بازار فروش تور و خدمات گردشگری با عنوان «چمدان» هفته آینده در هتل استقلال تهران برپا می‌شود تا با اولویت موضوع سفرهای داخلی بسته‌های گردشگری مورد نیاز علاقه‌مندان به سفر را همزمان با نزدیک شدن به فصل سفرهای نوروزی در اختیار گردشگران قرار بدهد.

 به گزارش همشهری، محمد حسن کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور این خبر را در جمع مالکان شرکت‌های خدمات مسافرتی اعلام کرد. به گفته کرمانی، شرکت‌های خدمات گردشگری و ایرلاین‌ها با حضور در نخستین جشنواره فروش خدمات گردشگری اعم از فروش تورهای تفریحی داخلی و خارجی، بلیت پرواز، تهیه ویزا برای مسافران و... به خریداران، خدمات ارائه می‌کنند.

محمد حسن کرمانی درخصوص برگزاری نخستین بازار فروش تورهای گردشگری با عنوان چمدان که از سوم تا پنجم اسفندماه جاری در هتل استقلال تهران برگزار می‌شود، گفت: بخش خصوصی در صنعت گردشگری با توجه به تجربه‌ای که سال‌ها در حوزه خدمات گردشگری دارد تصمیم به فروش تورهای نوروزی و بهاری با اولویت سفرهای داخلی در مقاصد داخلی و همچنین تورهای خارجی به مقصد کشورهایی که نیاز به تهیه ویزا ندارند به‌صورت متمرکز در جشنواره چمدان گرفته است.

وی هدف بخش خصوصی از برگزاری بازار فروش تورهای داخلی و خارجی به‌صورت متمرکز در جشنواره چمدان را توسعه بیشتر گردشگری داخلی و پاسخگویی سریع به نیاز گردشگران برای تهیه بسته‌های گردشگری شرکت‌های خدمات گردشگری و در نهایت ایجاد یک بازار رقابتی و حذف واسطه گری در فروش خدمات گردشگری خواند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: این جشنواره، نمایشگاه نیست بلکه محل فروش خدمات گردشگری حتی به‌صورت آنلاین است. کرمانی افزود: امیدواریم با استقبال بازدیدکنندگان این جشنواره در دونوبت تابستان و نوروز و بهار در سال برگزار شود و بازار مکاره فروش خدمات گردشگری را بتوانیم ایجاد کنیم.

کرمانی همچنین با اشاره به اینکه جشنواره چمدان با تلاش بخش خصوصی برگزار شده و هیچ ارتباطی به بخش دولتی ندارد، درخصوص افزایش نرخ خدمات گردشگری و تورها گفت: خدمات گردشگری جزو کالاهای اساسی نیست و به همین دلیل نیز مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شود و مداخلاتی که در موضوع اعلام نرخ خدمات گردشگری می‌شود غیرقانونی است.
کرمانی افزود: نباید انتظار داشت که نرخ فروش خدمات گردشگری یا قیمت تورها در ایام خاص با نرخ سفر در زمستان یکسان باشد بنابراین تعیین نرخ واحد برای خدمات گردشگری منطقی نیست و بازار گردشگری را از رقابت خارج می‌کند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری هوایی و جهانگردی کشور با اشاره به این موضوع که یکی از مشکلات گردشگری در ایران، تمرکز روزهای سفر در بخش‌هایی از سال است، گفت: بخشی از راه‌حل این مشکل و توزیع سفر در روزهای مختلف سال به‌عهده دولت است که این امر نیز با هماهنگی کامل آموزش و پرورش و وزارت صنعت و معدن انجام می‌شود و کار یک سازمان نیست.

وی افزود: شرکت‌های خدمات گردشگری تعیین نرخ نمی‌کنند بلکه آنها خریدار خدمات هستند و خدمات را تلفیق می‌کنند و به مشتری‌تورها می‌فروشند. در حقیقت شرکت‌های خدمات گردشگری مانند یک آشپز حرفه‌ای که با تلفیق مواد خام غذای خوبی برای مشتریان تهیه می‌کند، بخش‌های مختلف یک سفر خوب را برای خریدار یک تور تهیه می‌کنند و در اختیار او قرار می‌دهند.

کرمانی با تأکید بر اینکه جشنواره بازار فروش خدمات گردشگری که از سوم تا پنجم اسفندماه در هتل استقلال تهران تنها به‌منظور فروش تورهای گردشگری و خدمات گردشگری به علاقه‌مندان به سفر برگزار می‌شود،ا مکانی برای چانه‌زنی و سبک و سنگین کردن خدمات تورهای مختلف گردشگری در اختیار خریداران قرار می‌دهد، گفت: فروش تورها در جشنواره چمدان امن است و شکل عرضه نیز مشخص است چون تولید‌کنندگان اصلی در این بازار حضور دارند نه واسطه‌ها و به همین دلیل قیمت خرید یک تور گردشگری بسیار کمتر از آن چیزی خواهد بود که در جراید تبلیغ می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا برگزاری این جشنواره ارتباطی با رکود ایجاد شده در بازار گردشگری به‌دلیل گران شدن نرخ خدمات گردشگری و نوسانات ارزی دارد؟ گفت: هدف اصلی از ایجاد بازار فروش خدمات گردشگری بازگرداندن سفر به خانواده‌هاست. البته بازار نیز به‌دلیل بالا رفتن نرخ ارز دچار رکود شده است و هر دو طرف چه مصرف‌کننده و چه تولید‌کننده سفر نیاز به سفر دارند.

وی افزود: تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که بازار گردشگری دچار رکود سنگینی شده و این یک واقعیت است که قرار نیست برای ندیدن آن سرمان را به زیر برف کنیم. محمدحسن کرمانی ادامه داد: در این بازار راکد هم مصرف‌کننده خدمات گردشگری به‌دنبال سفر است و به‌دلیل نوسان قیمت‌ها ذهنش به هم ریخته و هم تولید‌کننده با رکود بازار مواجه است.

وی گفت: اگر قرار است از دست دولت در حوزه اقتصاد رها شویم ولو آنکه یقه‌مان هم در این جدال برای رهایی جر بخورد باید به ایجاد بازارهای فروش خدمات گردشگری اقدام کنیم. کرمانی همچنین با اشاره به اینکه در نخستین جشنواره بازار فروش خدمات گردشگری ممکن است یک تور دو میلیون تومانی با قیمت یک میلیون و 700هزار تومان فروخته شود و حتی ممکن است فروش قسطی تور نیز وجود داشته باشد، گفت: انعطاف فروشندگان تورها نسبت به شرایط سال گذشته به‌دلیل شرایط اقتصادی موجود بیشتر است.

کد خبر 201542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز