گروه اجتماعی - مینا شهنی: با کاهش هفت درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای از 12میلیارد دلار خسارت جلوگیری شده است.

حوادث

سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: در 9ماه نخست سال‌جاری با تدابیر ویژه شاهد کاهش هفت‌درصدی مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای هستیم و با این اقدام حدود 12میلیارد دلار از خسارات انسانی جلوگیری شد.

او در مراسم افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی ایمنی جاده‌ها با بیان اینکه کشته‌های تصادفات جاده‌ای در سال90 نسبت به آغاز دهه80 حدود 14درصد کاهش داشته است، افزود: این تعداد از 23هزار و 362نفر در دهه80 به 20هزار و 68نفر در سال90 رسیده است.کارشناسان در بررسی عوامل مؤثر در بروز تصادفات جاده‌ای به ایمنی خودروهای استفاده‌شده و نیز کیفیت جاده‌های کشور اشاره می‌کنند.

مومنی درباره‌ ایمنی جاده‌ها گفت:تا‌کنون 10مولفه عمده تأثیر‌گذار را درخصوص ایمنی جاده‌ها احصاء کرده‌ایم. برخی از این مولفه‌ها عبارتند از: قانون تأثیر‌گذار، اجرای فراگیر قانون، مدیریت قانون سفر، ایمنی وسایل حمل‌ونقل و توسعه و ایمنی شبکه معابر.به گفته مومنی، در سال گذشته 1903بار به سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف و خودروسازها درخصوص نقص ایمنی خودروها و معابر تذکر داده شد و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی شدند.

اگر چه در چند سال گذشته پلیس راهنمایی و رانندگی تلاش کرده است تا در برخورد با سازندگان خودرو آنها را به رعایت نکات ایمنی در تولیداتشان وادار کند اما این تلاش‌ها به‌دلیل مقاومت خودروسازان تاکنون نتیجه‌ کمی داشته است. ازاین‌رو روز گذشته بار دیگر تحقیق و تفحص از خودروسازان به‌دلیل افت کیفی و افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت و گفته شده که عدم‌رعایت استانداردهای ایمنی و آلایندگی موجب توقف شماره‌گذاری برخی خودروهای داخلی و احتمال تشدید این روند در سال آینده شده است. هفته‌ گذشته نیز تأکید پلیس راهنمایی و رانندگی در زمینه الزام شرکت‌های خودروسازی به نصب دو کیسه هوا روی خودروهای ساخت داخل، موجب توقف شماره‌گذاری برخی خودروهای تک ایربگ یا بدون ایربگ شد.

محمود عامری، رئیس پژوهشکده حمل‌ونقل، خسارت سالانه تصادفات جاده‌ای در کشور را 22هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.
او هفته‌ گذشته در نشست خبری کنفرانس ملی زیر ساخت‌های حمل‌ونقل گفت: سالانه 22هزار میلیارد تومان هزینه تصادفات جاده‌ای در کشور است که می‌تواند با سیستم‌های جدید همچون زهکشی آب جاده‌ها، تعداد تصادفات و در نتیجه تلفات کاهش یابد.

عامری درباره‌ بیشترین عامل تصادفات در راه‌ها گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده به‌وسیله نرم‌افزاری که طراحی کردیم، عوامل منجر به تصادفات، جرح و فوت به پنج دسته انسان‌ (عابر و راننده)، وسیله نقلیه، جاده، شرایط جوی و مجری قانون تقسیم می‌شود.

به گفته‌ عامری عامل انسانی، 60 تا 70درصد دلیل تصادفات است و پس از آن وسیله نقلیه 20 تا 25درصد و راه‌ها با 15 تا 20درصد از عوامل تصادف را تشکیل می‌دهند؛ البته سهم شرایط جوی در بروز تصادفات نیز تا هفت درصد برآورد شده است.
تصادفات جاده‌ای در کشور یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر به‌حساب می‌آیند و اگرچه بارها نسبت به این عامل مرگ‌ومیر هشدار داده شده اما با گذشت سال‌ها هنوز تصمیم جدی‌ای برای کاهش معنی‌دار این نوع مرگ‌ومیر انجام نشده است.

گفته می‌شود که خطای انسانی بیشترین سهم را در بروز حوادث جاده‌ای بر عهده‌دارد اما هیچ سازمان دولتی تا‌کنون اعلام نکرده که چه تعداد از مرگ‌های ناشی از تصادف به‌دلیل نداشتن کیسه هوا در ماشین‌ها به وقوع پیوسته است؛ همانطور که هنوز هیچ یکی از سازمان‌های مسئول اعلام نکرده‌اند که چه تعداد از حوادث جاده‌ای بر اثر عدم‌رعایت ایمنی در ساخت جاده‌های کشور بوده‌ و نقاط حادثه‌خیز در کشور هر سال چه تعداد از افراد را به کام مرگ می‌فرستد. هر سال 22هزار میلیارد تومان خسارت از این بابت به کشور وارد می‌شود که هزینه‌‌ای غیرقابل جبران است.

کد خبر 201398
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز