گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: چند سالی است که مسئولان آموزش و پرورش از ساماندهی آموزشگاه‌های علمی آزاد، به‌ویژه آموزشگاه‌های زبان خبر می‌دهند اما هنوزصلاحیت حرفه‌ای کارکنان این آموزشگاه‌ها، محتوا و زمینه فعالیت به‌طور شفاف تعیین نشده است.

طرح - مدرسه

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در این‌باره به ایسنا گفت: همزمان با اصلاح قانون مدارس و مراکز غیردولتی، ساماندهی آموزشگاه‌های علمی به‌ویژه آموزشگاه‌های زبان در دستورکار قرار می‌گیرد. فرشته حشمتیان اظهار کرد: سیاست‌های کلی سازمان مدارس غیردولتی در اداره آموزشگاه‌ها، تایید محتوای ارائه شده از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش است و همه آموزشگاه‌های علمی آزاد موظف هستند برنامه‌های خود را پس از تایید سازمان پژوهش ارائه کنند. وی افزود: معتقدیم برخی از برنامه‌های آموزشگاه‌های علمی با سیاست‌های آموزش و پرورش فاصله دارد، برخی از مؤسسان آموزشگاه‌ها خارج از ضوابط اعلام شده برنامه‌ریزی می‌کنند که با این متخلفان براساس مفاد قانونی برخورد می‌شود.

حشمتیان گفت: شورای نظارت استان‌ها، فعالیت آموزشگاه‌های علمی آزاد به ویژه آموزشگاه‌های زبان را بررسی می‌کنند و اگر از لحاظ محتوا تخلفی عنوان شده باشد، آن را اعلام و پیگیری می‌کنند. وی ادامه داد: سازمان مراکز غیردولتی درصدد ارتقای محتوای آموزشی مراکز علمی و آموزشی آزاد است و تلاش می‌کنیم تا از تخصص صاحب‌نظران و کارشناسان و خود مؤسسان برای ارتقای کیفی محتوای آموزشی استفاده کنیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی عنوان کرد: با توجه به اینکه سیاست کلی سازمان، هدایت، حمایت و نظارت است، در تلاش هستیم تا هدایت آموزشگاه‌ها به سمت ارتقای کیفی و حمایت از مؤسسان پیش برود و نظارت بر این مراکز را بیش از گذشته در دستور کار قرار خواهیم داد.به گفته حشمتیان در حال حاضر 9700آموزشگاه علمی آزاد در سطح کشور مجوز دریافت کرده‌اند که از این تعداد 4400آموزشگاه ویژه کنکور و 5300آموزشگاه نیز ویژه زبان‌های خارجی است.

ساماندهی تا پایان خرداد 90!

فروردین‌ماه سال 90نیز مدیرکل دفتر پشتیبانی سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش، از ساماندهی و تعیین تکلیف آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان‌های خارجه تا پایان خردادماه 90خبر داد.ابوطالب حافظی گفت: براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، همه آموزشگاه‌‌های علمی، آزاد و زبان‌های خارجه در رده سنی چهار تا 20سال، زیرنظر آموزش و پرورش قرار گرفته و همچنین مجوز مربوطه را باید از این وزارتخانه دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اجرای سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش، ساماندهی آموزشگاه‌های علمی و همچنین تعیین صلاحیت حرفه‌ای کارکنان و صلاحیت اخلاقی نیروهای انسانی این مراکز است. بر همین اساس، در حال راه‌اندازی مرکزی برای تعیین صلاحیت حرفه‌ای کارکنان آموزشگاه‌های علمی آزاد هستیم که صلاحیت اخلاقی کارکنان آزاد این آموزشگاه‌ها براساس گزینش در آموزش و پرورش انجام می‌شود تا نیروهایی که وارد این مراکز می‌شوند، مورد تأیید وزارتخانه باشند.

ساماندهی تا مهر 90

آذر‌ماه 89رئیس سابق سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: آیین‌نامه ساماندهی آموزشگاه‌های علمی آزاد تا پایان سال تحصیلی نهایی می‌شود. علی باقرزاده با بیان اینکه بخشی از موارد آیین‌نامه ساماندهی آموزشگاه‌های علمی آزاد در سطح استان‌های کشور در حال اجراست به ایرنا گفت: هدف از تدوین این آیین‌نامه بررسی عملکرد آموزشگاه‌های علمی آزاد، تاثیر آنها در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، میزان همسویی این آموزشگاه‌ها با طرح برنامه درسی کشور و میزان الزام آنها به قوانین است.

وی با یادآوری اینکه در این زمینه، آیین نامه های مربوط به استقرار و پراکندگی آموزشگاه های علمی آزاد در سطح شهر و استان‌ها تدوین خواهد شد، گفت: فعالیت‌های مطالعاتی ساماندهی و تدوین آیین نامه آموزشگاه های علمی آزاد آغاز شده و این مطالعات تا پایان سال به نتیجه می‌رسد.

افزایش قارچ‌گونه آموزشگاه‌ها

با وجود فعالیت چند هزار آموزشگاه علمی آزاد بهمن 89 اعلام شد که تنها شش هزار و 500 آموزشگاه علمی آزاد و زبان مجوز دارند که این امر نشان از نابسامانی در این‌باره داشت.در برخی آموزشگاه‌های دارای مجوز نیز آشفتگی‌هایی مشاهده می‌شود به این معنا که افزون بر آنچه در مجوز رسمی فعالیت آنها درج شده، آموزش‌های دیگری ارائه می‌شود، البته تخلفات دیگری مانند رعایت نشدن شهریه نیز دیده می‌شود.

برخورد با متخلفان

چند سالی است که وزارتخانه‌های آموزشی کشور با مشکل آموزشگاه‌های غیر‌مجاز یا فعالیت‌های غیرمجاز آموزشگاه‌های دارای مجوز دست به گریبان هستند و هر از گاهی مسئولان اعلام می‌کنند موضوع را پیگیری و فعالیت این مؤسسات را ساماندهی می‌کنند.

چند سالی است وزارت آموزش و پرورش براساس قانون، حق نظارت بر عملکرد آموزشگاه‌های مجاز را دارد که به گفته مسئولان درصورت مشاهده هرگونه تخلف و فعالیت غیرمجاز با تنظیم لایحه و شکایت، پیگرد قانونی را به اداره اماکن نیروی انتظامی که وظیفه برخورد با مراکز و مجموعه‌های غیرقانونی را دارند محول می‌کند.

مجاری مختلف صدور مجوز و نیز روند قانونی پیگیری تخلفات آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان از معضلاتی است که موجب کندی برخورد با این مراکز غیر‌مجاز شده‌است.به هر روی به صرف وعده دادن نمی‌توان آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان را ساماندهی کرد، زیر اگر چنین امری با وعده و امروز و فردا کردن درست می‌شد باید تا‌کنون این اتفاق می‌افتاد، به مسئولان محترم توصیه می‌شود به وعده‌های پیشین نیز توجه کنند.نکته دیگر اینکه هر سال بر تعداد آموزشگاه‌های آزاد علمی دارای مجوز و بدون مجوز افزوده می‌شود.

کد خبر 201519
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز