28 بهمن)، با تحلیل شرایط کنونی بارش‌های کشور، حجم بارش‌های سال آبی جاری تاکنون را 146 میلیمتر عنوان کرد و گفت: این میزان بارندگی اگرچه 12 درصد بیشتر از میانگین درازمدت است اما بارش‌های جامد در مقایسه با سال گذشته بسیار کمتر شده است و از این منظر نگرانی وجود دارد.

وی ادامه داد: همه ساله در اردیبهشت و خردادماه از منابع آب شدن برف‌ها استفاده می‌شود اما با وجود کاهش بارش‌های جامد در پاییز و زمستان امسال، احتمالا در ماه‌های یاد شده سال پیش رو ذخایر کمتر می‌شود.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه نحوه ذخیره‌سازی در مخازن سدها، پراکنش و آینده نگری درخصوص بارش‌ها بسیار مهم است، گفت: صرف اعلام یک عدد برای میزان بارش‌ها مورد توجه بخش آب کشور نبوده و باید تحلیل‌های ریزتری در این زمینه انجام شود.

حاج رسولی‌ها ادامه داد:سدهای کشور با توجه به بهره برداری سالهای گذشته تقریبا تخلیه شده و ظرفیت خوبی ایجاد شده بود تا در دی، بهمن و اسفند،آب خوبی در مخازن ذخیره و همه سرریزها کنترل شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: در زمان کنونی حدود چهار میلیارد و 200 میلیون مترمکعب (معادل 40 درصد) در مقایسه با سال گذشته افزایش ظرفیت مخازن سدها وجود دارد که این نقطه قوتی در بخش آب کشور است.

وی با بیان اینکه سیاست بخش آب کشور در دهه 80 این بوده است که آب شرب کلان شهرها را به سدها منتقل کرده تا ضریب اطمینانی برای استفاده حداکثری از ظرفیت سدها باشد، گفت: تا یک ماه پیش نگرانی زیادی در سدهای استان هرمزگان داشتیم اما اکنون شرایط مطلوب است.

حاج رسولی‌ها ادامه داد: با ظرفیتی که در سدهای شمیل و نیان و استقلال در هرمزگان وجود دارد و بارندگی‌های خوبی که در این منطقه رخ داده است، حجم آب خوبی ذخیره سازی شده است که می‌تواند تاثیر بسیار خوبی را داشته باشد.

وی وضعیت سایر سدهای کشور را نیز مناسب ارزیابی کرد و گفت: در سد دوستی نیز شرایط خوب است و به راحتی تعهد 150 میلیون مترمکعبی انتقال آب به شهر مشهد انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، سدهای استان تهران نیز می‌توانند به طور کامل وظایف خود را مانند سال جاری (تا حدود 70 درصد تامین آب شرب) انجام دهند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران زاینده رود را تنها سدی که اکنون با نگرانی همراه است عنوان کرد و گفت: البته این سد نیز برای تامین آب شرب مشکلی ندارد اما درخصوص تامین آب کشاورزی کماکان دچار چالش بوده و آب کشاورزی شرق استان اصفهان با مشکل مواجه است.

کد خبر 201630
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز