همشهری آنلاین: دولت انگلیس روز سه‌شنبه در توصیه‌نامه‌ای حقوقی اعلام کرد اگر اسکاتلند پس از رفراندوم 2014 از انگلیس جدا شود، احتمالا باید برای عضویت در سازمان‌های بین‌المللی از قبیل سازمان ملل و اتحادیه اروپا تقاضای مجدد دهد.

تلاش انگلیس برای منصرف کردن اسکاتلندی‌ها از استقلال

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری پی.تی آی، از زمانی که "الکس سالموند" ، وزیر اول اسکاتلند و "دیوید کامرون"، نخست وزیر انگلیس توافق نامه‌ای را در اکتبر سال 2012 درخصوص مساله جدا شدن اسکاتلند از انگلیس و تبدیل شدنش به کشوری مستقل امضا کردند، موقعیت اسکاتلند موضوع مذاکرات شده است.

دفتر نخست وزیری انگلیس این توصیه حقوقی 57 صفحه‌ای را از پروفسور "جیمز کروفورد" از دانشگاه کمبریج و پروفسور "آلن بویل" از دانشگاه ادینبرگ به عنوان وسیله‌ای برای برطرف کردن تردیدها درخصوص موقعیت‌ قانونی اسکاتلندی مستقل منتشر کرد.

دفتر نخست وزیری انگلیس همچنین قصد دارد تا اطلاعاتی را درخصوص جنبه‌های دیگر استقلال در ماه‌های آتی منتشر کند.

این اقدام به عنوان راهی برای منصرف کردن اسکاتلندی‌ها از دادن رای مثبت به استقلال محسوب می‌شود.

این دو پروفسور معتقدند که با این تصمیم نقش انگلیس به عنوان یک کشور دارای قدرت اتمی، یکی از اعضای ناتو و یکی از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل احتمالا به خطر می‌افتد.

تاریخ دقیق برگزاری این رفراندوم هنوز مشخص نیست اما احتمالا در اواخر سال 2014 میلادی برگزار می‌شود.

اغلب احزاب سیاسی انگلیس از جمله محافظه کاران برای آنکه اسکاتلند جزئی از انگلیس باقی بماند، فعالیت‌ می‌کنند؛ در حالی که "حزب ملی اسکاتلندی‌ها" که در ادینبرگ مستقر است، می‌خواهد اسکاتلند کشوری مستقل شود.

کد خبر 201183
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز