همشهری آنلاین: وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه نوری مالکی در حل و فصل مشکلات عراق شکست خورده است، تاکید کرد که اشتباه است که آنکارا را مسئول مشکلات بغداد دانست.

داود اوغلو

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ملیت، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران در هواپیمایی که وی را از پاریس به سمت آنکارا منتقل می‌کرد، با اشاره به اینکه روابط ترکیه و عراق طی پنج سال گذشته خوب بوده است، گفت: مشکلات نوری مالکی، نخست وزیر عراق به خاطر ما نیست. مشکلات او ناشی از این است که سیاستی را در پیش نگرفت که تمام گروه‌ها را در خود جای دهد. از طرف دیگر اینکه ترکیه مسئول مشکلات عراق شناخته شود، اشتباه بزرگی است.

داوود اوغلو افزود: تمایل داشتیم که ساختار سیاست عراق همه گروه‌ها را در کنار هم نگه دارد. در شرایطی که عراق همچنان نیازمند تحقق امنیت داخلی است، دولت به راه حلی برای حل و فصل بسیاری از مشکلات دست نیافته است. نیازهای اصلی مردم عراق نیز برآورده نشده و حتی برق هم در شهرهای بزرگ وجود ندارد. حال با این شرایط آیا می‌توان از دموکراسی کارآمد در عراق سخن به میان آورد؟

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه این مشکلات همان دلائل اساسی است که باعث شکست نوری مالکی شده است، اعلام کرد که ترکیه هیچ برنامه محرمانه‌ای در خصوص عراق ندارد.

این مقام ارشد ترکیه همچنین درباره تحولات سوریه افزود: اشتباه بسیار بزرگی است اگر ترکیه مسئول رخدادهای کنونی در سوریه تلقی شود. همگان می‌دانند که سوریه شاهد جنگ داخلی است و ما با تمام توان خود در تلاش هستیم تا ترکیه را از این جنگ دور نگه داریم.

وی در خاتمه گفت: از زمانی که ناآرامی‌ها در سوریه شدت گرفت، ترکیه میزبان آوارگان سوری شد و ما به وظیفه خود در فراهم کردن نیازهای آوارگان در اردوگاه‌ها ادامه می‌دهیم.

کد خبر 201386
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز