چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا گفت که ایران باید بداند که زمان یک راه‌حل دیپلماتیک فرا رسیده است.

obama

سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در سنا برای آمریکایی‌ها  رویداد بسیار مهمی محسوب می‌شود. آنها از این سخنرانی این حس را می‌گیرند که باوجود اختلاف در فرهنگ‌ها و منافع مختلف در ایالت‌های این کشور، باید به صورت متحد و یک دست برای حل مشکلات تلاس کنند.

وی درباره ایران گفت: رهبران ایران باید بدانند که اکنون زمان یک راه‌حل دیپلماتیک است، چون یک ائتلاف متحد وجود دارد که از آنها می‌خواهد به تعهداتشان پایبند باشند، و ما هر آنچه را که لازم باشد انجام خواهیم داد تا مانع از دستیابی آنها به بمب هسته‌ای شویم.

باراک اوباما در نطق سالانه خود در کنگره آمریکا گفت جنگ افغانستان اواخر سال 2014 پایان خواهد یافت. او افزود: 34هزار سرباز آمریکایی را در سال کنونی میلادی به این کشور باز خواهد گرداند.


او گفت: یک دهه بعد از جنگی خردکننده، مردان و زنان ما در لباس نظامی به خانه بر می‌گردند.
اوباما با ستایش از سربازان کشته شده آمریکایی در جنگ افغانستان گفت: می‌توانیم با اطمینان بگوییم آمریکا ماموریت خود را در افغانستان کامل خواهد کرد و به هدفش در شکست دادن هسته القاعده دست خواهد یافت.

به گزارش رویترز ، او گفت: کاهش نیروهای آمریکایی ادامه خواهد یافت و اواخر سال آینده جنگ ما در افغانستان تمام خواهد شد 
اوباما ادامه داد: دولت آمریکا در حال مذاکره با دولت افغانستان برای تصویب موافقت نامه‌ای است که بر دو محور متمرکز است: آموزش و تجهیز نیروهای افغانستان تا این کشور دوباره دچار اغتشاش نشود و تلاش‌های ضدتروریستی که به ما اجازه دهد باقیمانده‌ القاعده و وابستگان آن را تعقیب کنیم.

اوباما در ادامه سخنرانی‌اش اظهار داشت: آمریکا به متحدان خود در مقابله با تهدیدهای ناشی از القاعده کمک خواهد کرد، اما این کمک بدون استقرار هزاران نیروی نظامی آمریکا در خارج از کشور خواهد بود.
او در سخنرانی سالانه خود در کنگره گفت: القاعده در حال حاضر "سایه ای" از گروهی است که حملات 11 سپتامبر 2001 را علیه آمریکا طراحی کرد.
اوباما گفت: عاملان و گروه‌های افراطی القاعده در شبه جزیره عربستان و آفریقا ظهور کرده‌اند. تهدیدهای این گروه‌ها متغیر است.
اوباما افزود: آمریکا مجبور نیست ده ها هزار نفر از نیروهای خود را به خارج از کشور اعزام یا کشورهای دیگر را اشغال کند.
رئیس جمهور آمریکا گفت: در عوض ما باید به کشورهایی مثل یمن، لیبی و سومالی در زمینه تامین امنیت و به متحدان خود در مبارزه با تروریست‌ها کمک کنیم. همانگونه که این کار را در مالی انجام می‌دهیم.
آمریکا در حال پشتیبانی از سربازان فرانسوی مستقر در شمال مالی برای کمک به ارتش این کشور در سرکوب شورشیان مرتبط با القاعده در این منطقه است.
اوباما افزود: ما در صورت لزوم، از طریق طیف وسیعی از قابلیت‌ها به اقدام مستقیم علیه آن دسته از تروریست‌هایی که بزرگ‌ترین تهدید علیه آمریکا هستند، ادامه خواهیم داد.

او در نطق سالانه خود در کنگره آمریکا با تحریک آمیز خواندن آزمایش هسته‌ای کره شمالی گفت: آمریکا در کنار متحدانش اقدامی قاطع علیه این کشور اتخاذ خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا: کره شمالی باید بداند فقط در صورت ایفای تعهدات بین‌المللی به امنیت و شکوفایی دست پیدا خواهد کرد.
او گفت: اقدام‌های تحریک آمیزی نظیر آن چه ما شاهد بودیم فقط موجب انزوای بیشتر کره شمالی می‌شود چرا که ما در کنار متحدان‌مان دفاع موشکی خود را تقویت می‌کنیم و جهان را برای اتخاذ اقدامی قاطع در پاسخ به این تهدیدها هدایت خواهیم کرد. 

سیاست های اقتصادی اوباما بر حل مشکل اقتصادی با تکیه افزایش مصرف استوار است. اما با نرخ هشت درصدی بیکاری چنین سیاستی قابل اجرا نخواهد بود. اقتصاد آمریکا در داخل با مشکل مواجه است و باید توجه داشت که اگر این مشکل از داخل حل نشود، آمریکا قادر به حل مشکلات اقتصاد خارجی نخواهد بود.

اوباما در سخنرانی سالیانه خود در کنگره آمریکا خواهان کاهش بودجه دانشگاه های این کشور برای کاهش هزینه ها شد.
رئیس جمهور آمریکا درباره وضعیت استفاده از سلاح در آمریکا نیز صحبت کرد.او  در نطق سالانه خود اعلام کرد پیشنهادهای قانونی درباره وضع مقررات مربوط به سلاح ارزش تصویب در کنگره آمریکا را دارد.
اوباما با اشاره به واقعه اسفبار کشتار نیوتاون و کشته شدن 20 کودک در این حادثه افزود: هریک از این پیشنهادها سزاوار تصویب نمایندگان کنگره است. اگر شما می خواهید رای مخالف بدهید ، این انتخاب شماست اما این پیشنهادها ارزش به تصویب رسیدن را دارد.
باوجود مخالفت بخش قابل توجهی از مردم و نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا با مقررات مربوط به سلاح گرم، ‌اوباما تصویب این مقررات را اولویت دومین دوره ریاست جمهوری خود دانست.
 اوباما با اشاره به تیراندازی‌های مرگبار در ایالت‌های آریزونا و کلرادو گفت قربانیان سلاح و ‌خانواده های نیوتاون و آرورا سزاوار تصویب یک قانون هستند.
اوباما گفت : من می دانم که این نخستین بار نیست که مسئله کاهش خشونت های ناشی از سلاح در آمریکا مطرح می شود اما امروز این مسئله متفاوت است.

کد خبر 201243
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز