چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

گروه بورس تازه ترین بررسی های آماری از صعود سریع سهام معادن در جدول بزرگان بورس تهران حکایت دارد.

ظرف یک ماه گذشته چادرملو و گل گهر به جمع ۱۰ شرکت اول بازار از نظر ارزش اضافه شده اند.
به گزارش همشهری، افزایش حجم تقاضای خرید سهام شرکت های فعال در صنایع معدنی و فلزی، چادرملو را در رتبه ششم و گل گهر را در رتبه هشتم این جدول جای داد.
در حال حاضر ارزش بازار سهام چادرملو به ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رسیده و سهام گل گهر در مجموعه ۸هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال می ارزد. این دو شرکت ۳/۵ درصد از کل ارزش بورس تهران را در اختیار دارند.
در کنار سهام معادن، شرکت های پتروشیمی نیز صعودی جالب توجه را در بورس تهران به نمایش گذاشته اند. به طوری که نام دو شرکت پتروشیمی خارک و اراک نیز به جمع ۱۰ شرکت بزرگ بازار اضافه شده است.
در حال حاضر پتروشیمی خارک با ارزش بازاری معادل ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال چهارمین شرکت بزرگ بورس لقب گرفته، ارزش پتروشیمی اراک هم معادل ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برآورد می شود.
همزمان با صعود شرکت های معدنی و پتروشیمی دوره افول سهام سیمان و واسطه گری های مالی آغاز شده به طوری که سیمان فارس و خوزستان که تا سه سال پیش بزرگترین شرکت بورس به حساب می آمد، به رتبه پنجم جدول بزرگان بازار سهام سقوط کرده و فقط نام سه شرکت سرمایه گذاری در بین ۲۰ شرکت بزرگ بورس دیده می شود و هیچ بانکی در جمع ۱۰ شرکت اول بورس حضور ندارد.
بانک پارسیان، گروه بهمن و سیمان سپاهان از جمله شرکت هایی هستند که به تدریج ظرف یک سال اخیر از جمع بزرگان بورس تهران به رتبه های پایین تر تنزل کرده اند. ضمن این که شرکت سرمایه گذاری بانک ملی که اوایل دهه ۸۰ بزرگترین شرکت بورس به حساب می آمد و تا دو سال پیش دومین شرکت بزرگ بازار سهام بود، در حال حاضر به رتبه نهم قناعت کرده است.
اما در این میان سهامداران شرکت هایی چون کالسیمین، معادن روی و معادن و فلزات به تدریج شاهد رشد ارزش سهام و حضور شرکت های خود در جمع ۲۰ شرکت اول بورس تهران هستند.
اما در گروه ها،آخرین گزارش های دریافتی حاکی است، ارزش بازار سهام شرکت های دو گروه معدنی و فلزی در مجموع، بیش از ۱۲ درصد کل ارزش های موجود در بورس را دربرگرفته و با این حساب این مجموعه را پس از خودروسازان و تولیدکنندگان سیمان باید سومین دسته بزرگ فعالان در بازار سرمایه به حساب آورد.
به این ترتیب هلدینگ ها پس از مدت ها حضور در رتبه سوم به رتبه چهارم در بین گروه های فعال بورس تنزل کردند.
در حال حاضر گروه سیمان ۹/۱۵ درصد کل ارزش بازار سهام تهران را در اختیار گرفته این گروه تا سه سال پیش، بیش از ۲۰درصد کل ارزش بازار سهام را به خود اختصاص داده بود.ارزش بازار گروه خودروسازان نیز از حدود ۲۰ درصد در بهار امسال به ۹/۱۷ درصد کاهش یافته، اما این گروه همچنان در رتبه اول بازار ایستاده است.این بررسی ها حاکی است:  رقابت در تابستان امسال بین دو گروه تولیدکنندگان محصولات شیمیایی و پتروشیمی با هلدینگ ها شدیدتر شده، در حال حاضر ارزش بازار گروه شیمیایی و پتروشیمی ۳۶ هزار میلیارد ریال است و ارزش بازار هلدینگ در سطح ۳۷ هزار میلیارد ریال حفظ شده است. به نظر می رسد در صورت حذف بازارگردانی ها از سهام هلدینگ و در صورت ادامه روند فعلی، هلدینگ ها را باید به زودی در رتبه پنجم و گروه شیمیایی و پتروشیمی را در رتبه چهارم بورس ببینیم
کد خبر 2013

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز